7 Reacties
4 jaar geleden
Ik vind het vooral bijzonder dat ze nu al de ogen test gedaan hebben? Wij zijn onlangs bij het cb geweest, maar dat hoefde nog niet. Ik zou ook niet weten hoe ze dat gedaan zouden moeten hebben?
Een bril met 14 maanden lijkt me idd ook heel lastig, ze zijn nog te klein om dat uit te kunnen leggen.
Sorry, je hebt helemaal niets aan mijn reactie, hopelijk hebben anderen tips.
4 jaar geleden
Gniffel. In NL ben je (als je een bril hebt) verziend of bijziend. Niet verbijziend. Het is afhankelijk daarvan of je kindje nog zonder bril kan gaan komen: als hij veraf niet goed kan zien (dus een (-) brilletje krijgt), blijft die voor altijd. En als hij het zo jong al heeft, is de kans heel groot dat het ook een hoge sterkte wordt. Misschien dat jullie als ouders dat ook hebben? Er is namelijk erfelijk component.
Als hij dichtbij niet goed kan zien (dus een (+) brilletje krijgt), kan hij er wel uitgroeien. Is afhankelijk van de hoogte van de sterkte.
Voor beiden sterktes geldt dat het best een intensief traject is: er wordt flink controle opgehouden waarbij je kindje elke keer gedruppeld wordt, tijdens een consult.
Een brilletje is meestal niet heel erg problematisch, omdat ze zelf ook wel merken dat ze er beter door gaan zien. Er zijn wel hulpmiddeltjes voor (verlengde pootjes, krullen achter de oren, elastiek). Maar ze zullen wel snel stuk gaan, door gebruik. Ons kindje heeft geen bril, maar 鈥榢 ben werkzaam geweest als optometrist, dus alle fijne thuis-kneepjes ken ik niet. 馃槈
Succes! 馃槉 Ik vind het wel altijd heel schattig staan.
4 jaar geleden
Merkte je het aan je kindje dat hij het niet goed zag ? Hoe doen ze die test ? Heb er nog nooit van gehoord dat ze dat zo jong doen. Wel heel goed als het nodig is dat ze er heel goed naar kijken zo vroeg mogelijk .
4 jaar geleden
Reactie op Hallo Baby
Merkte je het aan je kindje dat hij het niet goed zag ? Hoe doen ze die tes ...
Wij merkten totaal niets. Hij neemt het kleinste kruimeltje van de grond. Hij speelt. Hij liep al vanaf 1j. Hij doet alles wat hij moet doen. En toch..
(ik heb even de uitleg van het consultatiebureau afgehaald dus bij deze.. 馃槉) "Met de oogtest wordt er gescreend op de meeste factoren die aanleiding geven tot de ontwikkeling van een lui oog en enkele andere ernstige oogafwijkingen. Dit is een gratis, pijnloze en kindvriendelijke screening waarbij de verpleegkundige (in een verduisterde kamer) met een smartphone een foto neemt van de ogen van het kind. Het toestel beoordeelt dan de ogen op basis van de weerkaatsing van het flitslicht op het netvlies. Bij een afwijkend resultaat word je doorverwezen naar een oogarts. Ook experten beoordelen nog eens extra de genomen foto鈥檚 en per uitzondering kan de ouder opnieuw gecontacteerd worden bij afwijkende gegevens."