72 Reacties

3 jaar geleden

Reactie op LotteF

Hi, misschien een beetje laat om dit nu nog tree regelen maar ikzelf werk ...
Voor ons is het normaal ook geen probleem, alleen hebben we nu een dubbele hypotheek omdat ons huis gebouwd wordt nu en pas begin volgend jaar klaar is. We hebben het geld hard nodig voor de inrichting/aankleding van ons nieuwe huis:) mijn vriend vind het ook niet erg, die slaat liever de babyfase over zegt hij haha.

3 jaar geleden

Als ons eerste kindje geboren wordt (08/08 uitgerekend) neemt mij man zijn 5 dagen op verlof op. Afhankelijk van wanneer ze wordt geboren, zal hij in september 2 weken betaald vakantie opnemen. Gebaseerd op 08/08 heb ik tot eind oktober verlof en neem ik 2 weken betaald vakantie op en in die laatste week start mijn man met zijn 5 weken geboorteverlof. Dan zouden we eventueel nog weg kunnen als gezin en als ik weer ga werken hoeft de kleine nog geen opvang/oppas wat ik zelf een heel fijn idee vindt, want ze is thuis bij papa. Daarbij ga ik 3 ipv 5 dagen werken dus zijn we ook nog samen in die periode en tussen kerst&oudjaar zijn we beide vrij. Gezien ik midden in de zomer ben uitgerekend komt het bij mijn man ook niet uit om 5 weken vrij te zijn, het is immers vakantieperiode, ook in de Corana tijd. Dus als iedereen vrij is geweest, neemt hij vakantie op en daarna zijn verlof. Eigenlijk in de laatste 2 weken van het jaar zou ze dan naar de opvang moeten maar mijn man gaat een dag minder werken en vangt deze twee dagen op met een vakantiedag zodat ze pas in januari naar de opvang hoeft. **het geboorteverlof moet de partner in weken opnemen en het liefst aaneengesloten want je krijgt betaald door het UWV, net zoals bij het zwangerschapsverlof van de vrouw. Dus administratief is het handiger het in 1x op te nemen en adviseren ze dit ook.

3 jaar geleden

Reactie op ENF

Lullig voor vaders van baby's die 30 juni 23.55 geboren worden 😅
die hebben vanaf 1 juli toch gewoon rwcht op iig die 5 weken. vriendin van mij is begin juni uitgeteld, haar partner mag dan tot 1 juli nog geen gebruik maken vd regeling maar na 1 juli alsnog wel.... uiteraard nog steeds binnen de eerste 6 maanden van de baby. dus daarin dan wat kortere tijd om te kiesen wanneer. ik weet alleen niet hoe het zit met die 5 dagen

3 jaar geleden

Reactie op LotteF

Hier is de 5 dgn ook maar de standaard. Voor de nieuwe regeling per 1 juli ...
Heb er geen ervaring mee, is ons eerste kindje. Maar net om die reden zou ik vaderschapsverlof met 5 dagen verlengen (15 dagen in totaal) en het dan bij een tweede kindje op 10 dagen houden. Maar het is nu eenmaal zo 😇🤷🏽‍♀️ Hier is de vergoeding 60%, moet je die dagen opnemen binnen 4 maanden na de bevallingsdatum en hebben dan zoveel te regelen. Hier lig je “standaard” ook in het ziekenhuis bij een bevalling, dus ben je al weer enkele dagen “kwijt” als je eenmaal thuis bent.

3 jaar geleden

Reactie op jan knilles

die hebben vanaf 1 juli toch gewoon rwcht op iig die 5 weken. vriendin van ...
de baby moet 1 juli of later geboren worden. dus regeling gaat niet op voor hun

3 jaar geleden

Reactie op MamavanO

de baby moet 1 juli of later geboren worden. dus regeling gaat niet op voor ...
oow idd. dat is dan weer gewijzigd. sorry voor de foute info. eerder stond er wel bij dat het voor eerder geboren kindjes nog ging gelden.

3 jaar geleden

Reactie op jan knilles

die hebben vanaf 1 juli toch gewoon rwcht op iig die 5 weken. vriendin van ...
Nee dat gaat niet op voor hun helaas. De baby moet echt na 1 juli geboren worden

3 jaar geleden

Reactie op Snoepertje20

Heb er geen ervaring mee, is ons eerste kindje. Maar net om die reden zou i ...
Mag je niet thuis bevallen als je dat zou willen?

3 jaar geleden

Mijn man heeft vijf dagen en ook vijf weken. Waarschijnlijk gaat hij langer thuis blijven na de bevalling ook omdat hij nog overuren en vakantiedagen heeft. Wanneer de VK aan de hand van echo's en ik denkt dat het ongeveer kan gaan beginnen ivm ontsluiting etc. Neemt mijn man direct vrij. Hij zal zeg maar stand by staan 😂 en tegen zijn baas zeggen het elk moment kan gaan gebeuren. Hij niet op oefeningen moet etc. 💞

3 jaar geleden

Hier een man met een melkveebedrijf, verlof is dus iets lastigs... ik probeer wel te kijken of er iemand een keer melken per dag over kan nemen zodat we wat tijd samen hebben, maar verder laten we het wat op ons afkomen. Scheelt dat het bij huis is en hij dus gauw binnen is als er iets is, nadeel is dat hij altijd aan het werk kan zijn, dus zoals ik al zei we gaan het zien