23 Reacties

3 maanden geleden

Wij hebben ook lang gewacht tot hij er klaar voor, maar dat moment kwam niet. En eerlijk gezegd denk ik dat dat nog steeds niet gekomen was. We hebben het dus wat geforceerd. Wat ik een beetje herken is dat het grootste probleem is dat de luier niet uit mag. Dan plassen ze gewoon in de luier en kan je nooit oefenen met het potje (wij zijn trouwens maar meteen naar de wc gegaan). Bij veel kinderen helpt het om de luier toch uit te doen en zijn ze na 1-2 dagen zindelijk. Bij onze zoon werkte dat helaas niet. Maar ik neem ook aan dat je dit al geprobeerd hebt toch? Wat wij zijn gaan doen vanaf half oktober is af en toe 2 uur de luier uit. Dat ging zeker onder luid protest. Maar dan gingen we lekker knutselen en dat leidde af. En elke 5 minuten kreeg hij een sticker. en met 20 stickers een klein cadeautje. De eerste keer gaf veel weerstand, maar het werd snel beter (alleen het uittrekken van de luier gaf lang weerstand, maar daarna was hij ok). Toen had hij op een gegeven moment zelf het idee dat hij het kon. Daarna zijn we de tijd wat gaan uitbreiden, maar als hij moest plassen/poepen mocht hij een luier aan of op de wc. Meestal koos hij het eerste. Op een gegeven moment had hij daarmee overdag alleen de luier aan als hij moest poepen of plassen. De stappen daarna (op de wc plassen en poepen) gingen veel meer vanzelf. En hij laat nu zelfs zn luier in de nacht al droog.

3 maanden geleden

O ja. De stickers zijn we na een cadeautje of 3 ofzo mee gestopt. Toen zeiden we dat dat alleen voor oefenen was en hij het nu kon. Uiteindelijk wil je dat het vanuit intrinsieke motivatie komt, maar extrinsieke motivatie werkte bij ons dus beter. Succes!

3 maanden geleden

Reactie op Boysmom90

Wij hebben ook lang gewacht tot hij er klaar voor, maar dat moment kwam nie ...
Zo herkenbaar! We gaan dat ook eens proberen met de luier uit doen! Ze doet tegenwoordig nu wel als wij het zeggen een plas op de pot, soms zelfs uit haar zelf, maar luier mag echt niet uit!