8 Reacties

2 jaar geleden

Onze zoon lacht mij ook uit als ik nee zeg terwijl als Papa of Opa en Oma nee zeggen dan is het direct huilen. Ik denk omdat ik er altijd ben dat hij weet dat wat hij ook doet ik toch van hem hou en bij hem blijf. Ik ben zijn uitlaatklep zeg maar. Soms schreeuw ik ook maar het beste werkt om op m'n knieën bij hem te gaan zitten en z'n handje vast te pakken en keer op keer uit te leggen wat er mis is aan z'n gedrag, ook als hij het nu nog niet helemaal begrijpt. Dan heeft hij in ieder geval de ernst van de situatie door. Ik denk dat straf nog echt heel moeilijk te begrijpen is voor onze kindjes.

2 jaar geleden

Dit gedrag hoort bij de leeftijd en zijn vooral aan het ontdekken en grezen aan het opzoeken. Alleen op deze manier leren ze wat wel en niet mag. Ze zullen veel in herhaling vallen door het gedrag te blijven herhalen, ze zoeken bevestiging. Straffen zullen ze nog totaal niet begrijpen, schreeuwen werkt ook niet, wanneer je veel scheeuwt zal het kindje leren dat dit normaal is en je na gaan doen. blijf rustig, vertel op ooghoogte dat het niet mag maar ook waarom het niet mag. Zij begrijpen meer dan je denkt en ja soms zul je het 80 keer moeten herhalen.. maar blijf kalm en praat rustig, op een gegeven moment hebben ze het door

2 jaar geleden

Hier idem hoor! Ik begrijp dat het soms zo frustrerend kan zijn dat het tot schreeuwen kan leiden. Wij proberen nu ook om onze dochter ons in de ogen te laten kijken en zeggen dan dat iets niet mag. En als het is omdat ze ons slaat (komt gelukkig niet meer veel voor), dan moet ze ook een sorry-kusje of aaitje geven. Het is soms wel echt een geworstel om haar te laten luisteren omdat ze ons dan ook wel eens uitlacht/het weglacht/dramahuilt en ons weigert aan te kijken. We blijven dan echter volhouden, we houden haar vast (niet neerpinnen ofzo, maar dat ze niet kan weglopen) en blijven haar vragen 'kijk eens naar mama/papa' omdat we zeker willen zijn dat ze de boodschap begrijpt. Als ze eens slaat, dan merken we trouwens ook wel duidelijk dat ze weet dat dat niet mag. Ze geeft soms namelijk meteen een aaitje.

2 jaar geleden

Herkenbaar, hier luistert ze ook niet goed als ik zeg dat ze iets niet mag, of iets zoals luier verschonen, wil ze niet bij me komen, ritueel handen en gezicht wassen is lastig met veel tegensputteren.. dingen doen die niet mogen zoals de ballen uit de kerstboom trekken of eten uit de koelkast pakken en de lades van de keuken leeg graaien en de grond bezaaien.. merken jullie ook dat jullie kindjes meer ondernemend zijn, maar ook soort van opgefokt, gaat als een wervelwind door het huis en speelt soort van opgehitst met haar speelgoed, misschien door veel prikkels van de kerst maar ze is wel duidelijker opstandiger, opgefokter, en het naar bed gaan gaat lastiger.. zal het de leeftijd zijn?? Hier ook zoekende hoe haar te kunnen bereiken, tot nu toe lok ik haar met knuffels of speelgoed met geluid zo dat ze bij me komt, en afleiding, wanneer iets niet mag zeg ik dat het niet mag en waarom niet en dan haar daar weg lokken door iets wat ze interessant vind.. maar wel vermoeiend hoor😅😅

2 jaar geleden

Heerlijke leeftijd he, wat een uitdaging. Ik probeer hier ook gewoon rustig te blijven, nee zeggen, uitleggen waarom en dan hopen dat ze het niet meer doet. Bij dingen als deurtjes openen, zeg ik nee, leg haar uit waarom en til ik haar weg naar het kleed. Soms blijft ze het doen, zoals haar pop in de waterbak van de hond, afstandbediening pakken, mandje met spullen leegplunderen... dan is het na 3 keer weg, dan staan het op tafel. Gaat ze huilen dan troost ik haar wel... ene dag gaat het beter dan de andere 🙈🙈🙈 maar het enige wat helpt denk ik is consequent blijven 😀

2 jaar geleden

Hier ook een ondernemend mannetje die graag de grenzen opzoekt. Wij proberen wel duidelijk te zijn. Uitleggen en dan weghalen bij hetgeen wat niet mag. Als hij tot 3x toe iets doet moet hij even in zijn stoel, hij is heel erg aan het uittesten.. lachen en dan gewoon weer opnieuw dingen uitlokken. Soms is het inderdaad lastig om rustig te blijven omdat je wilt dat hij luistert en hij zo aan het uitdagen is. We geven ook altijd aan papa en mama zijn de baas en daar moet jij naar luisteren en niet andersom haha En sprong 10werkt nu ook niet heel erg mee.. hopen dat hij niet de volledige 5 weken duurt zoals de app aangeeft🤭

2 jaar geleden

Ik geef hier nog geen straf want ze snappen dat nog niet op deze leeftijd. Ik geef aan dat wat ze doet niet kan. Ik leg uit waarom. En leidt haar vervolgens af met iets anders. Doet ze dat andere goed (naar wens) dan prijs ik dat gedrag belonen werkt beter dan straffen. Dus ik doe bijv enthousiast klappen voor haar en zeggen dat ze het goed doet.

2 jaar geleden

Heel herkenbaar! Al maanden druk mee!Ik zeg mijn zoon ook duidelijk nee en geef hem daarbij iets wat wel mag.. een speeltje of zo.. nu als ik nee zeg bij het laatje opentrekken doet hij hem weer dicht en gaat hij weg .. dan beloon ik hem.. dat gaat goed..nu de rest nog😂