64 Reacties

3 jaar geleden

Zo min mogelijk toucheren enkel indien nodig, dat ik last heb van spastische darmen en clusterhoofpijn, liever geknipt dan gescheurd enz,, Ik kreeg een vragenlijst.

3 jaar geleden

Nog helemaal niks. Dinsdag op controle. Dan hoor ik of ze gaan inleiden en of het een keizersnede wordt. Pijnstilling laat ik vanaf het moment zelf afhangen. Wil het liefst zonder, als mijn moeder en zussen het kunnen zou ik het ook moeten kunnen, maar heb totaal geen idee hoe ik er op reageer dus mocht het niet uit te houden zijn kan het altijd nog. En wil de baby zo snel mogelijk aan de borst, maar dat doen ze volgens mij ook al standaard Wel mijn zus al instructies gegeven dat ze bij de baby moet blijven mocht ik weggereden worden.

3 jaar geleden

Heey dit zijn wat dingen die in mijn plan staan. - geen mannelijke arts, alleen indien echt nodig - geen stagiaire - zodra ik geen beslissingen meer kan nemen, alles in overleg met mijn echtgenoot - geen oxytocine spuit, alleen wanneer placenta zelf niet loslaat. Dus alleen bij hoge nood - echtgenoot knipt navelstreng door - echtgenoot kleed baby aan - echtgenoot blijft ten alle tijden bij de baby - direct na bevalling huid op huid contact. indien niet mogelijk met mij, dan bij echtgenoot.en wachten met mutsje - navelstreng uit laten kloppen - placenta direct weg, niet laten zien - indien mogelijk gebruik maken van baarkruk - alleeb verloskundige en echtgenoot aanwezig. Graag met elkaar praten en mij erbuiten laten. Vorige keer is mijn bevalling totaal anders gelopen dan mijn plan. Maar ondanks dat heb ik een top bevalling gehad. Probeer er niet te veel aan vast te houden

3 jaar geleden

Ik heb mijn geboorteplan vooral gericht op hoe ik wil dat er met mij om wordt gegaan. Een paar voorbeelden: - Geen tijdsdruk opleggen - Mij niet onverwachts aanraken - Zo min mogelijk gepraat tegen mij en om mij heen - Help mij herinneren m'n kaken en schouders te ontspannen - Demp het licht zoveel mogelijk Verder inderdaad ook wat informatie over pijnbestrijding, medische ingrepen en wat ik direct na de geboorte met de baby zou willen!

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Zo min mogelijk toucheren enkel indien nodig, dat ik last heb van spastisch ...
Vraagje, waarom heb je liever een knip dan een scheur? Ik sta zelf best ontspannen tegenover de bevalling, maar een knip/ flinke ruptuur is 1 van mijn grote angsten! Ben dus heel benieuwd wat jouw overwegingen zijn daarin.

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Vraagje, waarom heb je liever een knip dan een scheur? Ik sta zelf best ont ...
Knip herstel is pijnlijker en duurt langer...

3 jaar geleden

Pijnbestrijding als ik erom vraag. Ik zou wel gek zijn om meer pijn te lijden dan nodig..ik snap ook niet echt dat sommige vrouwen dit niet willen. Alsof het dan geen 'natuurlijke bevalling' zou zijn.😅

3 jaar geleden

Zo te lezen, zijn dit allemaal ziekenhuis bevallingen?

3 jaar geleden

Zeker, maar als je een totaal ruptuur hebt heb je er op de lange termijn wel profijt van. En als het een vacuüm wordt zal het toch een knip worden. Gewoon van het moment af laten hangen en de deskundigheid van je verloskundige

3 jaar geleden

Wij hebben geen geboorteplan. Bij de eerste wel gehad maar vond het toch fijner alles op het moment te beslissen. Als ik het niet meer kan vertrouw ik op de verloskundige. We zien het wel hoe het loopt.

3 jaar geleden

Heey dit zijn wat dingen die in mijn plan staan. - geen mannelijke arts, al ...
Hoi! Vraagje, waarom wachten met mutsje? Even benieuwd wat daar dan het effect van is en wat de afwegingen zijn om dit wel of niet te doen?

3 jaar geleden

Idd zoals hier ook al beschreven wat mijn persoonlijke wensen zijn (ook direct huidcontact, zelf kindje aanpakken bij geboorte, navelstreng uit laten kloppen, verticale baringshouding enz) Ik kies ip heel bewust voor zo rustig en natuurlijk mogelijk, zonder pijnmedicatie, maar als ik al uren weeën weg aan het puffen ben en er gebeurt niks, kan ik me voorstellen dat het anders wordt. Gaan we zien. Ik heb een plan voor ziekenhuis (voor de zekerheid, als het moet) en een plan voor thuis, maar denk dat ik thuis véél meer eigen regie ervaar en heb, simpelweg omdat er maar 1 vk bij is, de dienst niet wisselt enzovoort. Daarnaast staan er nog een paar dingen in die specifiek belangrijk voor mij zijn, zoals dat ik met een vrouw getrouwd ben. Wij schelen wat in leeftijd en soms wordt zij voor mijn moeder aangezien, terwijl mijn moeder overleden is. Dat soort pijnlijke vergissingen wil ik niet tijdens mijn bevalling.

3 jaar geleden

Niet, ik zie wel hoe het dit keer loopt. De vorige keer had ik er ook geen. Mijn partner en ik wisten van elkaar wat we fijn vonden en konden dit aangeven waar nodig.

3 jaar geleden

Veel dingen die ik erin heb staan zijn al genoemd. Belangrijke aanvulling voor mij is dat ik graag moeder geleid wil persen. Dus niet dat ze je begeleiden in de trant van 'adem inhouden, 10 seconden persen', maar dat je gestimuleerd wordt naar je lijf te luisteren en mee te gaan in de persweeen. Staat ook in onderstaand artikel uitgelegd. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1804305/

3 jaar geleden

Hier weinig, laten het vooral op ons af komen. Voor mij de derde bevalling en voor mijn partner de eerste. Hij wil de kleine er graag samen met de VK er uit halen, lijkt me heel bijzonder!

3 jaar geleden

Pijnbestrijding als ik erom vraag. Ik zou wel gek zijn om meer pijn te lijd ...
Ik wil liever geen pijnbestrijding, omdat het persen met pijnbestrijding vaak langer duurt. Verder maakt ons eigen lichaam endorfine aan, als reactie op de pijn, wat ook weer de productie van oxytocine bevordert, waardoor de wegen op gang komen. Met een ruggenprik wordt die cirkel doorbroken, en duurt het vaak langer. Ik hoor van mijn zussen dat ze de pijn allemaal goed aankonden, maar als het heel lang duurt, dan ben ik zeker blij als ik altijd nog om pijnbestrijding kan vragen. Verder heb ik gehoord dat mensen met pijnbestrijding vaak evenveel of meer last hebben van de naweeën, omdat ze de endorfine van het eigen lichaam missen. De werking daarvan zou ik niet onderschatten

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Vraagje, waarom heb je liever een knip dan een scheur? Ik sta zelf best ont ...
Knip lijkt in mijn ogen gecontroleerder 🤷‍♀️ gedachte van in te scheuren en wie weet hoever lijkt mij eng. Maar is mijn eerste bevalling dus heb geen ervaring. Blijkbaar als ze mooi schuin kunnen inknippen is het herstel ook mooier. Of het waar is geen idee. En scheur of knip mij lijkt het altijd pijn te doen 😂

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Knip lijkt in mijn ogen gecontroleerder 🤷‍♀️ gedachte van in te scheuren e ...
Geloof me, je scheurt liever een beetje dan een knip. Bij de vorige een subtotaalruptuur èn een knip. Totaal geen last gehad van de scheur, maar van die knip nog maanden.

3 jaar geleden

Heey dit zijn wat dingen die in mijn plan staan. - geen mannelijke arts, al ...
Grappig. Bij mij staat er juist dat ik liever een man heb

3 jaar geleden

- liefst een man die ons kindje haalt - geen tijdsdruk opleggen -geen oxitocine tenzij medische noodzaak voor ons kindje - huid op huid zowel bij mij als mijn man. - badbevalling ook in ziekenhuis