22 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb wel wat bloed verloren tijdens de bevalling ... Dit omdat mijn placenta niet zelf wou loskomen. Ik heb dan een manuele curretage gekregen 1 u na de bevalling .
Ik heb extra ijzer gekregen en dat heeft toen wel deugt gedaan.
Momenteel is lichamelijk alles wel in orde ... Alhoewel dat ik door de borstvoeding de eerste 6 maand geen regels heb gehad.
Wanneer ik dan ben gestopt met borstvoeding heb ik ongeveer 1 maand verlies gehad van oud bloed maar altijd maar een beetje ... Nooit extreem veel.
Momenteel heb ik wel last van vermoeidheid maar dat is normaal met een klein ventje in huis denk ik 😋
Jij veel last met herstel?
5 jaar geleden
Reactie op Mandy 95
Ik heb wel wat bloed verloren tijdens de bevalling ... Dit omdat mijn place ...
Aah jeetje dat klinkt ook heftig! Ik ben zelf 2.7 liter bloed verloren en heb een bloedtransfusie gehad. Daardoor mocht ik eerst geen ijzertabletten. Opzich gaat het nu redelijk maar ik ben bezig met het opbouwen van mijn uren op werk en heb af en toe een enorme terugval. Met name savonds hoofdpijn en dan snachts koorts, rillen etc. De volgende dag is dit weer weg met veel rust nemen. Ik merk zelf dat ik het wel lastig vind omdat het normaal is na een balling en verlof weer te werken maar soms valt het mij zwaar en heb ik het gevoel dat mijn lichaam mij in de steek laat... geestelijk wil ik wel maar lichamelijk lukt het nog niet allemaal. Straks weer bloed laten prikken en weer afwachten
5 jaar geleden
Ik ben bijna 2 liter bloed verloren na mijn bevalling en heb 2 bloedtransfusies gehad. Na een tijdje toch nog wat ijzerpillen gekregen en na 3 maanden was mijn HB weer op het oude niveau. Gelukkig heb ik er alleen in het begin veel last van gehad en ging het na een maand of 2 al een stuk beter. Nu zijn we bijna 8 maanden verder en eigenlijk voel ik mij erg goed! Wat balen dat anderen er nog zo last van hebben. Sterkte!
5 jaar geleden
Kennelijk had ik dit ook, moest het net googlen want ik wist niet wat het was. Ik heb veel minder bloed verloren dan jij maar kreeg wel 2 zakken bloed nadien. Heb ook nog zo’n 3 maanden ijzertekort gehad. Dat zou daarna goed moeten zijn, maar toen ik een keer ongesteld was daarna was ik nog drie dagen duizelig. Ik vind dat ik nog steeds erg langzaam loop, maar geen idee hoe dat precies komt. Eigenlijk had ik mezelf wel fitter verwacht na 7 maanden 🤷♀️
5 jaar geleden
Reactie op Muumiannie26
Kennelijk had ik dit ook, moest het net googlen want ik wist niet wat het w ...
Dat langzaam lopen en het gevoel hebben dat je fitter zou zijn heb ik inderdaad ook! Ik heb 2 transfusies gehad maar dat mocht opzich ook wel 3 zijn van mij gezien 1 transfusie maar 500 ml is. Mijn huisarts gaf aan dat mijn draagkracht veel hoger is dan draaglast en ik daardoor waarschijnlijk te veel van mijzelf vraag. Maar ik heb dan ook geen mensen in mijn omgeving die dit hebben gehad verder dus ik kan alleen vergelijken met vriendinnen die na hun verlof weer volledig konden werken.
5 jaar geleden
Reactie op Miss Bellingwolde
Aah jeetje dat klinkt ook heftig! Ik ben zelf 2.7 liter bloed verloren en h ...
Ik heb ook 2.7 liter bloed verloren en ook een bloedtransfusie gekregen. Mijn dochtertje is nu 7,5 maand. Slik nu nog steeds extra vitamine maar voel me wel al zeker een maand of 3 weer de oude. Mijn conditie is nog steeds bagger, maarja wat wil je als je niet sport 🙈
Heb wel nog lang last gehad van bloedverlies, ondanks de curretage. Maar dat zou ook door m’n spiraaltje kunnen komen. Verder geen klachten meer.
Hopelijk voel jij je ook weer snel de oude!
5 jaar geleden
Dat langzaam lopen en het gevoel hebben dat je fitter zou zijn heb ik inder ...
Ok dus dat heb jij ook! Toch wel fijn om even te delen, ik vroeg me al af of het normaal is of niet. Ik werk overigens nog niet dus ik ben ook wel veel thuis, maar probeer elke dag zeker een half uur te wandelen.
5 jaar geleden
Reactie op Muumiannie26
Ok dus dat heb jij ook! Toch wel fijn om even te delen, ik vroeg me al af o ...
Jaa, in het weekend maken wij soms wel een lange wandeling met goed weer, maar dan merk ik daarna ook dat ik weer vermoeider ben.
5 jaar geleden
Heel herkenbaar om te lezen. Ik heb ook 2,7 liter bloed verloren en een bloedtransfusie gehad. Ik heb veel last van duizeligheid en vermoeidheid. Gelukkig gaat het nu beter, mede door ijzerrijke voeding.
Daarnaast heb ik nog wel veel last van flashbacks omdat er toch spoed was (vele gebeurd is) door het vele bloedverlies. Hebben jullie daar last van?
5 jaar geleden
Reactie op Moeder van 1 en 1 in de buik
Heel herkenbaar om te lezen. Ik heb ook 2,7 liter bloed verloren en een blo ...
Van flashbacks heb ik geen last of een naar gevoel aan de bevalling. Ik ben thuis bevallen en een uur na de bevalling kreeg ik de fluxus. Ben met ambulance naar het ziekenhuis vervoerd maar was eigenlijk de hele tijd goed bij, heb alles meegekregen en ook in de ambulance en ziekenhuis veel vragen gesteld. Verder heb ik het over mij heen laten komen. Het personeel was verbaasd dat ik zo goed bij was met zoveel bloedverlies. Maar ik heb de bevalling zelf ook heel rustig en positief ervaren. Bij een eventueel 2e moet ik uit voorzorg in het ziekenhuis bevallen dat vind ik wel jammer. Ik heb wel moeite gehad in het begin na de kraamweek dat ik zo weinig kon. Borstvoeding niet gelukt. Eerste keer badje heeft de kraamzorg in haar eigen kamertje gedaan en ik kon 2 minuten kijken nadat ik van de wc kwam maar daarna gelijk weer in bed want geen energie.
5 jaar geleden
Reactie op Moeder van 1 en 1 in de buik
Heel herkenbaar om te lezen. Ik heb ook 2,7 liter bloed verloren en een blo ...
Beetje late reactie, maar wilde toch graag reageren.
Ik heb 2x een fluxus gehad. Na de 1e bevalling ruim 3L en 2 bloedtransfusies, daarna maanden later alsnog ijzertabletten, na de 2e bevalling 2L en alleen ijzertabletten.
Voelde me na de 2e bevalling veel beter dan na de eerste, en die ene liter maakt echt een wereld van verschil!
Na de eerste had ik ook veel last van flashbacks en maanden na mijn bevalling bleek dat ik ptss had ontwikkeld.
Mocht je die flashbacks houden (en ze je in de weg zitten) zorg dan dat je op tijd hulp zoekt. Hoe langer je wacht, hoe langer je weer vooruit gaat 😉.
Na mijn 2e bevalling, met een vergelijkbaar verloop, heb ik namelijk geen flashbacks gehad.
Mijn herstel na de 2e gaat ook een stuk voorspoediger.
Wat voor mij echt wonderen doet is cardio training (met hartslag tussen 150-160/min, 45-60 min, 3x per week). Helaas nu nog niet aan toegekomen 😬
Maar mij is toen verteld dat voor een flinke fluxus (> 1,5L) een jaar herstel heel normaal is...
En bedenk er even bij dat je als vrouw normaal max 3x per jaar 0,5L bloed mag geven voor de bloedbank omdat het anders te veel is en je met een fluxus het veelvoudige doet in een (paar) uur.
Gun jezelf de tijd! Iets met door schade en schande wijs geworden 😅🤐
5 jaar geleden
Ja hier ook een mama met een fluxus na de bevalling. Ik kreeg ijzerzakken in het ziekenhuis en na 2 maanden voelde ik me iets beter. Maar juist nu merk ik dat ik minder energie heb en vaak moe/ futloos ben... wil m’n waardes gaan controleren om te kijken of ik iets tekort kom..
5 jaar geleden
Hier ook een fluxus van bijna 3 liter. Heel eng en er was paniek in de tent. Met piepende banden vlak na de bevalling naar de O.K. gereden en daar hebben ze deel placenta verwijderd. 2 bloedtransfusies en ijzer zak gekregen. Vond het vooral erg dat ik na een hele mooie bevalling de eerste uren met onze kersverse dochter heb gemist. 2 maanden erna helaas nog een curretage omdat niet alles weg was. Heb me lang futloos gevoeld maar na 2 maanden ging het al beter. Neem er de tijd voor en zoek ontspanning als je kindje overdag slaapt is mijn tip.
5 jaar geleden
Ik heb ook fluxus gehad, ruim 2L bloed verloren, hb van 5,1. Gen transfusie gehad, wel ijzertabletten.
Fijne thuis bevalling in bad. Mijn baarmoeder wilde niet samentrekken, dus moest naar het ziekenhuis. Daar geen fijne ervaring opgedaan... merk dat dat mij het meeste in de weg zit. Vind het wel spannend voor eventueel een 2de kindje...
Ik heb ook lang last gehad van vermoeidheid, verminderde concentratie/geheugen... soms merk ik dat ik er nog wel last van heb...na 10 maanden.
5 jaar geleden
Reactie op JantineBos
Ik heb ook fluxus gehad, ruim 2L bloed verloren, hb van 5,1. Gen transfusie ...
Ik heb ook 2 liter bloed verloren bij de eerste en een zak bloed gekregen. Daarna ook lang moe geweest en ijzer tabletten moeten slikken.. Ik zag niet zo zeer op tegen mijn 2de bevalling alleen het stukje als het kindje er uit is totdat de placenta kwam zat ik heel erg mee.. Maar mijn 2de bevalling was echt heel anders dan de eerste bij de 2de bijna geen bloed verloren en was met een week al gestopt met vloeien tewel het bij de eerste heel lang heeft geduurd..
5 jaar geleden
Reactie op Ukkie-2
Ik heb ook 2 liter bloed verloren bij de eerste en een zak bloed gekregen. ...
Ja dat gevoel herken ik. Dankje voor je verhaal! Helpt mij
5 jaar geleden
Hoe gaat het nu met jullie? Ik heb net weer een bloedtest laten doen en moet weer terug aan de ijzerpillen 💩
5 jaar geleden
Reactie op Muumiannie26
Hoe gaat het nu met jullie? Ik heb net weer een bloedtest laten doen en moe ...
Ach wat naar, was het nog niet goed genoeg of is het een terugval? Ik krijg de laatste paar weken mijn energie terug! Het gevoel dat ik eindelijk weer een beetje mezelf wordt op mijn conditie na, maar dat is een zorg voor later haha
5 jaar geleden
Ach wat naar, was het nog niet goed genoeg of is het een terugval? Ik krijg ...
Wat fijn dat je je weer energiek voelt!
Ik weet het eigenlijk niet of het een terugval is of niet. Ik was nog steeds langzaam en snel op, maar afgelopen weekend kreeg ik hartkloppingen en duizelingen na fysiek werk. Toen dacht ik hmm, maar even kijken. Echt saai dat het zo lang duurt!
5 jaar geleden
Reactie op Muumiannie26
Wat fijn dat je je weer energiek voelt!
Ik weet het eigenlijk niet of het ...
Dat is niet leuk en ook best eng! Daar heb ik gelukkig geen last van, maar ik weet wel dat het geestelijk ook heel wat met je doet dus neem vooral je tijd! Geestelijk dacht ik ook dat ik sneller weer alles kon waardoor ik echt het gevoel had dat mijn lichaam mij in de steek laat. Maar nu heb ik de lat lager gelegd en ben ik al blij als ik 1 km heb gefiets met mijn dochter!