28 Reacties

vorige maand

Mijn man en ik hebben ook gekozen voor een dubbele achternaam. Mijn broertje is overleden en we zijn met alleen maar dochters, dus niemand die de achternaam voortbrengt en hij was er echt open voor om de baby beiden achternamen te geven

vorige maand

Mijn kinderen hebben het met terugwerkende kracht gekregen. Deze baby dus automatisch ook

vorige maand

Wij hebben binnenkort ook een afspraak bij de gemeente staan om erkenning en dubbele achternaam te regelen. Ik vind het heel fijn dat we dit in deze tijd kunnen doen en de baby straks via de achternaam aan mijn vriend, maar ook mijn familienaam te herleiden is ☺️
Wij hebben het ook! Mooi stukje erkenning voor de mama♥️

vorige maand

Wij hebben zelf een dubbele achternaam (geregistreerd partnerschap en willen in 2027 trouwen). Maar ons kindje krijgt een achternaam, anders moet het kindje later kiezen en dat is een druk (wie is leuker, papa of mama) die wij het kindje niet willen opleggen

vorige maand

Reactie op FantastischeEik749253

Wij hebben het ook! Mooi stukje erkenning voor de mama♥️
Ik vind dit dus ook. Vroeger baalde ik dat ik niet de achternaam had van mijn mama. Nu maakt t ne niet meer uit. Maar ik draag de achternaam van mijn man niet, dus zij dragen beide, vind dat wel zo eerlijk
Wij hebben er ook voor gekozen! Kon eigenlijk geen reden bedenken waarom niet, zijn niet getrouwd oid en zo heeft het kindje straks toch met beide ouders ook qua naam een (officiële) verbinding. We zijn wel benieuwd hoe het in het dagelijks leven gaat, wat ons betreft kan dan over het algemeen gewoon de eerste achternaam gebruikt worden om het makkelijk te houden.

vorige maand

Wij gaan dat ook doen. Wat leuk🥰

vorige maand

Wij gaan dat ook doen, leuk om te lezen dat er meer mensen zijn! 🥰

vorige maand

Wij hebben dat bij ons zoontje gedaan (is vorig jaar augustus geboren) en nu dus automatisch ook weer. Mijn man en ik gebruiken zelf sinds we getrouwd zijn ook de dubbele achternaam dus ik ben heel blij dat onze kinderen die ook kunnen dragen. Ik vind het heel fijn dat we allemaal dezelfde achternaam hebben, echt één familie ❤️ Ik woon in een dorp in Groningen. Toen ik de gemeente bellen moesten wij ze vertellen dat dit een optie was een hoe het werkt, ze hadden het nog nooit meegemaakt😅 Ik denk zelf niet dat het zo'n issue is dat ze later als ze trouwen moeten kiezen (hoeft natuurlijk niet, ze kunnen ook gewoon hun eigen achternaam houden en niet die van de partner aannemen). Maar in het scenario dat ze wél kiezen: dat zou mij persoonlijk niets uitmaken dus ik hoop dat de kinderen daar ook geen druk over voelen. In heel veel landen is het al lang gebruikelijk en levert het ook geen problemen op. Er zijn hier nog veel vrouwen die de naam van hun partner overnemen en hun eigen achternaam laten vallen. Dat kwetst toch ook niemand? Maargoed, het is heel persoonlijk. Ik ben blij dat we de keuze hebben 😊

vorige maand

Mijn man en ik dragen beiden onze eigen achternamen en we willen onze toekomstige kinderen graag hun roots meegeven op deze manier. Hoe zij het zelf willen qua naam in de toekomst moeten zij zelf beslissen 😊, wij zullen hier ook heel open in zijn en aangeven dat elke keuze goed is.

vorige maand

Reactie op Bloempje×

Wij hebben dat bij ons zoontje gedaan (is vorig jaar augustus geboren) en n ...
Wij wonen ook in een dorp in Drenthe (wat deel uitmaakt van een grotere gemeente) en toevallig grenzend aan de provincie Groningen. Hier komt het ook niet veel voor en dat werd ons ook duidelijk bij de ambtenaar 😅. Ach ja, iedereen zo zijn persoonlijke keuze inderdaad♥️.

vorige maand

Mijn vriend is Spaans en daar is het standaard, dus voor ons niet meer dan logisch om een dubbele achternaam te kiezen!

Reactie op Bloempje×

Wij hebben dat bij ons zoontje gedaan (is vorig jaar augustus geboren) en n ...
Wij gebruiken ook een dubbele achternaam, maar dan beiden precies andersom (eerst eigen, dan partner). Voor ons kindje willen we ook een dubbele naam regelen. Dan wijkt een iemand wel af qua volgorde, maar hebben we toch allemaal dezelfde namen

vorige maand

Wij hebben hier in 2024 voor gekozen en waren toen de eerste in onze gemeente in Zeeland. Ik vind het eigenlijk jammer dat er zo weinig voor gekozen lijkt te worden.

vorige maand

Wij hebben voor onze dochter ook gekozen voor een dubbele achternaam (mijn-zijn) dus onze zoon zal deze ook krijgen.
Wij ook!
Wij ook dubbel, leuk idee dat we nu voor ons gevoel een hele nieuwe familie beginnen en dat we ooit allemaal zo kunnen heten

vorige maand

Wij gaan er ook voor, om 2 redenen. Het stukje erkenning van mama vind ik heel mooi. Maar helaas is gebleken dat de buitenlandse (Aziatische) achternaam van mijn man toch een zekere barriere / achterstand bij bijvoorbeeld solicitaties oproept. Omdat ons kleintje nooit zo blond / Hollands als Frank, Paul of Max zal zijn, kiezen wij daarom ook bewust voor mijn achternaam. In de praktijk gok ik dat we vooral zijn naam zullen gebruiken, want het zal Zijnnaam-Mijnnaam worden. :)

vorige maand

Wij ook beide, mijn-zijn. We hebben alletwee onze eigen argumenten om de achternaam door te willen geven, dus mooi dat dat nu ook kan.