32 Reacties

2 maanden geleden

Ja heb ik vorige zwangerschap gedaan en ga het deze zwangerschap weer doen. Gewoon bloedprikken daarna een heeeeel zoet drankje drinken en dan na 2 uur nog een keer prikken. Vond het alles meevallen en had dag later de uitslag.

2 maanden geleden

Ik ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die dit geweigerd hebben? Ik moet dit omdat mijn vorige baby 4750 woog maar had toen ook geen ZD, tot nu toe zijn mijn waardes bij deze zwangerschap allemaal perfect geweest dus naar mijn mening beetje overbodig protocol...

2 maanden geleden

Mijn suiker was nuchter net iets te hoog waardoor ze nu in het ziekenhuis willen testen

2 maanden geleden

Ik had zwangerschapsdiabetes in mijn vorige zwangerschap. Kwam er toen achter met 30 weken. Daarom word ik nu ook weer getest, en eerder in de zwangerschap. Ik ben afgelopen week nuchter geprikt (tegelijk met de NIPT enzo), maar gelukkig was die waarde goed. Rond 16 weken moet ik weer met het welbekende suikerdrankje testen. Ik vermoed dat als die ook goed eruit komt ik rond 26-30 weken weer zal moeten (dan onstaat het vaak pas). Ik zou je graag zeggen dat ‘t suikerdrankje prima te doen is, zoals iemand anders hier vond, maar ik vond het echt naar. Het drankje zelf viel me nog mee (met neus dicht snel weg gewerkt), maar je moet daarna 2u wachten en mag niet weg, niet drinken, niet eten, niet overgeven, etc, want dan is de test niet geldig. Na ongeveer een uur kwam bij mij de suikerpiek en ik werd daar echt niet goed van. Dacht dat ik zou flauw vallen (was gelukkig niet zo). Maar mijn lichaam maakte dus ook niet genoeg insuline aan, dus misschien is het beter te doen als je geen zwangerschapsdiabetes hebt… Het is vervelend om die test te doen en ik kijk er ook wel weer tegenop, maar uiteindelijk is het beter om te weten als je zwangerschapsdiabetes hebt, want het kan een flinke invloed hebben op je baby. Dus ik zou de test ook nooit weigeren… ik dacht de vorige keer dat t onzin was dat ik moest testen, totdat ik een dag later het telefoontje kreeg dat ik het had 🤷🏻‍♀️

2 maanden geleden

Ik kijk mee moet inderdaad ook de test doen. Voor nu denk ik helemaal prima want zowel voor mezelf als voor de baby is het fijn om te weten waar ik dan op moet letten qua eten.

2 maanden geleden

Is deze test standaard? Is mijn eerste zwangerschap dus geen idee nog😅.

2 maanden geleden

Reactie op CherryBlossom

Is deze test standaard? Is mijn eerste zwangerschap dus geen idee nog😅.
Nee normaal zou je dit niet krijgen. Vooral bij vrouwen met pcos word dit gedaan of als er andere dingen zijn die erop wijzen dat je dit zou kunnen hebben.

2 maanden geleden

Ik heb pcos, maar de vorige zwangerschap geen suikertest gehad… Ik zou persoonlijk wachten tot ze de groei gaan meten

2 maanden geleden

Je hoeft niet met dat suikerdankje hea! Als je het wil weten kan je ook gewoon bloedprikken! Ik zou dat doen als je het wil weten.

2 maanden geleden

Reactie op nienkeverh

Ja heb ik vorige zwangerschap gedaan en ga het deze zwangerschap weer doen. ...
Zelfde ervaring hier. Ik moet het deze zwangerschap ook weer doen

2 maanden geleden

Ja ik moet met 20 weken gaan testen. Ook ivm pcos. Ik mag kiezen; drankje in het lab of dagcurve zelf prikken. Ik kies voor de dagcurve zelf prikken!

2 maanden geleden

Reactie op Jea94

Ja ik moet met 20 weken gaan testen. Ook ivm pcos. Ik mag kiezen; drankje i ...
Wou dat ze mij die keuze gaven. 🥲

2 maanden geleden

Ja ik word zelf getest ivm familiair diabetes, en ik voer die testen ook uit bij andere zwangere vrouwen met mijn werk als laborant.

2 maanden geleden

Ik heb dit tijdens de vorige zwangerschap gedaan omdat de verloskundige verkeerd had gemeten en op de p99 uitkwam. Kreeg een mierzoet suikerdrankje en vond het te goor voor woorden, ben een uur lang kotsmisselijk geweest 😂 Ik eet/drink zelf vrijwel alles suikervrij dus het was heel heftig voor mij 😝 Omdat ons zoontje uiteindelijk helaas stil is geboren en ik deze zwangerschap medisch ben door de stilgeboorte, moet ik ook nu een zws diabetes test, puur om het uit te sluiten. Ik doe het met alle liefde, als ze mij en mijn kindje er uiteindelijk beter mee kunnen helpen 🥰

2 maanden geleden

Yes hier op aanraden van de Vk doordat er diabetes in de familie zit.

2 maanden geleden

Ja, vij vorige zwangerschap gedaan en nu moet het weer. Smerig zoet drankje drinken. Je kunt dat het beste in 1 keer achterover slaan, dan heb je het maar gehad 😅 Uurtje wachten en klaar. Zou kijken of er iemand vrij is om mee te gaan, wel zo gezellig. Ik vond het vervelendste dat het op een nuchtere maag moest. Ik heb sochtends altijd vreselijk honger en eet vroeg

2 maanden geleden

Reactie op SweetCherry

Ja, vij vorige zwangerschap gedaan en nu moet het weer. Smerig zoet drankje ...
Oh dat is ook wel een goeie, iemand meenemen. Ik had de vorige keer een boek meegenomen, maar ik moest in de wachtkamer zitten en er komt zoveel volk langs. Kon me totaal niet focussen op mijn boek hahaha

2 maanden geleden

Reactie op Jea94

Ja ik moet met 20 weken gaan testen. Ook ivm pcos. Ik mag kiezen; drankje i ...
Oh wat goed dat je dit hier als antwoord hebt gegeven. Ik wist niet dat dat ook een optie kon zijn. Dan ga ik navragen of ik daar ook voor in aanmerking kom. Veeeeel liever een dagcurve dan de test met dat vieze drankje!

2 maanden geleden

Reactie op Yin_Yang_meid

Oh wat goed dat je dit hier als antwoord hebt gegeven. Ik wist niet dat dat ...
Fijn hè! Wel gelijk als tip; schrijf dan wel op wat je die dag hebt gegeten. Niet dat ze je raar aankijken als je iets “hoger” zit als je twee stukken taart hebt gegeten haha. Succes allemaal!

2 maanden geleden

Ik hoef alleen bloed te prikken tussen de 24-28 weken. Zal wel goed zijn🤷🏼‍♀️