18 Reacties

4 jaar geleden

Wij hoorden het toen we de eerste keer zwanger waren. Toen hadden we financieel niet de ruimte voor de kosten van de opslag per jaar. Nu is nummer twee onderweg en gaan we het wel laten doen. De verloskundige raden mij aan om alles op tijd te regelen, want je moet zelf de afnameset bestellen. Wij doen het vooral omdat onze kinderen als ze ouder zijn van familie alleen ons overhouden (beide enigskind en geen verdere contacten met familie). Daarnaast mag mijn man geen stamcellen doneren ivm coeliakie.

4 jaar geleden

Lees graag mee! Ben zelf Stamceldonor en zou dit ook graag regelen voor mijn kindje (opslaan dan) , alleen is dit erg prijzig! Dit houd me erg tegen... 300 startkosten en 120 euro per jaar. Maar stel je voor, dat je ze nodig hebt.. dan is dat bedrag niks natuurlijk.

4 jaar geleden

Ik heb het ook gelezen ergens een reclame post op FB. Maar ik denk dat het klauwen met geld kost. Ik begreep dat de navelstreng opgeslagen moet worden in een vriezer die minimaal -72 graden is. Voor rest weet ik er niet zoveel vanaf. Misschien zijn er mensen die het hebben gedaan. Wie weet?

4 jaar geleden

Ik begreep dat de navelstreng dan niet uitgeklopd kan worden, wat juist gunstig om te doen voor de baby. Goed, dit heb ik ergens gelezen laatst en ik heb me er niet in vetdiept verder.

4 jaar geleden

Je kan idd de stamcellen laten opslaan. Ik heb me daar laatst over ingelezen. Je kan dan alleen helaas de navelstreng niet uit laten kloppen en dat vindt ik persoonlijk wel belangrijk. Je baby krijgt daardoor meer zuurstof na de geboorte en het uitlaten kloppen geeft de baby net even een kickstart. De stamcellen opslaan is erg prijzig en ik las laatst nog weer een artikel waarin aangegeven wordt dat de eigen stamcellen terug plaatsen bij het kindje (als deze ziek wordt) ook niet altijd positief werkt. Het kon ook maar tot een bepaalde leeftijd begreep ik.

4 jaar geleden

Ik heb ze bij mijn vorige zwangerschap niet opgeslagen maar gedoneerd. Voelde voor ons heel goed om zo iets waardevols en mogelijk levensreddend voor een ander te doen. Maar goed wij zijn ook allemaal donor. Mijn vader heeft een donorhart. Dus is ook een beetje de wereld waar we in leven. Dat we weten wat het voor een ander kan betekenen.

4 jaar geleden

Ik heb dit zelf bij mijn verloskundige bij mijn eerste proberen te bespreken. Zij was niet enthousiast en heeft mij er een beetje van af gepraat. Nu wil ik dit wel doen met de tweede. Kan dit eventueel ook gebruikt worden voor beide kinderen of is het echt kind gebonden? Dan zou ik mij knap vervelend voelen...

4 jaar geleden

Wist niet eens dat je het kon doneren... zo frustrerend dit.

4 jaar geleden

Ik heb dit zelf bij mijn verloskundige bij mijn eerste proberen te bespreke ...
Het is kindgebonden!

4 jaar geleden

Het is kindgebonden!
Tenzij de ander natuurlijk donor kan zijn maar die kans is vrij klein

4 jaar geleden

Aah bedankt voor de reacties. Nu voel ik me knap vervelend. Hoe ga ik hier nou mee om, de eerste heeft het niet dus dan de tweede ook niet? Of naja, dan maar bij de tweede wel. Hormonen hormonen, ik word er niet vrolijk van

4 jaar geleden

Aah bedankt voor de reacties. Nu voel ik me knap vervelend. Hoe ga ik hie ...
Bij de eerste had je de mogelijkheid niet of de informatie niet die je nu wel hebt. Het is ook niet te zeggen of je kinderen het ooit nodig zullen hebben. Ik snap je gevoel, je wilt het gelijk trekken. Maar de wetenschap veranderd steeds, dat zou ook niet betekenen dat we dan besluiten om dingen niet te doen omdat vroeger de mogelijkheid er ook niet was. Ik weet niet of het wel of niet moet doen, ik denk alleen dat je het niet met elkaar moet vergelijken. bedoel stel je tweede kindje heeft het op een gegeven moment wel nodig maar je hebt t niet gedaan omdat de eerste het ook niet heeft hoe voel je je dan? verder weer ik te weinig ervan om te zeggen of het opslaan wel of niet nuttig is

4 jaar geleden

Reactie op Carolien6789

Bij de eerste had je de mogelijkheid niet of de informatie niet die je nu w ...
Inderdaad je hebt helemaal gelijk maar ik maak mezelf hier dus nu helemaal gek mee, Ik denk nu heel de tijd, stel dat Hira het nodig heeft... die krijgt dan geen eerlijke kans. Het voelt alsof ik als ouder eigenlijk haar tekort doe. Lastig maar zeker iets waar ik nu niet mee bezig wil. Het zit me te hoog, gevoel dat het niet eerlijk is. Stom stom stom

4 jaar geleden

Ik heb dit zelf bij mijn verloskundige bij mijn eerste proberen te bespreke ...
De kans dat een broer of zus een geschikte match is, is 1 op 4 ten opzichte van bij een ander persoon waar de kans 1 op 50.000 is. Tenminste dat is ons toen verteld. Ik kan het nu niet zo snel terug vinden op de site van de stamcelbank

4 jaar geleden

You made my day!!!! Nu nog ff drie kinderen bijmaken zodat de eerste een match heeft! 😂 Nee serieus super bedankt voor je bericht dit doet me echt goed!!

4 jaar geleden

Wij hebben bewust gekozen dit niet te willen. Om stamcellen op te slaan moet je de navelstreng na de geboorte direct afklemmen en doorknippen. Ongeveer een derde van het bloed blijft dan in de placenta, incl. voedingsstoffen, mineralen, vitaminen etc. Door de navelstreng pas door te knippen als deze uitgeklopt is, kun je geen stamcellen meer opslaan. Maar bewezen is dat deze baby’s een betere start hebben doordat ze meer bloed, en bouwstoffen etc. tot hun beschikking hebben. Ze worden minder vaak geel, kunnen zichzelf beter warmhouden en hebben minder vaak bijvoeding nodig in geval van borstvoeding. Wij kozen en kiezen daarom voor het laatste.

4 jaar geleden

Wij hebben hier ook heel erg aan zitten twijfelen bij onze oudste maar kwamen er toen ook achter dat als je het wilt gebruiken het lang niet genoeg is om een kind beter te maken.