5 Reacties
3 jaar geleden
Hier zelfde , na een aantal weken is de baby normaal en hoort hij / zij bij het leven. Alles gaat dan veel makkelijker 馃憤馃徎 het komt met de tijd, onze oudste meid is 28 mnd. En de kleine nu 8 weken. Alles gaat goed.
3 jaar geleden
Bij ons ging zoiets gelijks na een week of 6 vanzelf over. Toen was grote zus denk ik gewend aan de baby, daarna knuffelde ze hem echt helemaal plat tot en met nu. Ze wil overal mee helpen en is de eerste die op gaat als hij wat nodig heeft.
3 jaar geleden
Allereerst, van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie 2e kindje! Alles goed gegaan tijdens de bevalling en gaat je herstel een beetje voorspoedig?
Ik had precies hetzelfde, onze zoon is op 31 oktober geboren en had me totaal niet voorbereid op de drama die me te wachten stond. Mijn dochter was behoorlijk jaloers op de aandacht die de kleine ineens opeiste en ging in haar buien met spullen gooien met als doel ze kapot te krijgen. Ik schrok best wel van dit gedrag ineens 馃檲.
Ik heb me in de eerste weken geprobeerd er tegen te verzetten door haar met van alles af te leiden (overcompenseren, ineens mocht ze van alles eten/kijken). Dit bleek al snel niet te helpen, duh, en heb overleg gehad met cb tijdens de 4 weken check van de baby. Toen de arts me daar heeft uitgelegd dat dit gedrag onderdeel is van haar eigen ontwikkeling (leren haar emoties te reguleren) was het voor mij al een stuk makkelijker te handelen.
Juist de boosheid en de jaloezie die ze nu voelen, zorgen er voor dat ze later in het leven hier makkelijker mee om kunnen gaan.
Ik laat mijn dochter dus nu boos zijn als ze zich zo voelt. Ik benoem het actief (ik begrijp dat je verdrietig bent wanneer je moet wachten als ik de baby de fles geeft / ik zie dat je boos bent) en ik blijf toegankelijk door te zeggen dat ze voor een knuffel of kus altijd bij me mag komen, maar ik probeer haar emoties niet direct op te vangen. M'n dochter loopt vaak even weg wanneer ze heel boos is en komt dan weer om de hoek als ze iets is afgekoeld, maar het gebeurt ook dat ze het huis afbreekt en ik bijna oordoppen nodig heb om het gegil te kunnen handelen. Wel maak ik haar als ze weer rustig is heel duidelijk dat wanneer ze dingen kapot probeert te maken, dit consequenties heeft.
Soms wil ze dan de hele dag niets van me weten, soms is het ineens weer goed. Het hele gezin krijgt ineens een nieuwe plek en iedereen moet wennen aan een nieuwe rol, dat gebeurt ook uiteindelijk wel, maar probeer er geen tijd aan te binden.
Ik merk dat het nu na 2 maand al zo veel beter gaat dan in de 1e 4 weken. Ik denk alleen datvhet ook nog zeker wel tot 6 maand duurt voordat iedereen iets gewend is, en dan komt alle drukte rondom ritme er nog bij kijken haha. Vervelende tropenjaren, maar het wordt beter, echt!
Lang verhaal, maar hoop dat je er iets aan hebt.
3 jaar geleden
Wij hebben een maandje eerder onze tweede gekregen. Merkte dat mijn zoontje echt wel tijd nodig had om te wennen aan de nieuwe verhoudingen in huis. Bij jullie is het nu pas 2 weken, dus geef je oudste nog even de tijd, als het goed is wordt het langzaam beter. Wat ik probeer te doen als ik alleen met ze ben is af en toe tegen de baby zeggen dat hij moet wachten, zodat de oudste ook hoort dat de baby niet altijd voorgaat. Dat betekent niet dat ik de baby dan echt een tijd laat huilen ofzo, maar meer als hij een klein beetje onrustig begint te worden. Wat betreft naar buiten gaan, voor mij werkt een draagzak voor de baby ideaal. Mijn baby slaapt dan eigenlijk alleen maar, dus kan dan prima met de oudste naar bijv de kinderboerderij ofzo. Jullie hebben allemaal tijd nodig om te wennen, ik merk nu dat het na 7 weken al een stuk makkelijker is dan na 2 weken, geef het de tijd!