14 Reacties

2 jaar geleden

Hier hetzelfde probleem, bij mijn dochter (16 mnd) gaan ook maar een paar hapjes naar binnen van de lunch en het avondeten, en dan alleen vlees en rijst of pasta. En dan inderdaad wat groente proberen mee te smokkelen, tortellini of ravioli werken ook goed, en penne kan je goed vullen met doperwtjes bijvoorbeeld ;) maar ik weet ook niet zo goed hoe het verder op te lossen, ze drinkt ook nog steeds borstvoeding, en ze is gewoon lekker gezond en actief, dus ze zal genoeg binnenkrijgen, maar toch word ik er ook onzeker van.. want ze heeft nooit echt goed vast gegeten.. en om nou te stoppen met borstvoeding in de hoop dat ze dan meer gaat eten, vind ik nog geen gewenste oplossing 😅😇 dus, ik lees ook graag mee hoe anderen hiermee omgaan 😊

2 jaar geleden

Reactie op MamaWieke

Hier hetzelfde probleem, bij mijn dochter (16 mnd) gaan ook maar een paar h ...
Precies dit!! Hè eindelijk iemand die in hetzelfde bootje zit 😅Ik zou ook niet met borstvoeding willen stoppen

2 jaar geleden

Hier lussen we ineens geen vlees meer en na een bloedonderzoek is ijzermangel ( ijzer krijgt ie niet via borstvoeding binnen) vastgesteld en zijn we nu aant druppelen iedere dag en eind van de maand weer n bloedtest om te kijken of t werkt ...pfff hij was zo'n goeie eter lusten echt alles toen t nog geprakt en moes was nu met stukjes en met lepel en vork eten ineens geen trek in niks ...de dokter zegt dat t in deze leeftijd voorkomt duurt ongeveer tot 2 jaar zegt ze ...nou dan hebben we nog ff .. ondertussen probeer ik vanalles en hopelijk wordt t beter ..ik lees ook mee voor tips 🥴😉

2 jaar geleden

Hoi Mijn dochter eet en drinkt slecht, eigenlijk al vanaf haar geboorte. ze wordt 15 maanden en weegt net 8 kilo. Aan vocht krijgt ze ongeveer gemiddeld 350 ml per dag naar binnen.. incl vocht van evt toetje.. ze wilt gewoon niet meer en weigert ook. Het zelfde met eten, ze eet, maar gewoon ontzettend weinig en kieskeurig. Soms blijft het bij een boterham en een stuk fruit.. 2 happen van de avond eten. Haar lijfje is hier dan ook aan gewent omdat het nooit anders is geweest. Eiwitrijke toetjes of eiwitten toevoegen aan melk via de dieetiste werkt niet, ze wilt het niet hebben. Je merkt ook dat bijv dieetvoeding tw zwaar is voor haar omdat ze dan begint te spugen, gewoon omdat haar lijf het niet gewent is. Ik weet niet of het bij jou kindje al altijd zo geweest is? Als je bang bent dat zij te weinig voedingsstoffen binnen krijgt zou je een een dieetiste kunnen contacten. Als je dan bijv 3 dagen bij houd wat zij eet dan kunnen zij berekeken of jou kindje iets te kort komt of dat dit gewoon voldoende is. Jou kindje drinkt nog borstvoeding, ik denk dat ze daar veel voedingsstoffen uit haalt. Als je kindje groeit dan is er eigenlijk niks aan de hand. Mijn dochter zit op de -2 lijn van de groeicurve, zij volgt deze lijn, en is echt haar lijntje. Ze groeit zeer minimaal maar ze groeit en dat is dan ook de reden dat de kinderarts zich geen zorgen maakt. Wat je zegt is goed, vooral niet dwingen dat werkt idd avarechts. En eigenlijk kun je niets anders doen dan aanbieden en het accepteren zolang de groei goed gaat, Ik heb mij hier ook altijd druk om gemaakt, maar heb het nu geaccepteerd. Hopelijk lukt jou dat ook.

2 jaar geleden

Als ons dochtertje wat minder groente eet of ik van tevoren weet dat we bijv. patatjes eten, maak ik vaak een smoothie met daarin bijv. spinazie, avocado, komkommer, bietjes, worteltjes of pompoen. Verder wat zoeter maken met fruit en amandelmelk. Echt haar favoriet. Misschien is dat nog een idee?

2 jaar geleden

Mijn zoontje eet ook al maanden slecht zijn avondeten, gek werd ik ervan. Het eten was een grote strijd, alleen maar krijsen en niets ging er naar binnen. Op aanraden van het cb geven we hem nu als we avondeten gewoon een eigen bordje eten en laten hem zijn gang gaan. De eerste keer was het weer brullen en krijsen, het cb zei dat we dat geen aandacht moesten geven dus dat hebben we niet gedaan, en uiteindelijk ging hij toch maar wat proeven van zijn bordje 😳 hij heeft bijna niks gegeten, alleen het vlees, maar wel alles geproefd. Dat vind ik al een hele overwinning! Dit doen we nu een paar dagen en hij eet nog steeds weinig, maar proeft dus wel alles. Ze raadde ook aan om na het eten een toetje te geven in de vorm van fruit of yoghurt, zodat hij niet met een lege buik naar bed hoeft, dat werkt ook goed. Eerder gaven we hem uit frustratie maar direct wat anders als hij zo'n strijd maakte, een boterham met pindakaas of fruit bijvoorbeeld, maar het cb zei dat hij dan leert dat hij zijn andere eten toch niet hoeft te eten en daar waren we zelf ook bang voor. Ik moet wel zeggen dat hij de rest van de dag heel goed eet, zijn fruit en brood (4 boterhammen per dag). Ik geef hem zo vaak mogelijk spread met groente op brood (kleine keuken bijvoorbeeld) en bak zelf cake of pannenkoekjes met groente voor hem als snack, dit eet hij wel. Het cb zei dat ze niet zo snel iets tekort komen zonder groente als ze voldoende fruit eten. Ze raadde ook aan om regelmatig appelstroop op brood te geven omdat daar veel ijzer in zit. Helaas geef ik geen borstvoeding meer sinds een paar weken, ik ben weer zwanger en mijn zoontje wilde zelf niet meer drinken.

2 jaar geleden

Hou oud is jullie kind? En wat eten jullie zelf zoal? Als ze graag eet wat jullie eet zou je haar nadat ze een is geworden met jullie mee kunnen laten eten. Jullie zouden het eten met weinig zout en kruiden kunnen maken. Variëren met aardappelen en rijst. Dan ziet haar eten er net zo uit als dat van jullie. Je zou voor jezelf op je eigen bord wel wat zout kunnen doen. Zien eten doet eten.. Dan leert ze ook eten. Wordt het makkelijker dan kun je weer doen wat je wilt doen.. Hier eet ze ook tegelijkertijd met ons en wat wij eten. Dat gaat goed gelukkig.

2 jaar geleden

Mijn oudste van bijna 4 eet al sinds haar geboorte slecht, de eerste weken moeten dwanhvoeden met een spuitje, opneit moment gaat Ze gemiddeld 6 x per week zonder avondeten naar bed. Overdag heel wisselend, soms 2 broodjes en fruit, soms een halve cracker en fruit. Jongste van 16 maanden heeft moeite met structuur maar dat gaat steeds beter, enige smaak die hij echt niet lust is rood fruit. Stampot is hij ook niet gek op. Ivm structuur eet hij nog vaak potjes maar bieden wel aan wat wij eten

2 jaar geleden

Reactie op Carolien6789

Hoi Mijn dochter eet en drinkt slecht, eigenlijk al vanaf haar geboorte. ze ...
Jeetje dat had ook heftig voor je zin geweest! Mijn dochtertje heeft gelukkig altijd op de lijn gezeten qua groei, zelfs boven de lijn in het begin wegens borstvoeding. Bedankt voor je antwoord!

2 jaar geleden

Reactie op Kirsten5

Als ons dochtertje wat minder groente eet of ik van tevoren weet dat we bij ...
Het is het proberen zeker waard! Ik merk dat mijn dochter ook wel van een smoothie houdt. Zo kunnen we mooi want groentjes smokkelen

2 jaar geleden

Reactie op CatAnna

Mijn zoontje eet ook al maanden slecht zijn avondeten, gek werd ik ervan. H ...
Bedankt voor je antwoord! Fijn om te horen dat het beter gaat met het advies van het CB. Bedankt voor de handigheidjes, ik ga het proberen :)

2 jaar geleden

Reactie op Francis1991

Hou oud is jullie kind? En wat eten jullie zelf zoal? Als ze graag eet wat ...
15 maanden. Ik probeer ook zo min mogelijk zout, kruiden etc so in te doen zodat ze mee kan eten. Maar dan zeg ze "die die" als we aan tafel gaan. Ze ziet het ons eten en op het moment dat het eten dichtbij komt zeg ze "nee nee". Ze is ook wel en control freak dus wellicht is het volledig los laten en zelf laten doen zonder te veel poespas de oplossing. We gaan er mee aan de slag :)

2 jaar geleden

Reactie op Babymama90

15 maanden. Ik probeer ook zo min mogelijk zout, kruiden etc so in te doen ...
En wil je dan het eten zelf aan haar geven met vork/lepel oid? Hier geven we gedeeltelijk zelf, dan heeft ze tegelijkertijd ook zelf een lepel waarmee ze kan roeren of eten naar haar mond ermee kan brengen. En een deel leggen we los op haar stokke tray zodat ze met haar handen kan pakken

2 jaar geleden

Onze dochter van bijna 4 eet sowieso praktisch niet (ben daar ook hulp voor aan t zoeken) Onze zoon van 16 maanden begint haar gedrag te kopiëren.. we bieden eten aan maar proberen niet te dwingen