3 Reacties

4 jaar geleden

Vanishing twin komt volgens mij vaak voor. Alleen meestal is daar bij een echo al niks meer van te zien. Het komt dus bij veel mensen voor die dat helemaal niet weten. Mijn 2de dochter is ook de overgebleven twin. Het goede embryo absorbeert de voedingsstoffen van het verdwenen embryo. Ik zou je er echt niet druk om maken. En anders vraag je de verloskundige toch om meer uitleg? Ze zijn er om je te adviseren :)

4 jaar geleden

Hi Lientje, Toevallig heb ik vandaag hetzelfde nieuws gekregen. Heb een echo gehad waarbij duidelijk twee holtes zichtbaar waren maar we konden slechts één kindje zien met een duidelijke hartslag. Heb begrepen dat we niet met de NIPT in NL mee kunnen doen. Met vanishing twin ben je uitgesloten. In België kan wel maar op eigen kosten. Plus als de tweeling gestopt is met ontwikkeling door een afwijking krijg je per definitie een afwijking in de uitslag te zien terwijl dat voor het andere kindje niet hoeft te gelden. Ik heb niet begrepen dat de kans op afwijking bij het overgebleven kindje hoger is hoor. Blijkbaar komt vanishing twin heel vaak voor, maar komen ze er vaak niet achter omdat het vroeg in eerste trimester al mis is gegaan met het tweede kindje. Wat wel zo is, is dat ik het nieuws best verdrietig nog vond. Toch een soort miskraam, van een kindje waarvan je er voor niet wist dat je het er was. Alsof je toch iets gaat missen wat had kunnen zijn. Aan de andere kant is er een hartslag en goed beeld van ons andere kindje en is dat natuurlijk ook heel speciaal en mooi nieuws. We gaan nu even goed nadenken of we dan de NIPT in België willen doen.

4 jaar geleden

Zelfde hier bij 8 weken echo 2 vruchtzakjes met 2 kloppende hartjes. Bij 13 weken echo, maar 1 foetus te zien. Was ook even slikken en we waren wat teleurgesteld maar we proberen te focussen op die dat wel goed gegroeid is. Bij mij (wonende in frankrijk) werd er helemaal niets gezegd hierover en mocht ik toch bloed laten trekken voor de trisomie 21. Weet niet of het voor misschien andere afwijkingen anders is.