33 Reacties

3 jaar geleden

Ik volg, ben ook aan t twijfelen!

3 jaar geleden

Ik zag als een berg tegen de ruggenprik op, maar uiteindelijk viel t reuze mee. Eigenlijk voelt t best wel grappig zodra de prik gezet is.

3 jaar geleden

Hier na 36 uur weeen ruggenprik gehad. Was erg bang ervoor. Ik kan me het zetten niet eens meer herinneren hoe het voelde. Alleen dat mn been even shokte. Maar dit hoorde erbij. Toen die eenmaal zat was ik zo blij ik voelde Niks meer. Voor het persen werd die uitgezet. Maar ik dat heeft nog 12 uur geduurd. Ik zelf ben er dus heel erg blij mee geweest. Helaas uiteindelijk spoed keizersnede. Maar ikzelf zou weer ervoor gaan.

3 jaar geleden

Reactie op Natas1985

Ik zag als een berg tegen de ruggenprik op, maar uiteindelijk viel t reuze ...
Fijn om te horen! Kon je ook gewoon persen? Dat schijnt lastig te (kunnen) zijn met een ruggenprik

3 jaar geleden

Echt super fijn!!! Je voelt je meteen beter, d

3 jaar geleden

Bij mij was de ruggenprik een verademing. Ik had been-, rug- en buikweeen, waardoor ik continu verkrampt was en geen pauze had tussen de weeën door. De ruggenprik zorgde er bij mij voor dat de rug- en beenweeën weg gingen en de buikweeën nauwelijks voelbaar waren. Ik heb zelfs nog even geslapen!

3 jaar geleden

Ik wilde heel erg graag zonder medicatie bevallen. Ook mede door de horror verhalen was ik geen voorstander van een ruggenprik. Vanaf moment dat mijn weeën begonnen was het een weeën storm in mn rug. Uiteindelijk toch gekozen voor een ruggenprik. Dit was de beste keus die ik tijdens de bevalling gemaakt had. Ik vond het perfect. Ze hebben 2x moeten prikken, maar heb er niets van gevoeld. Enige lastige was dat je NIET mag bewegen tijdens het zetten, ook al is je wee nog zo heftig. Maar zelfs dat was goed te doen. Nu weer zwanger en mocht het weer zo heftig zijn dan zou ik zeker weer kiezen van een ruggenprik, zonder enige twijfel

3 jaar geleden

Ik lees ook mee! Bij mijn 1e bevalling wilde ik een ruggenprik maar de bevalling ging “te snel” (8 uur) waardoor ik te horen kreeg dat “voordat de anesthesist zou arriveren de baby er al zou zijn”. Overweeg nog steeds een ruggenprik voor mijn 2e in augustus.

3 jaar geleden

Na 16 uur stormweeen heb ik een ruggenprik gevraagd, ik heb er totaal niks van gemerkt! Ik was alleen maar heel druk met de weeën en had geen idee wat er allemaal gedaan werd. Eenmaal ingewerkt was ik blij dat ik er toch om gevraagd had ondanks mijn keuze het eigenlijk zonder pijnstilling te willen doen.

3 jaar geleden

Ik vond het heerlijk, die ruggenprik bij de eerste bevalling. Eindelijk geen heftige weeën meer. Bij de tweede bevalling ging het zo snel dat tegen de tijd dat ik in het ziekenhuis aankwam, de baby er al aan kwam. Geen tijd dus meer voor een ruggenprik. Misschien lijkt onze 3e bevalling wel op de tweede, en dan zal er geen tijd zijn voor de ruggenprik. Maar dan zijn we er ook hopelijk snel vanaf :-)

3 jaar geleden

Na uuurenlang ondraaglijk weeën opvangen zonder ook maar 1cm ontsluiting te zijn opgeschoten, heb ik om een ruggenprik gevraagd. Dat wilde ik vantevoren écht niet, want ben bang voor naalden, haha, en het idee vond ik vreselijk. Maar ik heb van het zetten nauwelijks wat gemerkt (zat zo in mijn eigen wereldje), daarna voelde ik de weeën nog behoorlijk, maar het was lang niet meer zo erg en ineens draaglijk! Wat een opluchting! Wel kreeg ik koorts (dat kan een gevolg zijn van een ruggenprik, dan krijg je antibiotica in je infuus), maar daar had ik verder geen last van. De persweeën voelde ik gewoon heel goed. Het enige is dat ik de sterke behoefte voelde om gehurkt te persen, maar je kunt niet op je benen staan, dus je moet blijven liggen. Maar ik hoor eigenlijk nooit iemand over een baarkruk of gehurkt persen, dus zal wel aan mij liggen, haha. Deze ervaring is voor mij dé reden om nu weer in het ziekenhuis te bevallen. Ik wil persé toegang hebben tot een ruggenprik, mocht ik het nodig hebben :-)

3 jaar geleden

Bij mijn eerste een ruggenprik gehad. Ik vond het zetten meevallen maar ben dan ook echt niet bang voor naalden. Helaas werkte de ruggenprik maar voor de helft (alleen links verdoving, rechts voelde ik alles), kreeg ik verhoging tijdens de bevalling door de ruggenprik, waardoor mijn zoontje preventief aan de antibiotica moest op de couveuseafdeling, waardoor hij misselijk werd, waardoor hij moeilijk aan de borst dronk, met alle gevolgen van dien. Hoewel het idee van een ruggenprik me nog steeds bevalt, als alles goed gaat dan, doe ik het nooit meer als ik het enigszins kan voorkomen (dat wil dan dus zeggen, alleen als ik een keizersnede zou moeten). Ik ga het dit keer zonder pijnstilling proberen. De tweede bevalling heb ik het pompje gehad maar ook daar had ik het idee dat het niet veel deed. Goede ademhalingstechnieken leken mij nog het beste te helpen. Succes met je keuze!

3 jaar geleden

Reactie op Sokkie

Bij mijn eerste een ruggenprik gehad. Ik vond het zetten meevallen maar ben ...
Oh, wat vervelend dat je zoontje aan de antibiotica moest! Ik heb door de koorts wel zelf antibiotica in mijn infuus gekregen tijdens de bevalling, maar gelukkig hoefde mijn zoontje dat niet.

3 jaar geleden

Als je de vorige keer binnen 2 uur bevallen bent wens ik je succes met het op tijd krijgen van je ruggenprik. Op tijd in zkh zijn en dan ook nog geluk hebben dat de anesthesist op tijd beschikbaar is. Tevens als je al 8/9cm hebt doen ze het niet meer. Misschien moet je je wel voorbereiden dat je dus zo snel kan bevallen dat het niet mogelijk is 😊

3 jaar geleden

Bij mijn eerste ben ik in 6 uur bevallen (zonder ruggenprik, wel met pethidine). Nu bij de tweede is me al gezegd dat ik waarschijnlijk niet voor een ruggenprik kan gaan, omdat de bevalling sneller zal gaan bij een tweede. Bij mijn eerste had ik een weeënstorm. Toen kreeg ik dus pethidine. Dat wordt tegenwoordig niet meer gegeven. Maar ik ben op zoek naar iets dat ook kort werkt, omdat ik wil persen zodra het kan. Dus mocht iemand iets weten ;)

3 jaar geleden

Ik volg. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar andere pijnbestrijdingen. Wat is dat pompje precies? Het liefst wil ik thuis bevallen maar als t toch zo ver komt dat ik medisch word en wel in t ziekenhuis beland, dan wil ik me opties naast een ruggenprik wel weten. Ben benieuwd!

3 jaar geleden

Reactie op Mayke89

Als je de vorige keer binnen 2 uur bevallen bent wens ik je succes met het ...
Ja, klopt! Als het weer zo snel of nog sneller gaat, dan is het sowieso voorbij voor ik het goed en wel doorheb. De vk gaat er van uit dat het deze keer weer snel zal gaan, maar je hoort ook wel eens andere verhalen. Elke bevalling is natuurlijk uniek! Ondertussen toch maar gekozen voor een badbevalling en evt pompje, trouwens..

3 jaar geleden

Ik volg. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar andere pijnbestrijdingen. Wat i ...
Pompje kan ik wel aanraden. Even googelen zou ik doen, officieel heet het reminfentanil (of: het reminfentanil pompje). Met andere pijnbestrijding heb ik geen ervaring :)

3 jaar geleden

Je kan je ook eens inlezen in TENS. Dat kan thuis en in het zkh. Zelf wel kastje aanschaffen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden het huren of aanschaffen. Ik heb er veel goede verhalen over gehoord. Mijn eerste ging ook heel snel en nooit meer aan de TENS gedacht 🙈

3 jaar geleden

Ik had een ruggenprik vanwege koliekpijn van de nieren. Helaas is de prik te laag gezet waardoor ik de persweeen niet voelde en de koliekpijn wel. Bij de andere bevalling geen pijnbestrijding gehad, en dan maakt je lichaam natuurlijke pijnbestrijding aan. Dat is echt 10x aangenamer. Tevens moet je met een ruggenprik blijven liggen, terwijl je liggend op je rug het meest moeilijk bevalt aangezien je bekken dan op de kleinste “stand” staan. Ik raad het dus op basis van ervaring af, als het niet noodzakelijk is.