19 Reacties

3 dagen geleden

Ik zou de suikertest even afwachten en de verdere groeiecho's. Kan ook zeker nog veranderen, maar daar zijn de groeiechos voor :) hier was die eerst te klein op alle echos en nu alsnog een suikertest vanwege een groter kindje. En als ik jullie lengtes zie, dan lijkt een groter kindje mij overigens niet heel vreemd!

3 dagen geleden

Hier een HG zwangerschap en ook erge zorgen gemaakt of het kindje wel goed groeit omdat ik 16 weken niet gegeten heb. Ik ben op dit moment 24+2 weken zwanger en ons kindje loopt ook 1.5 week voor. Mijn baarmoeder is afgelopen weken gemeten op het termijn van 28/32 weken. Ik heb de suikertest gedaan maar hier kwam (gelukkig) niets uit. We hebben gewoon een groot kindje. Verloskundige heeft gezegt dat we het even afwachten en begin januari nog eens de baarmoeder gaan meten en vanuit daar een plan gaan maken voor extra groei echo's bijvoorbeeld. Ik snap je angst en ik ben ook heel benieuwd hoe dit alles verder gaat. Ik krijg helaas weinig te horen vanuit de verloskundige dus dat is jammer.

3 dagen geleden

Lees je ook vooral goed in… De vrije geboorte heeft zowel een facebook als insta pagina Bevallen als een baas van Nira van Dijk heeft ook veel nuttige informatie

2 dagen geleden

Reactie op Chlo-

Ik zou de suikertest even afwachten en de verdere groeiecho's. Kan ook zeke ...
Ja precies dat was ook mijn eerste ingeving, wij zijn beiden lang, maar nu ik toch vervroegd die suikertest krijg vind ik het wel spannend! Even afwachten nog.

2 dagen geleden

Reactie op Draakje8

Hier een HG zwangerschap en ook erge zorgen gemaakt of het kindje wel goed ...
Jaa ik herken het! Het is ook allemaal afwachten want zij kunnen het ook niet voorspellen maar blijft spannend. Gelukkig kwam er niets uit bij de suikertest! Heb zelf ook niet veel van de verloskundige meegekregen, ga haar maar even bellen, maar misschien omdat het nog vroeg is maar dan ga je toch info opzoeken. 😝

2 dagen geleden

Ik had in '21 een p95 baby Zelf een klein vrouwtje. En wat familiaire belasting betreft kantjeboord bevallingen. Toen ook gesproken over inleiden. Maar uiteindelijk toch voor een geplande kz gekozen met de gynaecoloog.

2 dagen geleden

Ik ben bij mijn oudste dochter om meerdere redenen ingeleid, een ervan was dat ze te groot zou zijn. Met 38.1 geboren met 3340 gram en ze zwom in maatje 50🙈

2 dagen geleden

Reactie op AmusanteKers830562

Ik ben bij mijn oudste dochter om meerdere redenen ingeleid, een ervan was ...
Ik heb nu trouwens aangegeven dat ik pas over inleiden wil nadenken als allerlaatste optie. Ik zou het niet zo snel aanraden, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

2 dagen geleden

Reactie op AmusanteKers830562

Ik ben bij mijn oudste dochter om meerdere redenen ingeleid, een ervan was ...
Oh joh! Zaten de metingen er dan zo naast? Ik snap je volkomen…

2 dagen geleden

Mijn zoontje werd in de zwangerschap geschat op p95 en is geboren met p11… ik hoor dit meer om me heen en vraag me dus heel erg af hoe goed ze dit nou echt kunnen meten. Bij bevallen als een baas wordt ook gezegd dat eigenlijk het spreken over een grote baby ‘schadelijker’ is (qua inleiden en interventies tijdens bevalling die daar uit volgen) dan het daadwerkelijk bevallen van een grote baby. Natuurlijk moet je goed uitzoeken of er een reden is voor de grootte zoals een suikertest, maar ik zou je ook heel goed informeren zodat je een goede keus kunt maken (en dat kan ook inleiden zijn als dat voor jou de uitkomst is!). Maar weet dan waarom. Bevallen als een baas cursus is dus echt mijn tip hierbij, of anders haar in ieder geval volgen op insta en info bij haar opzoeken over ‘grote baby’. Succes!

2 dagen geleden

Reactie op Draakje8

Hier een HG zwangerschap en ook erge zorgen gemaakt of het kindje wel goed ...
Ik heb geen hg zwangerschap maar wel mega vermoeid en bij de 24weken controle bleek mijn baarmoeder ook veel te groot 28+ weken. Hier ook verder niet op in gegaan met wat dat kan betekenen maar wel al 3 extra groeiechos ingepland vanaf 30 weken. Ik heb overigens not niets gehoord over een suikertest oid. Vind t wel een beetje spannend omdat ons zoontje juist heel klein was

2 dagen geleden

Hoi, Ik zou je heel goed inlezen over de voor en tegens van het bevallen van een grote baby, en de voor en tegens van inleiden. Onze 1e was een flinke jongen van 55 cm en 3665gram met 37 weken. Dat was al duidelijk op de groei echos maar nooit over inleiden gehad. Wel bij de gynaecoloog geweest maar die was er ook heel nuchter onder, hij zei: je hebt grote mensen en kleine mensen en grote baby's en kleine baby's🤷🏼‍♀️. Ik vond het zelf ook niet spannend, in mijn familie worden veel baby's rond de 4kg geboren en allemaal goede bevallingen. Uiteindelijk ben ik ingeleid vanwege gebroken vliezen. Ik zat nog pot dicht waardoor het lang duurder voor ze de weeën opwekkend konden aansluiten. En onze kleine was er totaal nog niet klaar voor. Adem stops. Longen niet gerijpt zwakke stembanden en luchtpijp. (En infectie maar dat staat hier weer los van). Dus ben er zelf erg voorzichtig in en wil deze keer liever niet voor 39 weken bevallen tenzij medisch noodzakelijk. Nog een interessant feitje: uit onderzoek blijkt dat bij vrouwen wie onverwachts een grote baby kregen minder interventies en complicaties waren dan bij vrouwen die het wisten. Daarnaast maakt het dus ook nog eens uit hoe de professionals ermee omgingen of ze relaxt waren of gelijk paniekerig.

2 dagen geleden

Volgens gemini kan je hier je antwoorden vinden (of het aan gemini zelf vragen dan krijg je een mooie samenvatting 😊) hoop dat het helpt in je keuze! Zwanger van een grote baby, afwachten of inleiden? - Spaarne Gasthuis (Bron 1.1): Geeft duidelijke cijfers over de onnauwkeurigheid van de echo en de vergelijking van risico's tussen inleiden en afwachten. ​Factsheet positieve discongruentie - Kennisnet Geboortezorg (Bron 1.3): Een Nederlands beleidsdocument dat de risico's van interventies bij verwachte macrosomie helder uiteenzet. ​Induction of labour at or near term for suspected fetal macrosomia - PMC/PubMed Central (Bron 2.3): Dit is een Cochrane Review, de gouden standaard voor wetenschappelijke synthese, die de effecten van inleiden bij vermoeden van macrosomie vergelijkt met afwachten.

2 dagen geleden

Vind het best voorbarig om dit met 20 weken al te roepen 😅 er kan nog zo veel veranderen in de komende tijd. Mijn eerste was ook een grote baby en ben daarom ingeleid. Hij is met 38 weken met bijna 4100 gram geboren. Ik kijk daar eigenlijk prima op terug. Zou vooral naar je eigen gevoel luisteren als het na de volgende groeiecho’s nog steeds aan de orde is. Er zijn positieve en negatieve ervaringen met inleidingen, maarja dat geldt voor een spontane bevalling natuurlijk net zo goed 😉

2 dagen geleden

Het is (gelukkig) al vaker gezegd, maar ik zou me ook niet (meer) gek laten maken door de groeiecho’s. Ik ben bij mijn vorige zwangerschap ook steeds op p99 ingeschat/ enorm kind. Bleek ook zwangerschapsdiabetes te hebben en heb mn bloedwaardes goed onder controle kunnen houden maar de metingen bleven te groot dus moest inleiden bij 38w. Heb het uiteindelijk een weekje kunnen rekken tot 39 en alles is uit de kast getrokken want ze wilde nog helemaal niet. Dramatische bevalling met weeenstorm, te zwakke persweeen en spoedkeizersnede tot gevolg. Ze was 3400 gram(!!) en iedereen was verbaasd. Een (kleine) vriendin van me met enorm lange vriend had die periode ook altijd hele grote metingen en moest ook onder controle blijven in het ziekenhuis daarom. Ze had geen diabetes dus mocht wel natuurlijk bevallen en dat is een prachtige dochter van 4,4 kilo geworden, gewoon op de natuurlijke weg, geen complicaties. Kortom, vertrouw op je lijf; dat is hiervoor genaakt! En die metingen zijn vaak erg onnauwkeurig

2 dagen geleden

Ik zou het zelf echt niet zomaar laten doen. Bij mijn eerste was alles “normaal” en “gemiddeld” en toen kreeg ik met 40+5 toch een kind van bijna 4,5 kilogram… Als ze nu zouden zeggen dat mn baby weer zo groot wordt denk ik echt; prima. Het is toen gelukt dus nu ook. Terwijl er om mij heen minstens 4 andere moeders constant groeiechos kregen een waarschuwingen kregen dat hun kind “zo groot” zou zijn en die zijn allemaal in de lage 3kg geboren…

17 uur geleden

Mijn zoon werd ook groter geschat, uiteindelijk 3780 gram geboren met 38 weken. Ik ben ingeleid, maar mijn lichaam was er niet klaar voor. Vacuumpomp bevalling.. Ik zou het nu niet meer zo snel gaan doen.

12 uur geleden

Luister naar je eigen gevoel maar hou vooral in je achterhoofd dat niks moet! Mijn dochter was 4715 gram bij de geboorte en ik zou nu preventief in het zkh 'moeten' bevallen met een infuus etc etc. Ik heb zelf onderzoek gedaan en ga de cursus 'bevallen als een baas' volgen. Aan de hand van alle informatie ga ik mijn keuze maken of ik tegen protocol in wil gaan of niet. Ik ben met mijn vorige in een onnodige medische molen terecht gekomen door domme protocollen en artsen die ik vertrouwden omdat hun het wel beter zouden weten. Dat laat ik mij niet nog een keer gebeuren Onderzoek wijst uit; gemiddeld verschil in gewicht bij inleiden met 37 weken en doorlopen tot 40+ weken is 190 gram... Maar er is niks mis met inleiden en/of in het zkh bevallen als dit jou rust geeft! Maak vooral gewoon je eigen keuze!

10 uur geleden

Bij mijn vorige zwangerschap werd ons meisje ook groot verwacht en dit was ook zo bijna 4 kilo met 38 weken en omdat ik zwangerschapsvergiftiging had ben ik ingeleid. Nu ben ik voor de 2e keer zwanger van een jongen en was de baby in totaal ook alles op P90 en vroeg ik zelf of ik ingeleid kan worden met 37/38 weken als hij heel groot blijft, dit omdat ik mezelf kapot het geperst de vorige keer en hier veel pijn aan heb gehad dus voor mij alleen maar een geruststelling dat ik ervoor kan kiezen en niet hoeft af te wachten. 😊