19 Reacties
5 dagen geleden
Maternale houdingen alleen bij mij, niet bij partner ivm hormonen/alertheid (maar hij slaapt sws overal doorheen). Wij hebben dr vanaf een week of 12 in bed genomen, toen begon die vreselijke slaapregressie. Was lente/ zomer dus sliepen alleen onder hoeslaken, zij in dr slaapzakje en later alleen rompertje. Je merkt dat ze met de week sterker/bewuster worden en dat t ook steeds veiliger aan gaat voelen. En sws met borstvoeding echt ideaal om samen te slapen, scheelt zoveel gesjouw.
Nu slaapt ze gewoon in slaapzak en onder ons (winter)dekbed, ongeveer vanaf 7 maand deden we dat. Ze trapt de deken toch steeds weg en kruipt hele bed door, ze is sterk genoeg. Das overigens geen advies, maar gewoon hoe wij het doen🙃 hier voelt t veilig genoeg gezien haar ontwikkeling.
5 dagen geleden
https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-na-de-eerste-week/veilig-samen-slapen/
Hier heb ik veel aan gehad. Ik op fb heb je een veilig samen slapen groep.
5 dagen geleden
Reactie op Madoria
Mijn eerste dochter lag gewoon lekker bij mij in bed. Had geen ruimte desti ...
Had je geen problemen met de kraamzorg? Ik ben nog wel bang dat de kraamzorg moeilijk gaat doen als er geen co-sleeper/ledikant oid in huis is
5 dagen geleden
Ik wou het doen met mijn dochter maar borstvoeding lukte niet waardoor ik het te gevaarlijk vond worden plus het was koud en ik had mijn deken echt nodig.
Vanaf ze 1 is slapen we wel regelmatig samen (zonder partner in bed) en ik vind dit fijner en veiliger voelen dan toen ze pas geboren was.
Misschien heb je hier iets aan.

5 dagen geleden
Reactie op Ilm2024
Ik heb er weinig verstand van, maar is het risico op wiegendood niet aanzie ...
Daarom moet je aan veel eisen voldoen. Borstvoeding geven. Niet roken. Geen alcohol. Geen koorts hebben. In de materialen houding liggen. Niet tussen jullie in. Geen dekbed!
Ik leg mijn kindje het liefst in de cosleeper. Maar mijn oudste ging los zodra je haar losliet. Wat een gekrijs kan er uit zo'n baby komen. Nou dat kon mijn hart niet aan. Dus ja met haar sliep ik
4 dagen geleden
Ik wil een futon halen.
Bij mijn dochter was ik fel tegen bedsharing… totdat ik zelf langere tijd heel weinig/slecht sliep. Je kan soms niet voorkomen dat je in slaap valt en dan wil je dat wel in een zo veilig mogelijke omgeving doen. Voor mij geeft een futon net even een prettiger gevoel, is dichtbij de grond, partner ligt gewoon in bed en ik ben van plan borstvoeding te geven.
We zetten ook een bedje naast ons bed maar wanneer ik het risico heb om in slaap te vallen wil ik op de futon gaan liggen met de baby.
4 dagen geleden
Onze zoon slaapt inmiddels al ruim een jaar bij ons in bed. De eerste maanden heeft hij wel in de cosleeper gelegen. Ik heb gehoord van een stel die toch diep in slaap waren gevallen door vermoeidheid en dat babytje is toen gestikt onder de deken. Ik zou niet goed weten hoe dit eventueel wel veilig zou kunnen. Wij gaan binnenkort een extra groot bed aanschaffen zodat de kinderen altijd bij ons kunnen als ze dit willen. Toch zal ook deze baby in eerste instantie in de cosleeper slapen.
2 dagen geleden
Leuk dat er zoveel reacties zijn! Ik ga nog een keer alle linkjes doornemen. Ik liep bij mijn oudste er ook vooral tegenaan dat borstvoeding in bed niet lukte, want de kraamzorg zei dat het matras te zacht was. Uiteindelijk via de lat back methode (kussens in de rug en half zittend) wel gelukt maar dan slaap ik niet. Lijkt me zo ideaal als je in bed kan voeden en je valt samen met je kindje weer in slaap.
En hoe je het doet met dat je zelf comfortabel bent met een deken zonder de kans dat die over je baby komt, vind ik nog een puzzel. En je kan de deken van je baby niet strak inpakken, zoals in een wiegje.
2 dagen geleden
Reactie op Klaas-Janbaby
Leuk dat er zoveel reacties zijn! Ik ga nog een keer alle linkjes doornemen ...
Dat met de deken is ook een puzzel. In zomer en lente is een T-shirt en een katoenen dekbedovertrek over de benen bij ons vaak voldoende , das veiliger dan een dik zwaar winterdekbed tot over je schouders. In de winter zou je zelf een dikke pyjama, wollen sokken en eventueel verwarming kunnen gebruiken om zo een dunnere deken op bed te hebben of winterdeken comfortabel laag te hebben liggen. Of bijvoorbeeld een volledig katoenen deken voor volwassenen net als wiegdekentjes (meer ademend).
Of een grote slaapzak voor jezelf🙃🙃🙃
Een stevig matras helpt trouwens ook wel heel erg mee voor veilig slapen.
2 dagen geleden
In het e-book van the gentle Kidd kun je daar ook informatie over vinden. Vond ik heel helpend. Wij hebben ook zo'n 5 maanden met onze baby in bed geslapen omdat ze constant wakker werd. Nu is ze 2,5 en al een jaar ofzo niet meer
2 dagen geleden
Reactie op Klaas-Janbaby
Leuk dat er zoveel reacties zijn! Ik ga nog een keer alle linkjes doornemen ...
Een dekbed mag niet. Ook geen lakentje over de baby. Dat is gevaarlijk. Je mag wel een deken(verrast niet met een dekbed. Ik legde mijn baby in een slaapzak. Zelf lag ik op de deken een dan om mij heen. Zodat het niet bij de baby kon komen.
gisteren
Reactie op Mamameisje
Een dekbed mag niet. Ook geen lakentje over de baby. Dat is gevaarlijk. ...
Ah, dan moet ik dus op zoek naar een fijne deken. Ik ben een echte koukleum dus gelukkig ben ik in april uitgerekend en hopelijk begint het voorjaar vroeg dit jaar 🙈
Slaapzak leek me zo'n gedoe met een baby, maar daar ga ik dan ook naar op zoek