154 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Berni

Ik zou het risico niet nemen dat je contract straks niet verlengd wordt van ...
Bedankt voor deze advies! Toch mijn gevoel volgen en 100% wachten tot na mijn contract verlenging.

4 jaar geleden

Reactie op Mamaromy

Ik vind t nogal schokkend dat mensen hier aanraden om het niet te vertellen ...
Sommige mensen vertellen het pas na 12 weken aan hun ouders etc. Waarom zouden je werkgever en collega’s het eerser mogen weten? 12/13 weken is vroeg zat! Je zet er helemaal niks mee op het spel hoor.

4 jaar geleden

Bedankt voor deze advies! Toch mijn gevoel volgen en 100% wachten tot na mi ...
Verstandige keuze! Lekker voor je eigen zekerheid kiezen hoor!

4 jaar geleden

Ik had echt nèt een vast contract aangeboden gekregen (werkte er pas 3 maanden, dus stom verbaasd) Ik voelde me "minder schuldig" (ik heb geen schuld dat weet ik) Toen ik begreep dat mijn werkgever mijn complete salaris terug krijgt van het UWV.. hij moet mij alleen als persoon op de werkvloer missen . Maar voelt het zelf niet in zn portemonnee

4 jaar geleden

Verstandige keuze! Lekker voor je eigen zekerheid kiezen hoor!
Thanks! Ik hou gewoon echt van zekerheid. En zeker nu er een kleintje aan komt. Bedankt voor je hulp!

4 jaar geleden

Hi, ik zit in dezelfde situatie. Mijn contract zou ook over moeten gaan naar vast in maart. Ben uiteindelijk naar juridisch loket gegaan en zij adviseerden me dat ik het niet moest zeggen totdat ik getekend heb. Helaas in NL willen ze liever geen zwangere vrouwen. Ondanks dat je nu nog goed werk levert, krijgen zij zakelijk gezien meer risico. Ook jij weet niet hoe je je voelt binnen enkele weken. Daarnaast ookal zou UWV de kosten van jouw verlof betalen , als zij een andere collega tijdelijk moeten aannemen zitten hier ook werkingskosten en salaris aan die ze wel op zich moeten dragen. Plus ook onnodige stress, in hun ogen. Alsook sommige moeders hebben na de geboorte enorm last van de bevalling, waardoor ze veel langer uitblijven , parttime gaan werken of zelfs helemaal niet meer terugkomen. Mijn advies: ga het gesprek aan , laat hun zien dat je gelooft in het bedrijf en de toekomst ervan. En sleep je contract binnen! Na de 12 weken kan je vertellen dat je zwanger bent, je bent ze immers niet verplicht te zeggen hoever je bent! Je hoeft ze helemaal niks te zeggen, het is gewoon handiger voor jezelf als je het ooit doet ivm zwangerschapsverlof en een langere pauze hebben of gedeeltelijk de werkzaamheden aanpassen. Als laatste, als uitzendkracht in een fase A contract, heb je helemaal geen rechten. Maw ze kunnen je van de ene op de andere dag laten gaan als ze kunnen aantonen dat ze geen werk meer voor je hebben. Tenzij je jou zwart op wit geschreven hebben aangegeven dat je een vast contract krijgt op de datum in maart, kan je helemaal niks. Sucks to hear! I know! Bij mij hebben ze een licht vermoeden waardoor ze nu ineens komen met “we weten niet wat je job description gaat zijn” terwijl ik genoeg werk heb... Heel toevallig. Maar ze mogen m’n contract stopzetten als ze kunnen aantonen dat mijn afdeling / baan er niet meer is... Slim gespeeld van ze dus. Hoor het wellicht deze week. Hou je op de hoogte!

4 jaar geleden

Hi, ik zit in dezelfde situatie. Mijn contract zou ook over moeten gaan na ...
Ik hoop echt dat ze niks geks gaan flikken. Ik duim voor je dat alles goed gaat! Xxx

4 jaar geleden

Bij m'n eerste zwangerschap wel al vroeg op 't werk gezegd omdat ik dacht dat ik m'n leidinggevende daar wel mee kon vertrouwen 😔 helaas werd mijn contract niet verlengd naar vast omdat ik zwanger was.

4 jaar geleden

Officieel mag een zwangerschap niet de reden zijn voor het beëindigen van een overeenkomst. Dat gaan ze natuurlijk nooit als reden op geven natuurlijk. Daarnaast geldt er bij tijdelijke arbeidsovereenkomsten voor langer dan 6 maanden een aanzegtermijn. Dat betekend dat een werkgever MINIMAAL 1 maand voor het aflopen van je overeenkomst schriftelijk moet laten weten wat er gaat gebeuren met je overeenkomst. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wat-is-een-aanzegtermijn Hier kan je meer informatie vinden! Ik zou het persoonlijk denk ik wel voor je overeenkomst vertellen. Het kan namelijk wel het vertrouwen van je werkgever beschadigen. Maar lees al dat veel mensen het daar niet mee eens zijn.

4 jaar geleden

Ja dus ze moeten begin februari al mijn contractverlenging bespreken toch? Dus is het dan slim als ik dan zelf het begin februari al aan kaart? Daarnaast snap ik wat je zegt, je kan vertrouwen schaden van je werkgever alleen zij kunnen het net zo doen door mijn contract niet te verlengen nadat ik het heb verteld. Mixed feelings...

4 jaar geleden

Ja dus ze moeten begin februari al mijn contractverlenging bespreken toch? ...
Heb je ze al gevraagd wat de status is, of ze de intentie hebben om je contract te verlengen? Misschien kunnen ze je al informatie geven, of eventueel vertellen waarop het nog vast zit? Ik kon dat mijn baas toen goed vragen , hij was daar ook open over

4 jaar geleden

Heel herkenbaar! Ik heb het wel al verteld. Mijn contract loopt 1 feb af en nog niks gehoord en status is nog niet bekend😒.

4 jaar geleden

Reactie op Kiiirsten

Heb je ze al gevraagd wat de status is, of ze de intentie hebben om je cont ...
Dat wil ik eigenlijk wel gaan vragen. Zal ik dat morgen doen?

4 jaar geleden

Heel herkenbaar! Ik heb het wel al verteld. Mijn contract loopt 1 feb af e ...
Ik duim voor je. Ik snap je onzekerheid nu zo erg xx

4 jaar geleden

Bij mijn eerste hadden ze plots geen uren meer beschikbaar en moest ik toen ik 33 weken zwanger was uit dienst. Ik geloofde er geen drol van. Moest met mijn enorme buik nog naar het uwv om nog 3 weken te solliciteren. Exact 6 maanden nadat er geen uren meer waren belde mijn baas mij op met de mededeling dat ik vanaf x datum weer welkom was. Dit heb ik aangenomen, verder gesolliciteerd en binnen 1.5 maand nadat ik weer was begonnen had ik een veel betere baan! Karma Ik snap de angst wel hoor. Het is me zelf overkomen. Heb nu makkelijk praten met mijn vaste aanstelling

4 jaar geleden

Ik zit ook precies in dezelfde situatie!! Eind maart loopt mijn contract af. Hier en daar al geluiden gehoord over het wel/niet verlengen ervan. Nu ben ik volgende week 11 weken zwanger en wilde het met 12 weken vertellen... ik wil aan de ene kant gewoon eerlijk zijn en daarmee ook mijn blijdschap delen, maar aan de andere kant wil ik niet dat mijn blijdschap gebruikt word voor een negatief gesprek over mn contract

4 jaar geleden

Dat wil ik eigenlijk wel gaan vragen. Zal ik dat morgen doen?
Doen! Heb ik destijds ook gedaan en was niet eens zwanger. Laat je het weten?

4 jaar geleden

Reactie op MvdVeen-24

Ik zit ook precies in dezelfde situatie!! Eind maart loopt mijn contract af ...
Dit heb ik dus ook. Ik snap je frustratie heel erg! Zit nu dus ook met dit. Alleen jij ben al wel 11 weken. Kan je het nog volhouden tot na je verlening?

4 jaar geleden

Reactie op Kiiirsten

Doen! Heb ik destijds ook gedaan en was niet eens zwanger. Laat je het wet ...
Yes is goed, ik ga morgen gesprek aanvragen met mijn manager en het bespreekbaar maken

4 jaar geleden

Hallo allemaal, vanuit mij een hee positief bericht. 8 weken zwanger nu en 2 januari begonnen op een nieuwe job met twee !! Maanden proeftijd. Bij mijn sollicitatie had ik eerlijk aangegeven dat er een wens was voor een tweede en ze hebben me aangenomen. Afgelopen vrijdag na 1,5 week werken verteld dat ik in verwachting was. Super spannend natuurlijk en bang voor de gevolgen. De reactie was echter zeer positief! Super gefeliciteerd en dan gaan we kijken hoe we het oplossen. Ze wisten dat het kon gebeuren en maakten er dan ook geen probleem van! Zeg ook altijd tegen mezelf, een bedrijf dat om dit soort reden een contract opzegt, is een bedrijf waar ik niet voor wil werken! ( ben zelf hr manager, dus maak het mee soms)