13 Reacties
11 maanden geleden
Heb dit gedaan maar ik vond het vooral heel gedoe en ongemakkelijk. Ben ook met kleine knip geboren. Dit valt volg mij in straatje: niet bewezen maar baadt het niet dan schaadt het niet..
11 maanden geleden
Mijn bekkenbodem was overspannen voor de zwangerschap. Mee bezig geweest met de bekkenfysio. Toch blijft het links in vagina altijd nog wat gevoelig en stram qua spieren. Ik ga het deze keer wel proberen om het weefsel wat soepeler te maken. Volgende week ga ik het de bekkenfysio even vragen hoe en wat handig is/tips. Zal het delen als ik er aan denk en anders vraag je het maar 😊
Vorige zwangerschap niet gedaanm. Ik had paar oppervlakkige hechtingen, niet uitgescheurd. Ik denk dat je pershouding en warmte tijdens de bevalling en persen (zoals warm water of warm washandje en niet op je rug, zodat je niet tegen de zwaartekracht inperst) ook veel doet!
11 maanden geleden
Was ermee begonnen maar vond het zo'n gedoe. Heb wel tijdens bijna m'n hele bevalling in een bevalbad gezeten/gelegen en dat heeft qua het week maken van weefsel echt wel geholpen. Ik zat bijna op 42weken en m'n dochtertje is een beste van 4kg maar had 2 kleine scheurtjes die ze voor de mooi gehecht hebben. Ook geen last gehad met plassen oid erna. Heb nu ook weer een bevalbad gehuurd!
11 maanden geleden
Had van anderen (en zelfs de verloskundige) gehoord dat het voor sommige mensen echt werkt, dus vorige keer een paar keer geprobeerd. M'n man deed het dan, want zelf doen is niet echt meer mogelijk tegen die tijd 😛 Maar vond het inderdaad best een gedoe en had geen zin dat elke dag te doen. Uiteindelijk moest ik een knip vanwege vacuümpomp, dus kan niet zeggen of het gewerkt heeft helaas. Maar is denk ik inderdaad zo'n geval van baadt het niet dan schaadt het niet.
Na de bevalling nog wel een paar keer geprobeerd om het litteken van de knip soepel te maken, maar dat deed best pijn in het begin, dus ook snel weer mee opgehouden, eerlijk gezegd 🙈
Ik twijfel nu of ik het weer ga doen. Ik denk wel dat het zal helpen om het litteken van de vorige keer soepeler te maken, maar heb er vooral gewoon weinig zin in, haha 😅🫣
11 maanden geleden
Niet wetenschappelijk bewezen effectief;) het enige wat het doet is tijdelijk de doorbloeding iets verhogen. Als je je bekkenbodem wilt ontspannen kan je beter bekkenbodem ontspannings oefeningen doen ;). Mijn fysio zei wel dat je dit ook kan gebruiken, maar dus ter ontspanning in het moment zodat je leert je bekkenbovem te ontspannen, en niet om je perineum meer elastisch te 'maken'. Want dat is gewoon genetisch bepaald. En uitscheuren is dan verder afh van grootte baby+ligging voorliggend deel+snelheid oprekken perineum.
11 maanden geleden
Reactie op TinyTao25
Niet wetenschappelijk bewezen effectief;) het enige wat het doet is tijdeli ...
Goed om te weten! Ga het nog wel even overleggen, maar interessant. Ontspanningsoefeningen voor bekkenbodem doen heel veel idd. Vooral dat diep doorademen door onderbuik. Gaat vast ook fijn zijn om te doen tijdens bevalling. In iedergeval proberen om zo de rust en ontspanning wat te bewaren vanaf het begin
11 maanden geleden
Ik hen het vorige zwangerschap gedaan en ben niet ingescheurd en had ook geen knip. Maar goed kan niet bewijzen dat dat hierdoor kwam. De Verlosmoeder (Djanifa) heeft er wel een interessant filmpje over op YouTube. Zij is zelf verloskundige. Ze heeft meer interessante filmpjes!! https://youtu.be/0PWXbyhS9fY?si=_Mprkj-hQDOVlGze
11 maanden geleden
Ik heb niets bijzonders gedaan ter voorbereiding op de bevalling (ook geen dingen als frambozenbladthee drinken en dadels eten) en dus ook geen perineummassage. Ik beviel in 5,5 uur tijd zonder scheuren of hechtingen en met minimaal bloedverlies. Het is echt gewoon een kwestie van pech of geluk hebben… er zijn geen wetenschappelijk bewezen middelen of trucjes om de bevalling beter of soepeler te laten verlopen.