12 Reacties

5 jaar geleden

Ik ervaar hetzelfde bij mijn zoontje. Hij slaapt snachts heel goed van 1900 tot 0600. Overdag maar korte slaapjes in zijn bed, maximaal 45 minuten (max 3 op een dag). Einde van de middag / begin van de avond wordt hij hangerig en huilerig. En inderdaad, na stuk wandelen buiten ligt hij makkelijk nog 2 uur in z'n wagen te slapen. Ik heb me er bij neergelegd en prijs mezelf gelukkig dat het in ieder geval een goede nachtslaper is. Uiteindelijk komen ze weer in een nieuwe fase dat ze alleen een lange ochtendslaap en langere middagslaap zullen doen (als het goed is).

5 jaar geleden

Hoe oud is je zoontje? Hij mist blijkbaar wat geborgenheid, die hij in de kinderwagen (wiegend achtig) en bij jou wel heeft. Slaapt hij met knuffel(doekje)? Dat helpt vaak wel. Hier was dit van de een op de andere dag voorbij (bij mij slaapt hij nog steeds goed, maar in de kinderwagen niet meer). Ik ben m toen elk slaapje in bed gaan leggen met knuffel, en nu slaapt hij vaak weer 1.5 uur:). Misschien dat hij ook zelf wel rekende op zn makkelijke wiegslaapje.

5 jaar geleden

Ons zoontje van vier maanden ligt alleen maar op ons in de draagzak of in de auto te slapen. Wordt ook vaak na 45 tot 50 min wakker soms na 1.5 uur. Vanmorgen na twintig minuten. Tis best lastig met nog een kind thuis. Leg hem neer wordt ie wakker issie hangerig en chagrijnig. Savonds gelukkig wel met de laatste fles in bed te leggen. Wordt dan wel om 2 a drie uur wakker voor fles. Soms eens vijf uur ertussen vanaf zes uur. Lastig baby's en slapen.

5 jaar geleden

Reactie op MamaL20

Hoe oud is je zoontje? Hij mist blijkbaar wat geborgenheid, die hij in de ...
4 maandjes. Hij slaapt met een knuffel, zo zoet hij kletst tegen z'n knuffel en knuffelt er ook echt mee. Als hij gaat slapen zet ik elke keer zacht een muziekje aan net zoals het geroezemoes wat hij hoort als we met de wandelwagen lopen. Het lijkt wel of hij makelijker kan ontspannen in de wagen in bed blijft hij draaien, druk etc

5 jaar geleden

Reactie op Mangoo

4 maandjes. Hij slaapt met een knuffel, zo zoet hij kletst tegen z'n knuffe ...
Ahw hier heb je niks aan mbt jr vraag, maar wat lief klinkt hij :)

5 jaar geleden

Hier precies hetzelfde met ons kindje van 4 maanden. Hij slaapt overdag thuis alleen in de wieg van de wandelwagen. Die zet ik dan ook wel eens naast mij op de bank. In de nacht gaat in bed wel goed. We proberen het binnenkort wel weer een keer.

5 jaar geleden

Ze zijn op deze leeftijd nog erg afhankelijk van externe ontspanningsfactoren (zoals wiegen, dragen, lopen, geluiden etc) om in slaap te blijven (en de slaapjes dus aan elkaar te verbinden) omdat ze zelf nog niet alle hormonen aanmaken. Zo missen ze bijv. Melatonine het hormoon wat helpt in slaap te vallen. Als je borstvoeding geeft geef je melatonine door, daarom vallen ze graag aan de borst in slaap en kunnen ze snachts tijdens een voeding praktisch doorslapen. Babys die geen bv krijgen of die niet aan de borst inslaap vallen gebruiken rituelen en ontspanning om in slaap te komen. Ontspanning komt als ze zich veilig voelen, geborgen en als ze zich op één ding kunnen focussen om bij weg te soezen, zoals het wandelen bijvoorbeeld. Als ze dan in slaap vallen worden ze na een cyclus een beetje wakker en dan willen ze eigenlijk vaak wel verder slapen maar ze raken vaak alert omdat het wiegen, wandelen, geluid gestopt is of omdat mama weg is of ze zien ineens dat ze in een andere ruimte zijn. Ze hebben dan weer hulp nodig bij het ontspannen en inslaap vallen. Dit is pittig voor ons ouders, maar het wordt echt beter. Ik heb mijn oudste (nu 2j) altijd gedragen, gewandeld of op de arm gehad de eerste 6 maanden zeker, daarna werd het makkelijker om met hem op ons bed te liggen tot hij sliep en ik sliep dan ook even, of las een boek ofzo tot ik uiteindelijk overdag wel weg kon sluipen. Uiteindelijk werkte dit ook voor de avonden en nu slaapt hij overdag binnen 10minuten met mij of papa erbij, kunnen we de kamer uit zowel overdag als savonds en nachts slaapt hij door :)

5 jaar geleden

Reactie op EvaAnne

Ze zijn op deze leeftijd nog erg afhankelijk van externe ontspanningsfactor ...
Wat een fijne uitleg! Ik kan me hier erg in vinden. We zitten vaak samen op de bank. Ons kindje in de wieg en ik met geluid bijna uit Netflix of gamen. Hij kan dan uren slapen. Terwijl overdag in zijn bedje nog niet gaat, eindeloos heen en weer lopen met de speen en als nog na korte tijd wakker worden zodra ik wegsluip. Ik heb het gevoel dat ik dat van het CB etc maar moet blijven proberen, maar dit is voor ons veel rustiger en ik denk dan ook, het komt vanzelf wel..

5 jaar geleden

Die van mij slaapt sowieso niet in de kinderwagen, alleen in bed🙈 maakt niet uit waar maar wel in een afgeslotwn kamer zonder prikkels

5 jaar geleden

Ik zat tijden lang op 5 slaapjes van 30-45 minuten per dag. In de draagdoek was het makkelijk 2 uren maar in bed nooit lang.. en toen rond 3,5 maand voor het eerst bij oma in het ledikant en hij sliep direct 1,5 uur. Het was daar heel donker dus ik ben thuis door gegaan met proberen. Echt slopend telkens 5x heen en weer, maar toen ineens had hij door hoe het moest en nu slaapt hij 's ochtends 2 uur, 's middags 1,5 en tussendoor nog 2x 45 minuten. De nacht is nog steeds drama maar dit kon hij wel ineens. Wel alleen in een hele donkere kamer trouwens. Hou vol, hij heeft het vast ooit ineens door! En inderdaad telkens hetzelfde toen als je hem op bed brengt. Ik verschoon, geef dan speen, doe de slaapzak aan en lig hem in bed. Daarna direct het licht uit en de kamer uit, niet te veel poespas. In het begin moest in wel 5x terug om de speen terug te geven voordat hij ging slapen, inmiddels hoef ik nog zelden naar hem toe en slaapt hij direct

5 jaar geleden

Reactie op Peachie

Hier precies hetzelfde met ons kindje van 4 maanden. Hij slaapt overdag thu ...
Is dat dan niet gewoon omdat hij daarin weinig ziet?

5 jaar geleden

Reactie op MamaL20

Is dat dan niet gewoon omdat hij daarin weinig ziet?
Ja dat helpt denk ik wel. En hij ligt er lekker warm en knus.