20 Reacties
3 jaar geleden
Wij hebben nu gedaan (21 aug wordt ie 2) dat als hij wakker is en uit bed komt blijft zn speentje daar. Dan zwaaien we hem samen uit. Soms vraagt ie er wel naar en dan zeg ik dat zn nummie ligt te slapen en als ie gaat slapen nummie er weer is. Dan speelt ie gewoon verder. Rond de Sint willen we, als het goed gaat, voor de nacht er ook vanaf en dan gaat ie in de envelop naar 'spanje'
3 jaar geleden
Wij zijn er onlangs mee gestopt. Samen weggegooid (hoorde van andere mensen die hem bijvoorbeeld doorknippen). En toen heeft ze wel 2 dagen meer gehuild bij in slaap komen en na die 2 dagen was ze eraan gewend! Succes!
3 jaar geleden
Wat ik deed,
Ik zei na het slapen dat m'n dochter zelf haar speen uit haar mond moest doen en in het bedje moest houden. Dat gooide ze hem zelf uit. Al ging ze slapen dan mocht ze hem eerst nog even in maar die niet meer over dag. Na een aantal weken heb ik de speen gewoon niet meer gegeven. Dit ging prima. Al vroeg ze erom ging ik gewoon op een ander onderwerp en vergat ze hem vanzelf.
Sommige halen de speen in 1x weg, dat vind ik zielig vandaar deze oplossing, Succes.
3 jaar geleden
Hier is Speen ook enkel in bed en tijdens lange autoritten of wanneer ziek of tanden doorkomen.
Ik vind het op zich niet zo erg dat dit zo nog een tijdje blijft.
Ik raadt wel aan om.zeker niet te bruusk te stoppen want dan kunnen ze gaan duimen en ben je verder van huis, want een duim kan je helaas niet afnemen en indien dit een gewoonte wordt kandit heeeeeel lang aanblijven. En dat is niet goed voor de tanden en ja, een kind van 12 met de duim in de mond heeft ook geen zicht he 😁
3 jaar geleden
Ons zoontje wordt 7 augustus 2 jaar.
Paar dagen geleden werd hij wakker in de ochtend en zei ik meer voor de grap/als test "zullen we de speentjes in de prullenbak gooien?" Hij heel enthousiast JAAA PULLENBAK! dus ik dacht oké spannend 🤪 Normaal gooide hij zijn spenen in bed en zwaaide ze gedag als we naar beneden gingen, maar nu nam hij ze dus mee naar beneden en gooide ze weg met knuffel en al waar ze aan zaten..En dat was het 🤣 Had ze er uit het zicht wel weer uit gehaald natuurlijk haha. Maar hij slaapt al 4 nachten zonder problemen zonder speen en ik had dat helemaal niet verwacht....Hij gebruikte ze wel alleen sowieso met zijn dutje/slapen.
3 jaar geleden
Wij waren met het Fopspenenboek begonnen. Daarmee bouw je op naar afscheid nemen van de speen dmv verhaaltjes en spelletjes. Je knutselt na een paar dagen een ‘spenenbedje’, waar de speen overdag in slaapt om bij te komen voor de nacht 😂 Dit werkte perfect. Een paar dagen geleden gingen we op kraamvisite en toen heeft hij de speen aan de baby gegeven. Dus ook ‘s nachts geen speen meer, geen enkel protest en goed geslapen 👌🏼
(Het boek afmaken was dus niet meer nodig, maar daarvan is het idee dat je na 15 dagen de speen op de post doet en dan krijg je een knuffel thuis gestuurd als beloning).
3 jaar geleden
Bij ons had ie zijn speentje een paar maanden geleden in een sloot laten vallen. Hij miste hem wel, maar we hebben alle andere speentjes verstopt en bleven maar vertellen dat hij in de sloot was gevallen en bij de eentjes was. Hij kon zich dan wel weer eraan herinneren en ging toen dapper verder zonder. Wel een paar dagen wat meer gejengel...
3 jaar geleden
Ik vind dat nog wat vroeg, ons zoontje ook 🙈
Dus voorlopig nog niet afbouwen hier!
Hij gebruikt het sowieso enkel overdag bij pijntjes/verdrietjes/middagdutje en ‘s nachts.
3 jaar geleden
Ik heb niet alles gelezen maar ik las laatst iets over een speen afknippen... sinds die beneden ligt de afgeknipte speen vraagt ze er amper om...je kan hem steeds korter knillen... in bed heeft ze een gewone speen nog ... maar dat hopen we binnen kort ook af te bouwen... ze is vandaag 2 geworden. Daarnaast zit de speen vast aan een knuffel dus de knuffel zal altijd nog in haar bedje blijven als ze dat wil.