72 Reacties

3 jaar geleden

Mijn partner is zelfstandige bakker dus daar is geen optie voor verlof te nemen :(

3 jaar geleden

Reactie op AmyS

Het mag wel verspreid maar dan in overleg met de baas. Bij mijn vriend op h ...

3 jaar geleden

Mijn vriend neemt naast de 5 dagen ook nog 1 of 2 weken vakantie op. Ligt er een beetje aan hoe het allemaal loopt. Wij verwachten onze eerste 2 kindjes, dus is sowieso nog even aftasten allemaal 😊

3 jaar geleden

Reactie op Mama Lien

Volgens mij mag je officieel het partnervelof niet gespreid opnemen: je par ...
Bij mijn man's werk hoeft het niet aangesloten. En via de site van de overheid staat er inmiddels dat het ook niet hele weken hoeven zijn maar dat losse dagen als aanvullend ouderverlof ook mogen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geboorteverlof-en-partnerverlof/vraag-en-antwoord/aanvullend-geboorteverlof-aanvragen

3 jaar geleden

Mijn man neemt de volledige 6 weken verlof meteen na de bevalling op (dus 1 week betaald en nog 5 weken 70% betaald). Doordat hij nu aan het verbouwen is in onze nieuwe woning (waar we over 6 weken nog heen verhuizen) is het grootste gedeelte van zijn vakantiedagen op. Gelukkig ga ik zelf i.v.m. vakantiedagen na mijn verlof pas weer in januari aan het werk dus voor die tijd hebben we nog wat tijd met z'n drieën rond kerst en oud&nieuw :)

3 jaar geleden

Hier in belgie is het maar 10 dagen vaderschapsverlof dus pakt hij extra verlof erbij

3 jaar geleden

Mijn vriend neemt een week voor de uitgerekende dag vakantie tot aan de bevalling. Daarna 5 dagen verlof en aansluitend 5 weken ouderschapsverlof voor 70%. Zo fijn dat we het dan echt samen kunnen doen

3 jaar geleden

Mijn man is de eerste week sowieso thuis en zit eraan te denken om daarna een half jaar lang 1 dag per week vrij te nemen voor die 70%.

3 jaar geleden

Mijn man heeft sinds januari 2020 op de woensdagen vaderschapsverlof. Nu de kleine op komst is neemt hij direct de 5 weken erna volledig met 70% ook op. Dit omdat de eerste weken vooral zwaarder en wennen is. Wij willen dit op ons gemak doen. Ook omdat wij in ploegen werken. We moeten hier dan echt een draai in zien te vinden.

3 jaar geleden

Tja wij hebben het luxe, mijn man krijgt 6 weken volledig doorbetaald. Het is de eerste en ik moet zeggen dat het me heel veel rust geeft dat hij er zoveel is in het begin 😊

3 jaar geleden

Mijn vriend neemt na de 5 dagen verlof die vaders tegenwoordig krijgen meteen zijn vakantie op drie weken en als die vakantie voorbij is neemt hij elke maandag vaderschaps verlof op 6 maanden lang elke maandag vrij tegen 70%

3 jaar geleden

Reactie op Priscilla85

Mijn vriend neemt na de 5 dagen verlof die vaders tegenwoordig krijgen mete ...
de 5 weken tegen 70% salaris moet naar mijn weten in hele weken opgemaakt worden..

3 jaar geleden

Voorwaarde is wel dat de partner en vader van het kindje eerst het geboorteverlof van eenmaal het aantal werkuren per week opneemt. Ook dient het extra verlof in hele weken aangevraagd te worden. Enkel in overleg met de werkgever kan de werknemer het aanvullende verlof over een langere periode dan 5 weken spreiden. Uiteraard is het ook mogelijk om minder dan de extra 5 weken aanvullend geboorteverlof op te nemen.

3 jaar geleden

Door al jullie reacties hebben wij een goede afweging kunnen maken en een plan voor hoe we het willen doen, waarbij we in elk geval 4 weken samen willen zijn na de geboorte en de rest hopen uit te smeren. Hopen dat de werkgever dit ook een goed plan vindt! Bedankt! Hoop dat meer dames hier iets aan hebben

3 jaar geleden

Reactie op MamavanO

Voorwaarde is wel dat de partner en vader van het kindje eerst het geboorte ...
Waar staat die voorwaarde dan? Want in de links die gedeeld zijn kan ik het niet vinden...

3 jaar geleden

Mijn vriend zijn vakantie gaat in als onze zoon geboren is, gelukkig heel flexibel. Daarnaast heeft hij ook 1x in de 2 weken een papa dag (evt. 1x in de week indien dit met opvang anders niet uitkomt).

3 jaar geleden

Reactie op MCMartine

Waar staat die voorwaarde dan? Want in de links die gedeeld zijn kan ik het ...
Dit kwam van site van FNV, kan het inderaad niet terug vinden bij de site van overheid.. Misschien even belletje wagen naar rijksoverheid? en sowieso goed overleggen met werkgever maar die zullen ook niet volledig op de hoogte zijn..

3 jaar geleden

Hier neemt man nog 2 wkn vakantie rond mijn 31-32 (en hopen dan nog naar Zeeland te gaan). Daarna staat nog niets vast. Vooral omdat het nog abracadabra is wanneer ik beval . Hij heeft daarna sowieso 5 dgn vrij en ik wil graag dat hij de tweede week ook nog vrij is ( tegen 70%). Mijn man wil graag in de loop van het jaar de rest van deze weken opmaken tegen 70% maar alles achter elkaar wordt in zijn functie lastig. Hij heeft daarnaast nog vakantie uren en Atv uren die hij kan opmaken. Maar de 2de week vind ik het belangrijkste ( geen kraamzorg meer etc) dat hij volledig thuis is. Gelukkig is hij met opnemen redelijk flexibel.

3 jaar geleden

Mijn man neemt na de week 100% betaald nog 3 weken volledig aanvullend extra verlof op (70%) daarna gaat neemt hij nog 4 weken lang 2 dagen extra verlof op (ook van de 70% regeling). Ik vind dit heel erg prettig en kijk er echt naar uit. Dit is ons 2de kindje en bij de eerste was het erg zwaar in het begin. Ik had een vrij heftige nasleep van de bevalling waardoor het langer duurde dat ik herstelde. Icm met een huilbaby waren het zware tijden. (vorige keer had mijn man 2 dagen verlof en daarna nog 2 weken vakantie geplakt, ik vind het vreselijk dat hij weer aan het werk moest.) Dit keer dus lekker langer de tijd samen. Ook voor onze dochter van 5 heel fijn dat papa er ook is en haar de ritme en structuur te geven.

3 jaar geleden

Reactie op LotteF

Hier neemt man nog 2 wkn vakantie rond mijn 31-32 (en hopen dan nog naar Ze ...
Misschien tip wat ik fijn vond vorige keer is wat mijn man halve dagen werkte. ochtends deur uit en kon ik mezelf wel redden met baby en dan hadden we samen de middag en kon ik ook wat meer rusten..