39 Reacties

4 jaar geleden

Ben je zwanger van je eerste kindje? Waar ben je zo bang voor?

4 jaar geleden

Hoi Leyla. Probeer het los te laten. Ik ben nu zwanger van ons tweede kindje, en aan het begin van mijn zwangerschap van de eerste was ik er ook een beetje bang voor. Toch veranderde dit voor mij aan het einde. Je kijkt er op een gegeven moment zo naar uit om he kleintje vast te houden en te ontmoeten. Plus dat je die dikke buik en de ongemakken zat gaat raken. Moeder natuur zorgt er op de 1 of andere manier voor dat je klaar bent voor de bevalling. Tijdens een voorlichtingsavond was verteld dat de bevalling sneller verloopt als je rustig probeert te blijven. Dat hield ik mezelf de hele tijd voor. Ook toen ik na een paar uur af en toe een vlaag van paniek voelde: hoe lang hou ik deze pijn vol. Dan dacht ik bij mezelf: rustig blijven. Door deze wee weer dichterbij mijn kindje. Is ik rustig blijf gaat het sneller. Dat hielp heel goed. En bij mij was het cliché echt waar: zodra ik mijn zoontje vast had, was ik dr pijn vergeten (moet wel toegeven dat ik een vlotte, ongecompliceerde bevalling had ) probeer je niet teveel zorgen te maken. Je weer toch niet hoe het gaat lopen. Bespreek je angst met de verloskundige of gynaecoloog. Vraag van tevoren wat de mogelijkheden voor pijnbestrijding zijn. Je hebt online zwangerschapscurssussen. Misschien kan je daar eens naar kijken voor ontspanningsoefeningen. Bespreek van tevoren met je partner waar je bang voor bent en hoe je denkt dat hij je kan helpen tijdens je bevalling. Ik vond het heerlijk om onder de douche te staan. Misschien helpt dat jou ook. Heel veel suc6 en vergeet niet: jij kan dit!!! En je krijgt hulp van de verloskundige of gynaecoloog. Die begeleid je ook. Probeer nog te genieten van je zwangerschap en hopelijk kan je achteraf zeggen dat het je meeviel.

4 jaar geleden

Ik ben niet zozeer bang eerlijk maar heb net te horen gekregen dat als de maatregelen na 1 juni nog steeds van kracht zijn dat het enige ziekenhuis hier geen poliklinische bevallingen doet. Weet iemand hoe het dan zit met pijnbestrijding als je thuis bevalt 🧐

4 jaar geleden

Reactie op Prego35

Hoi Leyla. Probeer het los te laten. Ik ben nu zwanger van ons tweede kind ...
Wat een lief berichtje is dit. En het is helemaal waar. Rustig blijven, goed blijven ademhalen en wat bij mij goed hielp bij de tweede bevalling, was dat ik zo lang mogelijk ben blijven staan/ergens op leunen ipv op bed gaan liggen en daar blijven (was bij mijn eerste en toen was ik ook bang 😉). De zwaartekracht hielp toen mee volgens mij want dit was een hele vlotte bevalling. Bespreek je angst met je verloskundige en ik zou ook zeker, vooral bij de eerste, aanraden om een zwangerschapscursus te doen. Kennis over de bevalling kan je angst wegnemen en je leert goede ademhalingstechnieken. Zet hem op, inderdaad jij kan dit 💪!

4 jaar geleden

Reactie op Denaila

Ik ben niet zozeer bang eerlijk maar heb net te horen gekregen dat als de m ...
Ik zou dit even navragen bij je verloskundige, Denaila. Ze kunnen toch niet alle zwangeren thuis laten bevallen? Ik hoop tegen die tijd dat het corona virus onder controle is en dat alles weer normaal is, je ziet dit nu in China iig wel gebeuren nadat zij de maatregelen hebben ingevoerd die wij nu ook (grotendeels) in NL hebben. Hopen dat dit helpt en iedereen zich hieraan houdt, des te sneller zijn we uit deze akelige situatie. Groetjes!

4 jaar geleden

Ik was ook heel bang voor mijn 1e bevalling en de pijn. Uiteindelijk vond ik de weeën het meest vervelend en qua geboorte weinig meer van gemerkt. Terwijl ik juist dacht dat dat erg pijnlijk zou zijn. En wanneer het begint ga je er in mee, achteraf kan ik mij de angst helemaal niet herinneren toen het eenmaal begon. Ben nu zwanger van de 2e ;) Totaal niet met de bevalling bezig (bij de 1e kon ik er echt wakker van liggen) En bedenk, er zijn op de wereld zelfs 14 jarigen die zwanger werden en ook zijn bevallen :) Het komt uiteindelijk allemaal goed.

4 jaar geleden

Ey Leylaa kan me voorstellen dat je angstig bent. Heb je al cursussen gedaan om je voor te bereiden op de bevalling of die je helpen rustiger te worden zoals bijvoorbeeld zwangerschapsyoga of hypnobirthning?

4 jaar geleden

Reactie op Denaila

Ik ben niet zozeer bang eerlijk maar heb net te horen gekregen dat als de m ...
Thuis kun je geen pijnbestrijding krijgen zover ik nog weet van de voorlichting in 2015. Maar je kunt eens lezen over een waterbevalling, dat wordt omschreven als pijn verlichtend. Heb zelf die ervaring ook.

4 jaar geleden

Reactie op Denaila

Ik ben niet zozeer bang eerlijk maar heb net te horen gekregen dat als de m ...
Je kunt altijd een tens apparaatje huren. Maar het allerbeste werken je eigen hormonen. Wist je dat je als je goed ontspannen bent en luistert naar je lichaam tijdens de bevalling je eigen hormonen voor meer pijnstilling kunnen zorgen dan morfine? Een cursus als hypnobirthing leert je hier alles over. Daarnaast helpt een badbevalling of onder de douche staan (tot de persdrang) bij het ontspannen en dus ervaren van pijn. Overigens is de beste tip die ik iedereen in dit topic kan geven focus niet op de pijn. Als je daar steeds aan denkt wordt dat je verwachting. Probeer voor jezelf een zinnetje (affirmatie, mantra hoe je het noemen wil) om je focus te verleggen elke keer als je aan de pijn denkt of deze ervaart. Bijvoorbeeld iets als ik ben gemaakt om te baren of ik kijk uit naar je komst lief kindje.

4 jaar geleden

Hoi allemaal, ik zit momenteel vast in Istanbul en ook ik ben bang dat tot die tijd alles erger wordt en ik niet eens naar een gynaecoloog of ziekenhuis kan gaan voor de bevalling . Heb volgende week normaal de 20 weken echo maar dat gaat dus ook niet door vanwege corona. Het lijkt me heel erg als ik thuis moet bevallen terwijl ik een medische indicatie heb. Zijn er meer van jullie die vast zitten in het buitenland? En hoe gaat dit verder met bijvoorbeeld de controles?

Reactie op garagiz

Hoi allemaal, ik zit momenteel vast in Istanbul en ook ik ben bang dat tot ...
Heb je de Belgische of Nederlandse nationaliteit?? Dan heb je het recht om gerepatrieerd te worden naar hier ! Mijn schoonzus was vorige week in Irak ! Alle luchthavens waren daar gesloten ... ( Corona maatregelen) zij is sinds zaterdag terug in Be moet wel verplicht 14 dagen in quarantaine liefs Kim

Reactie op Denaila

Ik ben niet zozeer bang eerlijk maar heb net te horen gekregen dat als de m ...
Jaaa ik heb het gevraagd 🙈🙈 geen pijnstilling bij een thuisbevalling! Ik zei ja ne Dafalgang gaat me niet helpen ! Als je pijnbestrijding wilt moet je alsnog naar het ziekenhuis! Ik heb op een ander topic heel goede tips gekregen ! Tens apparaat, boeken over thuisbevalling en mentale voorbereiding ook een beval bad zou heel effectief zijn en pijn verlichting geven ! Ik overweeg zeker een thuisbevalling als het tegen juli nog niet verbeterd is liefs Kim Ook heb ik iets gelezen over naaldjes met water ... maar hier heb ik me nog niet over ingelezen xxxx

4 jaar geleden

Reactie op kimberley 💖💖💖💙

Heb je de Belgische of Nederlandse nationaliteit?? Dan heb je het recht om ...
Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar ook de Turkse en daarom hebben ze mijn vliegticket gecanceld nu voorlopig tot 17 april en hopen dat alles wat rustiger wordt

Reactie op garagiz

Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar ook de Turkse en daarom hebben ze ...
Inchallah 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

4 jaar geleden

Reactie op EvaAnne

Je kunt altijd een tens apparaatje huren. Maar het allerbeste werken je eig ...
Ik heb ook wel eens iets voorbij zien komen over hypnobirthing. Heeft iemand van jullie nog een tip voor een goede cursus?! Wellicht online? Zou uiteraard het liefste ergens een cursus gaan volgen, maar alles is nu gecancelled 🙈 Ben benieuwd naar tips...

4 jaar geleden

had gisteren 20 weken echo.. er werd gezeg dat ze ALLE vrouwen thuis lieten bevallen behalve als je medisch moest bevallen.. ruggenrpik kenne ze niet thuis geven..thuis is er geen risico voor het virus op te lopen.. sta je lekker mee te kijken met je buren mocht je hard schreeuwen hahaha😂😂

4 jaar geleden

had gisteren 20 weken echo.. er werd gezeg dat ze ALLE vrouwen thuis lieten ...
Daar kijk ik echt naar uit 😂 wat zullen de buren mij dankbaar zijn dat ze er bij mochten zijn hahaha. We wonen in een oud huis en zelfs de wekker van de buurman horen we 🎉. Gelukkig heb ik bij de eerste geen geluid gemaakt maarja toen had ik een ruggenprik. Ben benieuwd als deze keer mijn doos op scheuren staat hoe hard ik gil 🤪
Daar kijk ik echt naar uit 😂 wat zullen de buren mij dankbaar zijn dat ze ...
😂😂😂 🤭🤭🤭
Daar kijk ik echt naar uit 😂 wat zullen de buren mij dankbaar zijn dat ze ...
Ik denk dat ze hier een politie combi aan de deur zal staan ipv een ambulance 🤭🤭 en thuis lekker gezellig voor mijn 16 jarige levenslange anticonceptie 😂😂😂

4 jaar geleden

Daar kijk ik echt naar uit 😂 wat zullen de buren mij dankbaar zijn dat ze ...
haha jaaa hou ma op .. k woon nog bij me pa thuis.. als ik thuis moet bevallen doe ik me kamer geluiddicht timmeren eerst hahaha oke al moet k pas augustus bevalle in de hoop dat alles dan weer normaal is. 😆