17 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb geen ervaring met extreme angst omtrent de zwangerschap. Wel met EMDR. Hielp bij mij heel erg goed. Suc6!

4 jaar geleden

Ik heb drie gezonde zonen, nu ga ik mijn zesde week in. Veel buikpijn, precies als ik ongesteld moet worden. Ook veel schrik dat het mis gaat gaan.

4 jaar geleden

Heyyy, Ik heb ook al 2 miskramen gehad en ben nu opnieuw 4 weken zwanger.. ik ben bang dat dit weer ga gebeuren bij elk krampje hou ik mijn hart vast. Mijn gynaecoloog zei direct van kom maar zo snel mogelijk, ik mag 24/12 gaan voor de eerste echo, op mijn 6 weken. Hopelijk ziet alles er goed uit. Veel succes verder met uw zwangerschap en laten we samen duimen dat deze zwangerschap voor ons beide een succes is!

4 jaar geleden

Hi, heel vervelend als je zo angstig bent. Ik ben nu voor de 3e keer zwanger dit jaar. Helaas 2x een miskraam gehad. Voel me nu (nog) rustig maar als de week van de echo aanbreekt zal de spanning wel komen. Ik was bij de 2e zwangerschap echt enorm gestresst. Elke keer als ik naar de wc ging was ik bang voor bloed of vroeg mijn man of ik bloed had. Nu ben ik wel relaxter en kan alleen maar zeggen dat het enige wat je kunt doen is goed voor jezelf zorgen. Dus doe wat je ook nodig hebt. Meer kun je echt niet doen helaas.

4 jaar geleden

Ik zou bijna zeggen "wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben". Ik ben nu zwanger van de 2e. Ik heb zelf nooit een miskraam gehad, maar als ik alle verhalen hoor en lees lijkt het bijna wel alsof het er gewoon bij hoort? Omdat het bij de 1e in een keer goed is gegaan ben ik nu veel angstiger. Ik slaap slecht en heb vaak nachtmerries over een miskraam. Ik zou ook willen hier iets luchtiger mee om te kunnen gaan. Ik weet immers dat je dit toch niet in de hand hebt. 🙏

4 jaar geleden

Hoor hele goede verhalen over EMDR. Dus ik zou zeggen, zeker doen! Heb niet die angst voor miskramen, maar wel voor de bevalling ivm hoe mijn eerste keer is verlopen. Dus in zekere zin herken ik wel wat.

4 jaar geleden

Reactie op Eisinga

Ik zou bijna zeggen "wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben". Ik ben ...
Ik kan me helemaal bij je aansluiten. 5+2 zwanger van de 2e. Op dit soort forums krijg je het idee dat bijna iedereen een miskraam meemaakt. Het maakt mij ook heel onzeker deze keer... had er bij de eerste veel minder last van 😑

4 jaar geleden

Ik herken het wel. Meerdere miskramen gehad en 2 keer een bbz waarbij er bij 1 min eileider is geknapt en ik voor de dood ben weggehaald. Laatste bbz was in september, deze heeft mijn lichaam zelf opgeruimd. Elke keer als ik naar het toilet ga ben ik ook bang bloed te zien. Elk krampje voel ik. Ik kan het nu redelijk relativeren aangezien de krampen echt van de darmen afkomen. Mag de 23e voor een vroege echo, ben dan 6 weken. Hopelijk dan een goede echo

4 jaar geleden

Reactie op Toosje1

Ik kan me helemaal bij je aansluiten. 5+2 zwanger van de 2e. Op dit soort f ...
Toevallig trouwens, jij hebt een Lennon van 1 en ik een Lenn van 1. En beide 5 wkn zwanger 😁

4 jaar geleden

2x een miskraam gehad en 1x buiten de baarmoeder. Bij mijn 4e zwangerschap was ik dan ook erg bang dat het weer fout zou gaan en heb dan ook weinig van deze goede zwangerschap kunnen genieten en wou ik dat mijn kleine meisje zo snel mogelijk geboren zou worden. Toen ik eindelijk een gezonde dochter in mijn armen had viel er een last van mijn schouders en heb ik de miskramen een plek kunnen geven, maar vergeten doe je het nooit. Wel ben ik er een stuk sterker door geworden en heb ik mezelf beter leren kennen. Weet nu net sinds 5 dagen dat ik weer zwanger ben, in mijn hoofd ben ik er erg blij mee maar mijn gevoel is hier compleet voor geblokkeerd. Ik wil me wel blij voelen maar dit voel ik niet. Ik praat er af en toe over met mijn vriendin en moeder die op de hoogte zijn, zodat ik niet ga opkroppen. Verder probeer ik er gewoon nuchter naar te kijken, er zijn zoveel mensen die dit hebben mee gemaakt het hoort bij het leven. En als de zwangerschappen niet natuurlijk waren afgebroken hadden we waarschijnlijk een zwaar gehandicapt kindje gehad of een kindje die voldragen Oh zijn maar niet levensvatbaar.

4 jaar geleden

Wat een fijne steunende reacties! Heel erg bedankt! Ik ga voor jullie allemaal duimen dat het nu goed mag gaan.. 🍀

4 jaar geleden

Begin van dit jaar heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad. Geopereerd en eileider verwijderd. De ziekenhuisopname was voor mij traumatisch. Ik werd om kleine dingen heel boos (echt buitensporig woest over ‘niets’). EMDR heeft mij heel erg geholpen om de scherpe randjes eraf te halen. Dus super dat je daarmee gaat beginnen. Hopelijk geeft het goede resultaten. Daarna een aantal spiegelcoachingsessies gehad: https://www.deblauwezon.net Dat gaf mij inzicht waarom dit gebeurde. En ik liet het los dat het mijn schuld was geweest, dat ik iets ‘verkeerds’ had gedaan. Afgelopen november er weer klaar voor om te proberen zwanger te raken. Gelijk raak ☺️. Het is nu wel spannend, maar ik voel me over het algemeen rustig en zeker dat goed zit. Dat is heel fijn. Zowel EMDR als het spiegelen een aanrader. Succes!

4 jaar geleden

Reactie op Toosje1

Ik kan me helemaal bij je aansluiten. 5+2 zwanger van de 2e. Op dit soort f ...
Dat gevoel heb ik ook sinds ik hier zit. Hierdoor ben ik (ten onrechte) angstig

4 jaar geleden

Reactie op Toosje1

Ik kan me helemaal bij je aansluiten. 5+2 zwanger van de 2e. Op dit soort f ...
Haha wat grappig. Wanneer wordt Lenn 2? Ik had bij Lennon ook veel minder last van die vreselijke onzekerheid. Ik hoop dat het goed komt!

4 jaar geleden

Reactie op lau123

Wat een fijne steunende reacties! Heel erg bedankt! Ik ga voor jullie allem ...
Komt goed! Dat je angstig bent is niet gek. Is ook de onzekerheid. Maar dat is hopelijk snel over. Probeer te relaxen en je aandacht te verzetten (is lastig, ik weet het).

4 jaar geleden

Heel goed dat je hulp zoekt. Daar ga je zeker iets aan hebben. Hier 2x een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad en al 3 jaar bezig voor ons eerste kindje. Door een samenloop van omstandigheden ben ik na de eerste keer in een depressie gezakt en heb toen ook EMDR en cognitieve gedragstherapie gehad. Heb ik erg veel aan gehad. Was deze zwangerschap ook totaal niet gespannen tot ik ook roze afscheiding en bruinverlies kreeg. Ik hoop nu gewoon heel erg dat het stopt en probeer er zo min mogelijk bij stil te staan. En nog voelt het niet fijn en bemerk ik teleurstelling. Maar kan het nu wel beter relativeren.

4 jaar geleden

Reactie op Eisinga

Haha wat grappig. Wanneer wordt Lenn 2? Ik had bij Lennon ook veel minder l ...
Hee zie je reactie nu pas, Lenn wordt in maart 2!😊