28 Reacties

3 jaar geleden

Ik zou nog niet kolven, hb ik bij eerste zoontje ook niet gedaan

3 jaar geleden

Ja niet met je kolf doet moet inderdaad met de hand gebeuren. Waarom het kan anders zijn dat je weeën op wekt! Dus daarom moet je het met de hand doen. En opvangen en invriezen. En je kleintje is er nog niet dus kan je ook nog borstonsteking krijgen aangezien de kleine het niet kan weg drinken.

3 jaar geleden

Ik ga het niet doen. Mijn verloskundige raadde het sterk af. De kans dat ik borstvoeding kan geven is klein maar ik wil het wel graag proberen. Dus ik dacht laat ik dan ook maar aan het eind van de zwangerschap beginnen met kolven. Maar het schijnt dat dit ten koste gaat van de energie van het kindje waardoor borstvoeding geven na de geboorte te vermoeiend is voor de kleine. Maar ik lees er wat verschillende halen over.

3 jaar geleden

Kolven bij 36 weken? Mis ik wat? Bij mij komt er nog niks uit... Ben 37 weken.. Is dit raar?

3 jaar geleden

https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html Ik ben het aan het overwegen. Kreeg bovenstaande link doorgestuurd van iemand die het heeft gedaan. Zij had dus een voorraadje colostrium. Uiteindelijk had haar dochtertje een wat moeilijke start en was ze heel blij dat ze hiermee wat bij kon voeden. Wat ze over had bewaard ze in de vriezer en als haar kindje ziek is geeft ze het. Zij was erg positief. Ik moet het ook nog met verloskundige bespreken, maar lijkt me best fijn om een voorraadje te hebben. Mits het lukt natuurlijk.

3 jaar geleden

Reactie op Elisaold

Kolven bij 36 weken? Mis ik wat? Bij mij komt er nog niks uit... Ben 37 wek ...
Nee hoor, dit is mijn 4de zwangerschap bij alle 4 kwam er niets uit tot na de bevalling. Per persoon verschillend denk ik.

3 jaar geleden

Ik ga het wel doen. Ik heb een folder over antenetaal kolven gekregen van mijn diabetesverpleegkundige. Daar staat in: "Op deze manier kunt u een voorraadje moedermelk opbouwen, zodat uw baby vanaf het begin moedermelk kan krijgen wanneer blijkt dat de baby bijvoeding nodig heeft. Vrouwen die antenataal kolven wennen er ook aan om hun borsten op een andere manier aan te raken waardoor ze na de bevalling de baby makkelijker aanleggen. Daardoor kan de productie sneller op gang komen." En: "Door met de eigen hand te kolven wordt de melk er meer uit gemasseerd. Een baby doet dit namelijk ook. Elektrisch kolven wordt ook ontraden omdat er eerder harde buiken kunnen ontstaan. In overleg met uw behandelend arts, verloskundige of lactatiekundige kunt u vanaf week 37 starten met antenataal kolven. Daarnaast heb ik nu al erg last van pijnlijke lekkende borsten en kolven verlicht de druk. Dat wat ik aan colostrum kolf vries ik direct in op -18C en neem ik misschien wel mee naar het ziekenhuis mocht mijn kindje dan bijvoeding nodig hebben. Dan kunnen we hem doormiddel van vingervoeding met mijn eigen colostrum bijvoeden.

3 jaar geleden

Ik ga het wel doen, mijn VK vond het een goed idee. Ivm mijn medicatie is het belangrijk voor ons dochtertje dat ze bv krijgt. Ik heb spuitjes gehaald bij de kruidvat en deze ga ik gebruiken (zit een dopje op en zijn in te vriezen) ga proberen eerst met de hand en dan op te vangen met een lepeltje. Heb nu soms al wel lekkende borsten, dus moet goedkomen.

3 jaar geleden

Ik doe heb het niet, bij mijn eerste ook niet gedaan en had na de bevalling elke 2 uur bijna een halve liter (kolfde volledig ivm baby die niet genoeg kracht had)

3 jaar geleden

Dank je wel voor jullie reacties, ik ben er nog niet overuit... Maandag heb ik cursus borstvoeding online gepland staan.

3 jaar geleden

Met 36 /37 weken mag je gaan kolven dit mag met de hand kolf maar ook met de elektrische kolf in het begin zal je niet veel geven maar dit moet je opbouwen invriezen voor de voorraad maar dit word pas met 37 aangeraden vanwege je de weeën op gang kan brengen borsten goed insmeren en masseren als je geen melk geef is het lastig maar rond de 37 weken zal dat wel op gang zijn bij mij zelf was het er al vroeg in de zwangerschap

3 jaar geleden

Reactie op Elisaold

Kolven bij 36 weken? Mis ik wat? Bij mij komt er nog niks uit... Ben 37 wek ...
Nee dat is helemaal niet raar, is bij iedere vrouw verschillend. Maak je er vooral niet druk om.

3 jaar geleden

Ik ben wel benieuwd, waar kolven jullie mee tijdens zwangerschap? Ik kreeg de tip ook van verloskundige maar zou niet weten met wat..

3 jaar geleden

Reactie op Elisaold

Kolven bij 36 weken? Mis ik wat? Bij mij komt er nog niks uit... Ben 37 wek ...
Ik had precies hetzelfde.. bijna 37 weken maar nog geen druppel..

3 jaar geleden

Mijn lactatiekundige adviseerde het mij ook. En ook vanuit het ziekenhuis (medisch) werd het zeer goed ontvangen. Zij stelden voor dat ik de voeding ingevroren in spuitjes mee kan nemen als de bevalling begint. Dat komt door mijn voorgeschiedenis en medische toestand. Lactatiekundige heeft me geleerd hoe ik met de hand kan kolven. Er komt nu nog niets uit (ben 35.5 weken), maar ga beginnen met 37 weken. Als het goed is bouw ik dan op en komt er elke keer een paar druppels meer uit. We gaan t zien!

3 jaar geleden

Reactie op Eveline08

Ik ben wel benieuwd, waar kolven jullie mee tijdens zwangerschap? Ik kreeg ...
Ik heb een kolf app van Philips Avant

3 jaar geleden

Reactie op Goudklompje

Mijn lactatiekundige adviseerde het mij ook. En ook vanuit het ziekenhuis ( ...
Dank je voor je uitleg, ik heb maandag een gesprek met een lactatiekundige!

3 jaar geleden

Ik ga starten met 37 weken. (Nu 35+5) Wil graag thuis bevallen, dus geen risico lopen op voortijdige weeën, daarom niet te vroeg beginnen. Ik start omdat ik PCOS heb. Dit is een indicatie voor antenataal kolven, omdat de productie soms minder goed op gang komt. Mocht ons kindje iets te kort hebben de eerste dagen, hoef ik niet bij te voeden met kunstvoeding, maar heb ik hopenlijk al wat liggen. Verlies soms al een druppeltje, dus denk dat dat wel goed komt. Ik heb me goed laten voorlichten door een Lactatiekundige. Borstvoedingscursus gevolgd en ze is dinsdag hier op huisbezoek geweest. Bij haar ook spuitjes e.d. gekocht (was 8 euro kwijt). Ook kraamzorg, verloskundige en ziekenhuis (ben nu nog deels medisch) zijn akkoord en op de hoogte. Verwacht er vooral niet te veel van heb ik geleerd. Het maagje van je baby is de eerste dag zo groot als een kers. Je hebt dus echt maar een paar druppels nodig en meer komt er ws ook niet uit. Alles wat lukt is meegenomen. Voor borstontstekingen e.d. hoef je dan ook nog niet bang te zijn. Ik ga proberen 3x per dag met de hand te kolven (warme douche/washand en dan volgens instructies, is een beetje zoeken wat voor jou werkt, op internet is wel te vinden hoe je dit doet, maar is ook gewoon uitvinden en oefenen). Kolven met kolf werd mij echt afgeraden.

3 jaar geleden

Wat doen jullie dan met de ingevroren voorraad? Bewaren jullie dat voor thuis? Ik ben medisch en weet dat ik na de bevalling minimaal 24 uur in het ziekenhuis moet blijven. Het lijkt mij dat dit voorraadje juist voor in het begin is. Of nemen jullie het dan mee naar het ziekenhuis?

3 jaar geleden

Reactie op Zomer2020

Wat doen jullie dan met de ingevroren voorraad? Bewaren jullie dat voor thu ...
Ja, inderdaad een paar ingevroren spuitjes (niet alles, dat is niet nodig) mee naar het ziekenhuis. Ik doe ze in een bakje of zakje met mijn naam er op, dan kunnen ze daar in de vriezer.