30 Reacties

4 jaar geleden

Ik snap je volkomen, bij ons ook een beetje een verassing dus ook totaal niet voorbereid. Ik heb gewoon contact opgenomen met een verloskundige praktijk en daar heb ik via de telefoon al 1000 vragen aangesteld.. had veel pijntjes en krampen (gelukkig niks ergs) en maakte me daat ook wel zorgen over. we kregen ook een 7 weken echo van hun die hebben we van de week gehad, en alles zag er goed uit.. gelijk hebben ze me weer meer geïnformeerd want ik kan verwachten en als ik vragen heb mag ik ze altijd bellen of langskomen op het inloopspreekuur! Ik raad dus aan om gewoon te bellen naar de verloskundige😉 veel succes en gefeliciteerd natuurlijk!

4 jaar geleden

Hoi! Goed dat je al wel de vitamine slikt. Buikgriep heerst hier wel dus wellicht verklaart dat de diarree. Ik zelf ben erg moe en last van stuitje en onderrug. Bij mijn 1ste zwangerschap werd mij verteld dat je lichaam zich nu al klaar maakt om te bevallen. Je bekken en heupen moeten toch een kindje erdoor heen persen. Rest kunnen er verschillende symptomen zijn. Iedereen heeft ergens anders last van. De ene inderdaad van vieze smaak en andere van pijnlijke borsten. Je kan al een afspraak maken bij een verloskundige. Daar hoef je inderdaad geen verwijzing voor te hebben. En zij vinden het prettig dat je meteen belt als je een positieve test hebt. Daar kan je meteen wat vragen stellen ;-)

4 jaar geleden

Ik heb ook een week regelmatig diarree gehad. Dat is inmiddels helemaal over! Ook gekke gevoelens (soms druk, soms trekkerig van binnen, soms wat steekjes) heb ik allemaal gehad, nu gelukkig m niet meer zo vaak en erg, want menn wat werd ik daar onzeker van. Jammer dat je zo naar buiten werd gewerkt en dat er niet echt naar je werd geluisterd. Ik gok dat de verloskundige je vast (gauw) verder kan helpen.

4 jaar geleden

Hi Charlotte! Allereerst gefeliciteerd! Alles wat je beschrijft klinkt heel normaal. Ik ben op dit moment 8 weken zwanger van ons tweede kindje. Wat ik zou doen als ik jou was is gewoon bellen naar de verloskundigenpraktijk waar je je wilt aanmelden en vast een afspraak inplannen. Daarnaast aangeven dat je veel vragen hebt en je misschien wat onzeker voelt. Zij beantwoorden al je vragen met liefde en nemen echt de tijd voor je. Je mag ze ook echt altijd bellen bij twijfels, onzekerheden of vragen. Dus gewoon doen! Verder ben ik bang dat de onzekerheid ook gewoon een symptoom is wat erbij hoort. Enige wat je daar aan kan doen is vertrouwen hebben in je lijf. Die weet wat het moet doen. Googlen kan veel informatie geven, maar ook veel angsten en onzekerheden. Vermijd de blogs over wat er allemaal mis kan gaan. Het kan en het is vreselijk, maar geloof me je bent gelukkiger als je wat onwetender bent in sommige gevallen. Denk met je baan en je studie dat de eerste grote uitdaging je energie is. Ik moest bij mijn eerste afstuderen. Hoe ik die scriptie heb afgerond geen idee, maar aan het einde had ik echt een halve hersencel over zo warrig werd ik. Maar het kan, op mijn uitgerekende datum ontving ik mijn diploma (met heel wat bezorgde leraren om me heen die bang waren dat ik ter plekke ging bevallen) Succes!

4 jaar geleden

Hey, dat is super! Voeg me gerust toe! 06 4888 6989

4 jaar geleden

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat je continu een raar gevoel in je buik hebt is normaal. Had ik ook de eerste paar weken. Heel goed dat je gelijk vitamine hebt gekocht. Ik heb mama compleet van davitamon. Heb je gelijk alles binnen. Je kan al een afspraak maken met de verloskundige, misschien wat vroeg maar dan staat het alvast. Ook zou ik eens gaan kijken naar een andere huisarts. Je wil strx met je kleine een huisarts die jou en je kindje kent. En bij je verloskunde kun je al vragen stellen. Suc6 met je zwangerschap

4 jaar geleden

Ik heb zelfs als vegetariër niks anders hoeven doen! Op verzoek van de verloskundige wel x extra bloedprikken voor m'n HB !

4 jaar geleden

Al je klachten die je opnoemt zijn heel herkenbaar :-). Behalve de diarree, ik heb juist veel last van obstipatie. Maar het verschilt per persoon en wie weet was het inderdaad een buikgriep. Je verloskundige zou je ook voor het eerste consult al vragen moeten/mogen stellen, juist over die kwaaltjes en om je gerust te stellen. Over tests zou ik me nu nog geen zorgen maken. Daarover krijg je info van de verloskundige. Daar hoef je nu op dit moment nog geen beslissing over te nemen. Tijdens je eerste consult zal de verloskundige vragen naar je gezondheid e.d. Wat wel belangrijk is, is op je eten letten. Geen rauw vlees, ei, vis. Geen gerookte zalm, forel, makreel. Geen kaas van rauwe melk. En bepaalde kruiden die je niet al te veel mag. Maar misschien ben je die info over voeding al tegen gekomen tijdens het googelen?

4 jaar geleden

He ik ben nu 9 weken zwanger en had anderhalve week geleden ook heel veel last van buikpijn en misselijkheid die de hele dag door was, ik had eigenlijk wel meteen het gevoel dat het mijn darmen waren maar omdat dit mijn eerste zwangerschap is was ik eigenlijk ook best ongerust. Ik heb eigenlijk meteen toen ik wist dat ik zwanger was een verloskundige gezocht en die kan ik ook elk moment van de dag bellen of appen. Heb dat die dag ook gedaan en ze heeft mij helemaal gerustgesteld en meteen verteld wanneer ik me wel zorgen moest maken en wanneer ik zeker terug moest bellen maar op dat moment zag ze geen gevaar of iets ergs voor de kleine moest alleen mezelf goed verzorgen en een beetje in de watten leggen. Een verloskundige geeft je wel een fijn rustig gevoel en zal je altijd doorsturen na een arts als ze denken dat dat nodig is..

4 jaar geleden

Iedereen al zó erg bedankt voor de reacties! Het gevoel dat er even iemand wilde luisteren en zijn ervaringen wilde delen betekent al een heleboel! Ik ben normaal niet zo een pieperd maar dit greep me even aan. Hormonen? :p Ik ga alle tips meenemen en hopen op een superfijne verloskundige die mijn stortvloed aan vragen aan denkt te kunnen!

4 jaar geleden

Hey! Ik herken me erg in je verhaal, heb gisteren 2 testen gedaan en vanochtend een clearblue met wekenindicator. Ook ongeveer 5 weken nu en sinds de 1e test voel ik gelijk wat jij beschrijft. Druk in mn onderbuik, kleine pijntjes en sinds gisteravond duidelijk last van restless leg syndrome. Geen idee of dit normaal is, maar ben alles aan het opschrijven om na te kunnen vragen bij de verloskundige. Heb gisteren een mail gestuurd en verwacht morgen bericht terug te krijgen. Al met al denk ik dat het goed is om veel vragen te hebben, ik ga er maar van uit dat we als nieuwe moeders de beste begeleiding krijgen die er is.

4 jaar geleden

Beste Charlotte, Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap! Super spannende tijd!! Ik ben momenteel 6 weken zwanger van ons 2e kindje en wat ik vooral heb geleerd van mijn 1e zwangerschap: Maak jezelf niet gek! Stress is niet goed voor jezelf en de kleine. Ik heb nog niet eerder gehoord dat je een door huisarts moet worden doorverwezen naar de verloskundige. Ik heb in beide gevallen gelijk telefonisch contact opgenomen met de verloskundige en een eerste afspraak ingepland. Mijn advies: Bel de verloskundigepraktijk op. Dan kun je gelijk je vragen en zorgen aan hen voorleggen. Ook kunnen zij jou vertellen wat hun procedures zijn en wat je in de komende tijd van hen kan verwachten. Sommige verloskundige praktijken organiseren regelmatig informatie avonden. Mocht je het nog niet gedaan hebben dan is mijn advies om ook nog even naar je zorgverzekering te kijken voordat het nieuwe jaar begint. Je kunt een aanvullende verzekering afsluiten voor een ziekenhuisbevalling (zonder medische indicatie) en kraamzorg. Geniet vooral van de komende 9 maanden. Want de meeste clichés over zwanger zijn en baby's zijn allemaal waar! 😉

4 jaar geleden

Hey alles wat je doet is goed, volg je gevoel en die onzekerheid hebben alle andere zwangeren ook!! Het is de eerste en alles is nieuw probeer wel te genieten he!!!! Het is zo mooi om zwanger te zijn!! En die diaree, ik vermoedt dat het door de verandering in je lichaam komt, vergeet niet dat alles opgeschoven wordt door de baby die daar groeit. Ga naar een goede verpleegkundige en schrijf je vragen op!geen enkele vraag is gek, en ons lastig vallen mag ook hoor met je vragen 😘ps geniet ook van de mindere leuke dingen die komen gaan😘

4 jaar geleden

Hoi! Ik ben nu 9 weken en 1 dag! Onverwacht en zeker ook niet gepland. Ik ben 20 en studeer en woon bij mijn ouders. Ook is de relatie met mijn vriend nog een beetje onstabiel. Nadat ik van de ergste schrik was bekomen heb ik er voor gekozen om er vol voor te gaan!! Mijn contact met de huisarts liep ook erg rommelig, maar omdat ik al wat verder ben en de huisarts niet echt goed te pakken krijg heb ik zelf al een aantal stappen gezet! Ik heb een verloskundige praktijk in de buurt gebeld en een afspraak gemaakt, die is morgen. Hiervoor heb je geen verwijsbrief van de huisarts nodig. Ik heb van de Etos zwangerschapsvitaminen gehaald, vooral foliumzuur is belangrijk en vitamine D. Het is ook belangrijk om even naar je zorgverzekering te kijken! Ik heb nu een aantal dingen aanvullend verzekerd voor 2020 omdat ik me daarbij prettiger voel. Ik herken me er heel erg in om alles helemaal perfect te willen doen! Ik kijk elke keer voordat ik wat eet of drink ik de ZwangerHap app of ik het mag eten en ik ben ook inderdaad de hele dag van alles aan het googelen 😅 Soms worden hiervan dingen duidelijker en soms word ik er inderdaad juist een beetje bang of onzeker van. Ik heb zelf ontzettend veel last van mijn onderrug/ stuitje. De vragen die voor mij nog niet beantwoord zijn, ga ik morgen bij de verloskundige vragen! Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dit is wat ik heb gedaan en weet en verder is alles voor mij ook nieuw en weet ik soms ook niet waar ik het zoeken moet, eerlijk is eerlijk haha! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat blij zijn en genieten ook wel even op de eerste plaats mogen staan! Groetjes Ilse

4 jaar geleden

Allereerst gefeliciteerd! Ik ben nu zwanger van mijn 4de kindje! Alles symptomen die jij omschrijft horen erbij, ik heb bij alle 4 last gehad van diaree in de eerste weken dit gaat vanzelf over als je maar wel genoeg blijft drinken dat is belangrijk komt vooral door je hormoonhuishouding, de last onderin je rug/stuitje hoort er ook bij. Ik heb dit bij de andere 3 niet gehad maar bij deze zwangerschap wel, alhoewel deze nu wel weg is, ik raad je aan morgen gewoon de verloskundigepraktijk te bellen om een afspraak te maken, meestal krijg je een eerste echo tussen de 8 en 12 weken om de precieze duur en uitgerekende datum van je zwangerschap te bepalen, waarna je 4 meestal 4 weken later weer op contole moet, naarmate de zwangerschap vordert volgens de afspraken sneller op elkaar, van 4 weken naar 3 en dan naar 2, wellicht misschien nog naar elke week maar dit is echt pas op het laatste van je zwangerschap, wellicht kun je tijdens dit telefoontje alvast wat vragen beantwoord krijgen. Ik denk dat iedereen zich in de eerste weken wat zorgen maakt zeker bij een eerste omdat je dan dus helemaal niet weet wat je te wachten staat, maar bovenal probeer te genieten van dit intens geluk! En geloof me de 9 maanden vliegen voorbij, voor je het weet heb je je kleintje in je armen! hopelijk worden veel van je vragen snel beantwoord. En nu hop het nieuwe jaar in met een heel mooi vooruitzicht!

4 jaar geleden

Oja en ook die krampjes zijn volkomen normaal, ook dat van je speeksel herken Ik! Dus ook daar geen zorgen over maken laat het allemaal op je af komen, en vooral je eigen instinct volgen dan komt het helemaal Goed!

4 jaar geleden

Hall meid van harte gefeliciteerd 🥳zelf ben ik 22 jaar en ook zwanger van mijn 1e en ik dacht ook precies zoals jij toen ik erachter kwam nu ben ik 9 weken en voel ik me zoooooo meer gerust gesteld omdat ik het hartje heb gezien maar daarvoor was ik bang, internet is soms alleen maar reclame want ik heb al sinds de begin van mijn zwangerschap krampen en een raar stekende gevoel in mijn vagina maar God zij dank zijn dat de banden pijn want als het een miskraam zou zijn was ik niet zover gekomen in de zwangerschap, pijn in de buik hoort erbij alleen als je licht roze bloeding bij krijgt moet je aan de bel trekken want dan is het wat anders en verder heb ik nog niet zoveel meegemaakt ja de misselijkheid enzo,,.....pfff met week 7 kreeg ik daar ineens zo veel last van haha nog steeds maar stukken minder, ik hoop dat ik je met de krampvragen heb kunnen helpen en als je nog iets wil weten kan je gerust vragen 😊

4 jaar geleden

En wat betreft die gezondheidstesten, alle info daarover krijg je van de vk, zo bestaat er tegenwoordig een nipt test, bij mijn vorige zwangerschappen was dit nog niet, als je dit wil kun je dat aangeven en prikken ze op een speciaal hiervoor ingerichte prikpost je bloed hieruit kunnen ze onderscheid maken uit jou bloed en dat van je baby, en dat kunnen ze dan weer testen op downsyndroom, pataussyndroom en edwardssyndroom, en eventueel nevenbevindigen, uit deze test komt dan naar voren of er wat gevonden is en mocht er wat gevonden worden dan zal en verder onderzoek nodig zijn, het wil nl. Niet zeggen dat als er wat gevonden word dat er ook daadwerkelijk wat aan de hand Is, het kan nl. Voorkomen dat het bijv. alleen in de placenta zit en niet bij je baby, maar de kans dat er iets gevonden word is niet zo heel groot, bij 99% van alles vrouwen die dit onderzoek laten doen blijkt alles goed te zijn. De nipt kan vanaf 10 weken volgens mij en is voor zowel jou als voor de baby volkomen veilig, wel moet je de nipt test zelf betalen volgens mij liggen deze kosten rond de 175 ergens.

4 jaar geleden

Reactie op Verwachting4dekindje

En wat betreft die gezondheidstesten, alle info daarover krijg je van de vk ...
Ik hoorde van mijn schoonzus dat de verloskundige teg3n haar zei dat de niptest een miskraam of bloedingen kan veroorzaken dus ik ga die test niet doen eerst wouden wij dat wel maar ik ga mijn kind niet riskeren voor een testje

4 jaar geleden

Reactie op Toekomstigemama

Ik hoorde van mijn schoonzus dat de verloskundige teg3n haar zei dat de nip ...
hoe kan je van bloed afname een miskraam krijgen, lees je aub even in..