20 Reacties
5 jaar geleden
Het is heel logisch dat je kindje alles bij elkaar krijst als je hem in zijn bedje legt, dat is namelijk niet zijn slaapplek. Zijn slaapplek is jullie armen.. hij krijst dus omdat hij wil slapen, wat hij in jullie armen doet, maar jullie leggen hem in zijn bedje, gevolg -> boos kindje 😅
Hij zal dus moeten leren dat het bedje zijn slaapplek is en dat is iets lastigs om te doorbreken.
Ik heb geen ervaring met de methode die je benoemd, nog nooit van gehoord😅
Maar misschien werkt het volgende:
Bedritueel doen en in bedje leggen, zodra hij begint te krijsen, eerst troosten in bed. Krijst hij na 10 seconden nog? (Niet langer dan 10 seconden doen, je kindje laten huilen wil je immers niet!) Dan oppakken en rustig krijgen in je armen. Zodra hij rustig is, leg je hem weer weg in zijn bedje, gaat hij krijsen? Eerst weer troosten in bed, na 10 seconden weer oppakken als het sussen niet lukt. Zo ga je eigenlijk door tot hij wel in bed te troosten is. Het is niet iets wat in een keer opgelost is, dit kost best wat tijd, maar het zou steeds iets beter moeten gaan, doordat hij leert dat zijn bedje zijn slaapplek is.
Het is alleen wel heel pittig om het op deze manier te doen, maar als je je kindje niet meer op je wil hebben slapen, dan kan het een manier zijn om het zo aan te pakken. Hij zal zeker gaan huilen, want hij wil gewoon in jullie armen slapen, maar aan jullie is dan de taak om hem weer te troosten en gerust te stellen.
5 jaar geleden
Ja wat hierboven wordt gezegd is een heel goed advies! Zo is het ons ook gelukt na maanden drama.
Onze dochter slaapt nu meestal in haar eigen bedje, sinds een maand. We kwamen er achter dat we het ritueel te kort hadden gemaakt. Nu duurt het ritueel echt min.10 min.
Eerst beneden knuffelen en liedje zingen, verschonen, slaapzak aan, boekje van dikkie dik, muziekje aan, gordijnen dicht en dan erbij zitten tot ze slaperig is.
Ik zou ook goed kijken naar vermoeidheidssignalen en wakkertijden zodat hij zeker niet oververmoeid is voor het slapen want dan wordt het voor hem nog lastiger.
En even belangrijk: voor jezelf bepalen hoe lang je het per slaapje probeert om hem in bed te laten slapen!
Want uren luisteren naar een huilend kind trekt je helemaal leeg qua energie, is echt slopend!
Als het langer dan 45 minuten duurt nemen wij onze dochter weer mee naar beneden en proberen het na een half uur weer. Want we willen ook niet dat ze haar bedje weer gaat associëren met huilen.
En probeer het stap voor stap. Begin zijn ochtendslaapje te oefenen en als dat eenmaal lukt het volgende slaapje. Ik zou hem de rest van de slaapjes bij jullie of de kinderwagen laten doen. Dan raakt hij niet oververmoeid. Accepteer dat het stapje voor stapje gaat! Alle slaapjes ineens in zijn bedje is misschien teveel gevraagd.
5 jaar geleden
Wij hebben het gedaan met de dr estivill methode (advies consultatiebureau) en het heeft gewerkt. Je moet wel de eerste 2 a 3 dagen sterk in je schoenen staan. Ik kon er soms even niet tegen en wilde dan weglopen. Mijn vriend bleef gelukkig consequent en dat hielp mij enorm!!! Maar elke dag werd het beter (echt) en uiteindelijk heeft het na een weekje geresulteerd in zelfstandig in slaap vallen, zonder wiegen, zonder oppakken, maar toch vertrouwen geven dat het veilig is om te gaan slapen. Wij hebben het gedaan met 4 maanden. Heb een goed ritueel bij de start van het wegleggen (wij deden slaapzak aan, zingend naar het kamertje, samen gordijntjes dicht, doei zeggen tegen wat posters op de muur....en dat doen we nu nog steeds!!!) en zorg voor een riedeltje, de zinnetjes dus waar estivill het over heeft bij binnenkomsy, die bij je passen. Waarin je de aller-aller liefste woordjes uitspreekt naar je kind, dat hielp mij ook!
5 jaar geleden
Neem is een kijkje op www.liefdevaneenmoeder.nl
Het heeft mij erg veel inzicht gegeven in slaappatronen van een baby.
5 jaar geleden
Reactie op Leentje2020
Neem is een kijkje op www.liefdevaneenmoeder.nl
Het heeft mij erg veel inz ...
Ja die site heb ik regelmatig bekeken, ik krijg ook de mailtjes van haar. Ik heb veel respect en waardering voor haar visie. Het heeft mij geholpen om op mijn moedergevoel te vertrouwen en me niet veroordeeld te voelen als ik mijn zoon naast me in bed neem en hem in slaap voed. Maar wij willen verandering in deze situatie en geloven dat het ook kan op deze leeftijd. En als het niet lukt is dat ook goed, dan hebben we het geprobeerd.
5 jaar geleden
Reactie op Lh2020
Wij hebben het gedaan met de dr estivill methode (advies consultatiebureau) ...
Wauw, wat goed! Het lijkt mij inderdaad enorm moeilijk om door te zetten. Wel heel fijn dat het heeft geholpen! Heb je de methode meerdere keren moeten toepassen, bijvoorbeeld bij een sprongetje, ziekte of het doorkomen van een tandje?
5 jaar geleden
Reactie op Marije1819
Het is heel logisch dat je kindje alles bij elkaar krijst als je hem in zij ...
Ja dat is inderdaad logisch.
De methode die jij beschrijft vind ik een mooie aanloop naar de methode van Estivill. Dan went hij in elk geval langzaam aan zijn bedje en het idee dat papa / mama dichtbij is. Thanks 😊
5 jaar geleden
Reactie op Lh2020
Hoe deden jullie dat overdag? Als je kindje na een half uurtje alweer wakker wordt... Moet je het dan toepassen tot het weer in slaap valt, of haal je het overdag gewoon uit bed als het wakker wordt en niet verder gaat slapen?
5 jaar geleden
Misschien heb je iets aan onze ervaring.
Ons zoontje 6mnd sliep in de cosleeper en we hebben hem sinds een maand verhuisd naar zijn ledikant op zijn eigen kamer. Hij sliep tot voor kort altijd korte slaapjes en was vroeg wakker dan liet ik hem vanaf 4/5 bij ons in bed slapen.
Ons zoontje ging de ene keer makkelijk slapen de andere keer gilde hij echt alles bij elkaar en hij hield dat met gemak lang vol!
Inmiddels slaapt hij lange slaapjes, slaapt hij snachts door en valt hij veel rustiger in slaap.
Ik heb ook gedacht aan een slaapcoach maar wilde dan eerst net als jij meer info hebben daarom heb ik de volgende dingen opgezocht en toegepast.
- Werken aan een ritme.
Eerst voedde ik op verzoek wat prima was maar het ritme was elke dag anders. Ik heb toen vaste slaaptijden gecreëerd en als hij wakker wordt eten, spelen en dan weer slapen. Die voorspelbaarheid heeft echt geholpen. Daarom slapen kennelijk kindjes vaak ook goed op een kdv daar is ook een vaste structuur.
- Het ritueel was eerst kort. Ik las in het boek van slaap kindje slaap dat een ritueel ook tastbaar moet zijn net zoals; kinderstoel, slab = eten. Doen wij nu het maanlampje aan, dan verschoven, slaapzak even kijken bij het maanlampje. Dan gaat het lampje uit en zeg ik dat de maan bij hem blijft en dat het tijd is om lekker te gaan slapen.
- De eerste dagen bleef ik nog even rommelen in zijn kamer maar ik reageerde dan niet meer maakte alleen maar ssst geluiden. Daarna ben ik uit het zicht gaan zitten en heb ik ssst geluiden gemaakt tot hij sliep dat duurde soms meeeega lang. Inmiddels loop ik de kamer uit en gaat hij uit zichzelf slapen. Niet meteen maar dat hoeft ook niet natuurlijk.
- Tot een maand terug reageerde ik op elk geluidje. Hij hield ook zo lang vol dat ik dacht laten liggen werkt niet. En hij is soms klaar wakker dan gaat hij vast niet meer slapen dacht ik dan. Maar nu wacht ik, tel ik eerst even tot 50 ofso, kijk ik wat hij doet. Laten huilen vind ik niet fijn dus ik laat het nooit langer duren dan een paar minuutjes *tenzij hij echt overstuur is dan ga ik gelijk. En dan troost ik hem en herhaal ik het ritueel met de maan en dat hou ik vol. Zodat hij altijd 1 slaapcyclus afmaakt.
- Toen hij net ging kruipen maakte hij allerlei bewegingen in bed. Ik stopte hem dan elke keer weer terug. Ben ik ook mee gestopt. Hij gaat vanzelf wel liggen.
- In zijn bed liggen 3 spenen die blijven altijd daar net als zijn knuffel. Ik heb geoefend met aangeven van zijn speen in zijn handje ipv in zijn mond stoppen. Dat scheelde ook veel hij pakt hem nu zelf.
- Laatste slaapje op de dag is kennelijk het moeilijkst als hij niet wilde slapen ging ik dan wandelen of in de draagzak. Zodat hij in ieder geval sliep!
- Savonds eerder naar bed. Hij leek soms niet moe en dan dacht ik, hij kan nog wel even opblijven anders red hij de fles van 22/23 vast niet. Maar vanaf 18u sliep hij ook goed. Slapen doet kennelijk slapen wist ik niet.
Misschien heb je er iets aan! Het was soms echt wel pittig vooral als hij het uit gilde en na 30min weer wakker werd... maar volhouden en consequent blijven heeft hier geholpen hopelijk helpt het ook snel bij jullie!
5 jaar geleden
Reactie op Laurene
Super! Bedankt voor je verhaal 😊 mooi hoe je een ritme hebt opgebouwd, fij ...
Hopelijk kan je er dingen uithalen die voor jullie werken. Het is zo'n zoektocht.
Ben trouwens nog vergeten te typen dat ik ook elke dag in zijn kamer rommel terwijl ons zoontje op de grond speelt, zodat hij zijn slaapkamer als fijn kamertje ziet. En op momenten dat hij lastig slaapt knoop ik een hempje van mij om zijn knuffel.
Je kan het!
5 jaar geleden
Ik zou vooral overdag beginnen, want dan heb je wat meer energie dan savonds laat. Succes 👍🏻
5 jaar geleden
Reactie op Laurene
Hoe deden jullie dat overdag? Als je kindje na een half uurtje alweer wakke ...
Sorry ik lees dit nu pas, maar wij deden inderdaad na een half uurtje wakker dezelfde methode in de hoop dat ons zoontje opnieuw de slaap zou vatten. Laat ik zeggen dat dat maar in de helft van de gevallen soms lukte. En soms kon ik dan het even niet meer aan. Ergens voel je soms dat je eigen grens bereikt is. En als ik dat voelde, wilde ik hem in mijn armen. Dus deed ik dat! Maarr het voordeel is op een gegeven moment dat als je kindje zelfstandig in slaap kan vallen de eerste keer, dat hij zich ook veilig voelt om weer door te pakken als hij wakker wordt. En dan lukt nu dus!
Maar voor een groot deel is het overdag langer slapen dan 45 minuten, echt te danken aan het weghalen van de speen. En dat geldt trouwens ook voor de nachten. Sinds de speen weg is, ook veeel betere nachten. Binnen 3 a 4 dagen was hij de speen vergeten en waren wij van het heen en weer lopen af.
5 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of je hier nog wat aan hebt, maar wij hebben met 4 maanden dr estivill gedaan met als resultaat een baby die vanuit een wakkere modus zelfstandig in slaap kon vallen.
Daarna hebben we vrij lang een hazeslaper gehad en nachtvoedingen.
Toen heb ik een beroep gedaan op een slaapcoach. Die gaf aan dat het weghalen van de speen een belangrijk middel kan zijn om door te slapen (dus overdag het doorslapen na 45 minuten en snachts doorslapen zonder voeding). Daarom hebben wij dus als 'volgende stap' de speen weggehaald. De redenatie erachter vond in eigenlijk heel logisch. Ze zei dat de slaapsituatie van een baby bij tussentijds wakker worden eigenlijk hetzelfde moet zijn als wanneer hij/zij in slaap valt. Een speen die uitgevallen is, en niet te pakken door het kindje zelf, is dus een veranderde situatie.
Dus als je een speen weghaalt, is dat een paar dagen of een week weer erg vervelend...maar daarna pluk je er de vruchten van :-)
vorig jaar
Reactie op Lh2020
Inmiddels al een oud bericht maar hoe deed je dit in de nachten? Hier zijn met name de nachten echt nog een ramp. Kreeg jouw kindje nog nachtvoeding met 4,5 maand? Mijn zoontje is bijna 5 maanden en komt vanaf 19:00 om de 2,5 uur terwijl hij er overdag makkelijk 4 uur tussen kan laten.
vorig jaar
Reactie op fatima92
Hoe gaat het nu? Want ik heb het nu aan de hand. Die van mij is 4,5 maand
Mijn zoontje is inmiddels bijna 9 maanden. 3 weken geleden ben ik gestopt met borstvoeding omdat hij nog steeds om de 2,5 dronk en dit allang niet meer nodig had. Helaas is hij er niet van gaan doorslapen. Wakker worden doet hij nog steeds maar niet meer voor voeding. Vaak is even knuffelen en wiegen genoeg. Als dat niet gaat leg ik hem bij me in bed en slapen we samen verder. Hoe gaat het nu bij jou?