8 Reacties

18 dagen geleden

Ik geen zwangerschaps diabetes maar "normale" diabetes geconstateerd. Spuit nu 4x p.d. insuline en ook onder strenge controle.

18 dagen geleden

Ik heb sinds kort ook diabetes, heb geen test gedaan alleen dagcurves prikken en die waardes waren al te hoog ook met nuchter. Ik krijg wel binnenkort medicatie want met dieet zelf kan ik het ook niet omlaag krijgen. Mag ik vragen of jij medicatie gebruikt of iemand anders? En hoe dat gaat met de baby? Ik ben bang dat het schadelijk is:((

17 dagen geleden

Reactie op TA26

Ik heb sinds kort ook diabetes, heb geen test gedaan alleen dagcurves prikk ...
Bij de vorige zwangerschap kon ik het met een dieet af , mijn zoontje is met 37,3 geboren en was toen 3,5 kilo wat boven een bepaalde lijn zat. We moesten 24 uur blijven en hij werd elke x geprikt voor de suikers Hier verder geen compilaties etc ♥️

17 dagen geleden

Reactie op TA26

Orale medicatie voor de bloedsuiker wordt niet gegeven bij zwangerschap, omdat ze niet zeker weten of het veilig is. De volgende stap in dan direct insulines. Tijdens mijn vorige zwangerschap ook gehad. Nog steeds geen mega fan van en hoop het met aanpassingen dieet te voorkomen deze keer, maar je hebt het niet altijd in de hand! Vorige zwangerschap ook aanpassingen dieet gedaan, maar toen was ik al begonnen met insuline. Achteraf was het ziekenhuis veel te snel met starten insuline na 1 verhoogde test. Deze keer wil ik het graag andersom, eerst alles op alles om de insuline te voorkomen. Ik heb via meerdere wegen gehoord dat insuline schadelijk kan zijn voor de placenta. Maar aan de andere kant denk ik: insuline is ook een lichaamseigen stof. Lastig verhaal! Hier ook liever geen medicatie, maar constant te hoge bloedsuikerspiegel heeft al helemaal nadelen voor je baby (meer vruchtwater door verhoogde urine baby, verhoogde kans op diabetes type 2, hypo's bij de geboorte). Dus als ik alles eraan heb geprobeerd om insuline te voorkomen, en de waardes zijn nog te hoog, dan zou ik wel akkoord gaan met insuline deze keer. Zo denk ik erover ☺️

17 dagen geleden

Reactie op WifeyDP_

Orale medicatie voor de bloedsuiker wordt niet gegeven bij zwangerschap, om ...
Kleine disclaimer ; Veel vrouwen zijn bang dat insuline niet goed is voor hun ongeboren baby. Gelukkig heeft insuline geen nadelen voor uw baby. Insuline passeert de placenta niet en het komt niet bij uw baby. (Informatie vanuit Umc utrecht)

17 dagen geleden

Reactie op Sylvia1419

Kleine disclaimer ; Veel vrouwen zijn bang dat insuline niet goed is voor ...
Klopt, zo staat het op alle ziekenhuis sites en zo vertellen ze het ook in het ziekenhuis. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten of je dat direct aanneemt of dat je toch nog even kritisch verder kijkt 😊

3 dagen geleden

Reactie op TA26

Het is juist niet schadelijk voor de baby, ze geven aan dat anders de kans op een open rug groter wordt als je er niks aan doet.

3 dagen geleden

Jep, hier ook recent geconstateerd. Eerste zwangerschap had ik het ook, maar ontdekte we pas eigenlijk bij 28w doordat ik zo'n ontzettende dorst had. Nu al suikertest gehad met 16w en "gezakt". Het was voor mij niet wachten óf het weer zou zijn, maar wanneer. Toch baal ik wel dat het nu al zo vroeg is. Ik vond het best intens vorige keer, uiteindelijk ook 10w lang insuline moeten spuiten omdat het met een dieet gewoon niet onder controle was te krijgen. Hoop dat ik er deze keer makkelijker grip op krijg.