71 Reacties

3 jaar geleden

Ik moet zeggen dat ik ook nog steeds voorzichtig ben in de buurt van onbekenden maar ouders, zusjes/broertjes etc, niet meer zo. Zodra er iemand verkouden of ziek is komen ze gewoon niet. Indien dat niet het geval is mogen ze gewoon langskomen. Eerst handen wassen en ontsmetten, daarna knuffelen!

3 jaar geleden

De regels van de kraamzorg zijn tot nu toe t zelfde. En ik vind dat helemaal prima! Lekker cocoonen met t gezinnetje en de belangrijkste mensen mogen op raamvisite komen en mogen een beschuitje met koffie in de tuin.

3 jaar geleden

Hier het zelfde. Ook 25 augustus uitgerekend en iedereen zeurt al aan mijn hoofd. Soms echt irritant en lastig gewoon. Wij komen gewoon stiekem langs zeggen ze dan. Ik probeer ze dan uit te leggen dat die maatregelen er niet voor hen zijn, maar ter bescherming van de baby en dat ze dat moeten respecteren. Mijn kraamzorg was hier voor een intake en kon er nog niets over zeggen hoe ze het gaan invullen met het oog op eventuele versoepelingen nog, maar ik ben zelf sowieso erg voorzichtig

3 jaar geleden

Hoi, Fijn dat nog iemand hetzelfde is als ik. Ik ben zelf 3 augustus uitgerekend. Ik ben ook erg voorzichtig en vind het idd een heel moeilijk punt. Wij doen overdag geen bezoek alleen ouders. We geven aan niemand de baby ze kunnen op 1.5 m ook kijken. Savonds willen we de rest van de familie uitnodigen. Zomaar uurtje per avond. Maat of dit nu raambezoek of binnen word vind ik nog erg lastig.

3 jaar geleden

Ik ga echt geen raam bezoek doen ik laat iedreen gewoon wel. In delen komen corona moet nou wel is over zijn hoor pff die ellende ik ben 19 augustus uitgerekend ik ga echt niet die onzin doen hoor 😂 ben corona moe geworden ja sorry verzonnen regels die ons opgelegd worden maar wel allemaal demostreren zonder 1.5 m en kraambezoek moet op afstand en daar was ook geen kraambezoek en mensen die verkouden zijn gewoon thuis laten blijven 😔 maar dat weten ze zelf ook wel sorry ik denk er zo over

3 jaar geleden

Mijn ouders nemen zelf geen risico dus die mogen de kleine op de arm nemen. Zelfde geldt voor mijn schoonouders. Broers en zussen mogen langs komen, maar weet nog niet of ze de kleine straks al vast mogen houden. Verder bezoek hoef ik de eerste weken nog niet

3 jaar geleden

Reactie op Mamaromy

De regels van de kraamzorg zijn tot nu toe t zelfde. En ik vind dat helemaa ...
Ik heb vd kraamzorg te horen gekregen dat 1 vast persoon buiten het gezin langs mag komen als de kraamverzorgster er is, dat was eerst niet zo. Is dat bij jullie nog niet het geval?

3 jaar geleden

Ik ben 3 augustus uitgerekend en ik was laatst op kraamvisite bij vrienden die 10 juni een dochter hebben gekregen. We mochten gewoon binnenkomen. Moeder en kind zaten al op de bank en er stonden voor ons stoelen klaar op 1,5 meter afstand. Dit zette gelijk de toon en ik vond dat super goed. Ze legden ook uit graag voor veiligheid te gaan, geen discussie mogelijk. We hebben de baby vanaf een afstand kunnen bewonderen en dat was prima. Ik vond dit inspirerend en zo wil ik het ook aanpakken. Het klinkt misschien hard, maar: ik krijg geen kindje om anderen te entertainen. Lieve geïnteresseerden (familie en hechte vrienden) mogen natuurlijk komen, want ik zal ook apetrots zijn, maar ik ga niks riskeren.

3 jaar geleden

Reactie op JasmijnStar

Ik heb vd kraamzorg te horen gekregen dat 1 vast persoon buiten het gezin l ...
Ja bij ons ook.

3 jaar geleden

Reactie op Birdie2II

Ik ben 3 augustus uitgerekend en ik was laatst op kraamvisite bij vrienden ...
Ik ben er ook van onder de indruk! Gewoon duidelijk!

3 jaar geleden

Ik heb gisteren te horen gekregen dat er 1 vast iemand aanwezig mag zijn als de kraamhulp er is. En in de avond als ze er niet is mogen er 3 bij. Vind het wel lastig om hier een keuze in te maken omdat ik graag mijn moeder en schoonmoeder erbij wil overdag. En natuurlijk mijn vriend. Weet alleen niet of hij mee telt met die ene persoon overdag. Hahaha. Laten we hopen dat het in Augustus weer een beetje versoepeld is.

3 jaar geleden

Bij mij geldt voor alsnog vanuit de kraamzorg dat er niemand mag komen wanneer de kraamzorg in huis is (7 augustus uitgerekend). Daarbuiten mogen van ons ouders en broers/zussen tijdens de kraamweek langs komen (ik weet nog niet wat ik wil met vasthouden) en de rest van de wereld wacht maar lekker. Niet perse vanwege corona, maar gewoon omdat ik er zelf geen zin in heb! Corona is dan een goede reden om als excuus op te gooien :).

3 jaar geleden

Reactie op Birdie2II

Ik ben 3 augustus uitgerekend en ik was laatst op kraamvisite bij vrienden ...
Goed plan! Maar ik vind het zelf ook wel een fijn idee. Iedereen die er moeilijk over doet snap ik ook echt niet. Ja mijn moeder vind het heel erg omdat ze voor het eerst oma word, maar ze zal zich er toch bij neer moeten leggen. Ik zelf vind het wel een prettig idee eigenlijk. Ik of mijn partner lekker met ons kleintje en de rest van een afstand kijken. Safety first!

3 jaar geleden

Vanuit het ziekenhuis wordt bij mij nog altijd geadviseerd om de baby 2 weken lang alleen via raamvisite te showen. Geen uitzonderingen (dus ook opa en oma niet). Dit zijn de meest kwetsbare weken en dat waren het altijd al. Tot nu toe wil ik me daar ook echt aan houden. Met pijn in m’n hart richting opa’s, oma’s, oom’s en tante’s uiteraard..

3 jaar geleden

Bij ons is de kraamzorg afgelopen week op intake geweest. De regels zijn (voor dit bureau in ieder geval) aangepast van raambezoek naar per dag 3 mensen op bezoek. Dit is echter wel inclusief de kraamzorg of eventueel je vk die voor controle komt. Wij hebben hier niet zoveel moeite mee. Naast onze eigen gezondheid vind ik het ook belangrijk dat de kraamzorg na onze kraamweek haar werk kan blijven doen. Als ik daar een bijdrage aan kan leveren door de eerste week wat minder mensen uit te nodigen, dan is dat zo. Het enige waar ik nu moeite mee heb en nog niet weet hoe we het aan gaan pakken is de eerste dag met het bezoek van ouders. Dan kom je al makkelijk boven de grens van 3 uit.

3 jaar geleden

Ik ben 20 augustus uitgerekend en houden de 1.5 meter wel aan. Het immuunsysteem van zo'n kleintje is nog niet op en top, dus geen risico. Onze ouders en broer mogen langskomen in de eerste week. Misschien nog 2 a 3 goede vrienden, maar dit zal waarschijnlijk in de 2e week zijn. Onze ouders hebben zelf al aangegeven dat ze de kleine wel graag willen vasthouden maar dan eerst hun handen gaan desinfecteren en mondkapjes gaan dragen. Voor de eerste 2 weken is het even niet anders. Waarschijnlijk organiseren wij begin september een kraamfeest (buiten). Hierbij laten wij mensen gefaseerd langskomen en op afstand kunnen ze de kleine bewonderen. Wij hebben een grote familie en kennissenkring, dus we moesten iets verzinnen. Iedereen over de vloer krijgen zie ik niet zitten.

3 jaar geleden

Reactie op HBW

Vanuit het ziekenhuis wordt bij mij nog altijd geadviseerd om de baby 2 wek ...
Grappig ons ziekenhuis vind dat er best visite mag komen. Moet je kijken wat een verschil weer overal😅.. zie dat zo vaak! Overigens hebben babies toch de eerste XX weken nog de bescherming van de moeder? Ik dacht eerste 3, maar geen idee hoe ik daar bij kom. Anyway.. bij ons mogen ze gewoon binnen hoor (of in de tuin met het mooie weer). Ben 15 augustus uitgerekend. Opa's, oma's en andere familie mogen de twins gewoon vasthouden (wel even handen wassen), maar er worden geen kusjes gegeven. Mensen waarvan je denkt "waarom ben je hier?" Die mogen vanaf een afstand kijken. Maar dat zou ik zonder corona ook gedaan hebben.

3 jaar geleden

Dit is ook afhankelijk van hoe je kraamzorg de RIVM richtlijnen volgt en kunnen je ook voorzien van tips. Ik ben 8 augustus uitgerekend en tot nu toe is het zo dat er in de kraamtijd 1 vast persoon mag komen (intake was de 9e). Dit is een onmogelijke keus vinden wij dus dan niemand op bezoek en verder weten wij ook nog niet zo goed hoe we het willen aanpakken. Wellicht als de kraamhulp in de avond weg is dat de opa's&oma kunnen komen, al dan niet vasthouden en geen kusjes etc. geven en familie&vrienden komen op raambezoek of veel later pas maar dat is ook minder belangrijk vind ik persoonlijk.

3 jaar geleden

Ik ben 24 augustus uitgerekend en vind dat opa's oma's, de 2 ooms en 2 tantes de kleine gewoon mogen vasthouden en knuffelen. Vrienden en andere familie leden mogen komen kijken. Zo denk ik er nu over, maar wie weet veranderd mijn kijk daarop nog 😅

3 jaar geleden

Dit is ook afhankelijk van hoe je kraamzorg de RIVM richtlijnen volgt en ku ...
Die vaste persoon is trouwens buiten partner om, die wordt niet meegerekend door onze kraamzorg. Het is wel als de vk komt dat die 'extra' vaste persoon in een andere ruimte of buiten moet zijn. Maar goed, wij gaan niet kiezen tussen welke opa of oma er dan mag komen.