72 Reacties

3 jaar geleden

Je mag de 5 weken verspreid over een halfjaar opnemen als je wilt. Niet in losse dagen, hele weken.

3 jaar geleden

mijn vriend neemt na de betaald verlof nog 2 weken vakantie op zodat hij mij kan helpen en ook kan leren hoe en wat met de kleine

3 jaar geleden

Volgens mij mag je officieel het partnervelof niet gespreid opnemen: je partner moet in 1x de 5 weken opnemen, aaneengesloten dus. Wij knallen alles achter elkaar. Zwanger van ons eerste kindje. Het lijkt ons heel fijn om 6 weken lang te kunnen genieten en wennen.

3 jaar geleden

Wij doen 6 weken direct vanaf fe geboorte en daar plakt mijn man dan nog zijn vakantiedagen aan vast. We hebben namelijk allebei best veeleisende banen en we horen om ons heen dat de eerst weken echt een intense periode met weinig slaap zijn (ik ben nu zwanger van de eerste). Het lijkt ons daarnaast ook gewoon heel fijn om die periode met z'n drietjes te kunnen doorbrengen.

3 jaar geleden

Hier kiezen we gewoon alleen voor die 5 dagen na de geboorte, mijn man is doordeweeks altijd weg dus die heeft geen last van gebroken nachten haha. Ook is het de derde en in mijn ervaring zijn de eerste weken helemaal niet zo heel zwaar als je gewoon genoeg rust neemt. Mijn andere kinderen zijn 9 en dan 6 dus die laten me wel rusten

3 jaar geleden

Bij mijn vriend hangt het af van de geboorte🙈 ja dat klinkt echt stom, maar wij verwachten een tweeling en het is dan altijd de vraag hoe en wat.. Als alles gaat zoals we willen dan krijgt mijn vriend 5 dagen verlof en daar plakt hij 2 weken achteraan. Vervolgens nog de week voor ik begin ook nog vakantie, zodat ook ik even kan bijkomen voor ik aan het werk ga🤗

3 jaar geleden

Afhankelijk van hoe belangrijk dit thema voor jullie is: het schijnt voor het ontstaan van een gelijke taakverdeling in het huis te helpen als de vader/partner ook een paar weken ‘alleen’ thuis is en helemaal verantwoordelijk is. Hier https://www.24baby.nl/geboorte/geboorteverlof/solozorg/ wordt bijvoorbeeld geadviseerd om (een deel van) t vaderschapsverlof na jouw bevallingsverlof op te nemen. Ik blijf zelf wat langer thuis, waardoor het verlof van mijn vriend anders komt te vervallen. Dus we beginnen gezellig met 6 weken samen na de geboorte:)

3 jaar geleden

Bij onze eerste heeft mijn partner vanaf 't moment dat ons zoontje geboren werd 3 weken op kunnen nemen (inclusief vakantie) nu gaan we dat wss ook weer doen geen 3 weken maar wel 1 weekje exta na de 5 dagen verlof

3 jaar geleden

Wij twijfelen ook nog! Ik lees graag mee 😊

3 jaar geleden

Wel over nagedacht maar helaas zit mijn man verplicht met de bouwvak vakantie. Dus echt veel keus hebben we niet. Bij de eerste had mijn man halve dagen opgenomen. Zodat ie de eerste week van de geboorte alle tips en tricks van kraamzorg ook mee kreeg maar ook wanneer deze weg was ik nog niet gelijk er alleen voor stond hele dagen. Dat maakte het voor mij toen wel gemakkelijk. Deze keer hebben we het anders aangepakt. Ik ben rond de bouwvak uitgerekend en mijn man heeft daar 1 week voor en 1 week na aangeplakt. Geen idee of dat de beste keuze is. Ik had liever 2 weken erna ipv 1 ervoor omdat ik niet verwacht dat de baby vroeg komt. Maargoed mijn man dacht dat dit beter was dus we zullen t zien.

3 jaar geleden

Mijn vriend neemt de volledige 6 weken direct vanaf het moment dat de bevalling begint. Dit is ons tweede kindje en bij de eerste is hij 3 weken thuisgebleven, wat ook prima was (ondanks dat de kleine écht een handenbindertje was), maar met 2 kleine mannetjes in huis lijkt ons die 6 weken wel heel fijn en vooral nodig. We gaan er even vanuit dat de baby net als zn broer intensieve aandacht nodig heeft 😉 Zes weken de tijd om rustig met z'n vieren aan de nieuwe situatie te wennen, heb er zin in! 💙

3 jaar geleden

Wij zijn hier ook druk mee bezig geweest en zijn eruit. Mijn man pakt sowieso dag na de bevalling vrij. Als de kraamhulp weg is pakt hij zijn week betaald verlof plus 2 weken vakantie en dan midden novermber pakt hij nog een weekje om even bij te komen en bij de baby en mij te kunnen zijn. Ik zelf hoef pas in januari weer te beginnen ivm al mijn vakantie uren ect. En mijn man heeft weer 2 weken vrij rond de kerst. Dus zo hebben wij het verdeeld. Succes!

3 jaar geleden

Mijn vriend 2 dagen na de geboorte weer aan het werk (ligt er ff aan wanneer ik beval in t weekend of niet haha) en als de kraamzorg weg is neemt hij 3 weken verlof op. Hij compenseert dan die 30% met zn vrije uren zo krijgt hij gewoon volledig uit betaald.

3 jaar geleden

Mijn vriend neemt zijn week verlof plus een extra week a 70% uitbetaald gezien de eerste tijd toch het meest slopend masr ook het mooist js. Daarna spreid hij de resterende dagen uit over de maanden erna. Hij neemt dan iedere week 1 dag op van de 4 weken die hij over heeft om te kunnen helpen, mij wat gelegenheid te geven wat te rusten en zelf ook wat meer hechtingstijd met de baby te hebben. Een soort papadag.

3 jaar geleden

Reactie op Francis1991

Je mag de 5 weken verspreid over een halfjaar opnemen als je wilt. Niet in ...
Dit klopt inderdaad. Gespreid opnemen in hele weken, wel binnen half jaar na de geboorte. Ben in verwachting van de derde, en je ziet vaak dat in de kraamweek de papa nog werkt omdat er toch voor je gezorgd wordt. Maar als het de eerste is, is het ook wel goed voor de vader om wat te leren van de kraamhulp. Ik denk dat wij de extra verlof gespreid gaan inzetten binnen 6 maanden na de geboorte. Als soort van extra vakantiedagen.

3 jaar geleden

Mijn vriend is na de bevalling 5 dagen thuis. Na die tijd heeft hij het verlof van 5 weken voor 70% verdeeld over 10 weken en werkt hij na de 5 vrije dagen 10 weken lang 2 dagen per week. Beiden zijn wij dan de eerste 10 weken (ik iets langer) allebei thuis zodat we samen als gezinnetje aan de hele nieuwe situatie kunnen wennen.

3 jaar geleden

Reactie op Mama Lien

Volgens mij mag je officieel het partnervelof niet gespreid opnemen: je par ...
Het mag wel verspreid maar dan in overleg met de baas. Bij mijn vriend op het werk kunnen ze hem geen 6 weken volledig missen dus worden de 5 weken verspreid over 10 waarin hij maar 2 dagen per week werkt.

3 jaar geleden

Wij zijn er ook mee bezig. Sowieso neemt mijn partner na de bevalling eerst de week betaald verlof op en dan nog 3 weken met die van 70%. Over de andere twee weken is hij nog bezig met zijn baas, omdat die niet weet hoe of wat qua verspreid opnemen. Waar komen jullie aan die informatie? Want hij moet alle informatie verstrekken aan personeelszaken... we konden het niet zo direct vinden op internet. Het plan is als het wel verspreid is dat hij een halve dag verlof neemt per week na die vier weken en een halve dag thuis werkt. Als het niet mag gaan we kijken wat we dan met de overige twee weken gaan doen. Dus graag hier meer info over als jullie die hebben 😉.

3 jaar geleden

Die van my pakt na de bevalling de 5 dagen waar die recht op heeft en hoogstwaarschijnlyk nog 4 a 5 weken vakantie erachter

3 jaar geleden

Reactie op MCMartine

Wij zijn er ook mee bezig. Sowieso neemt mijn partner na de bevalling eerst ...