15 Reacties

vor 7 Monaten

Ik vrees dat het helaas gewoon weer een fase is waar je door moet. En heeft het misschien wel een beetje te maken met dat er binnenkort een broertje of zusje komt. Dat is voor hem toch ook wel erg spannend nu. Nu, in België stoppen we de middagdutjes als onze kindjes bijna 2,5 jaar zijn. Want hier gaan ze vanaf 2,5 naar school. Nu stoppen met middagdutje gaat uiteraard niet op 1 dag. Dat is even opnieuw een ritme zoeken. Ik zou het persoonlijk wel afbouwen want denk wel dat hij er klaar mee is, maar geef het wat tijd. Mijn zoontje valt ook nu na school nog regelmatig om 17u in slaap, ik leg hem dan ook gewoon in bed. Soms slaapt hij dan door tot de volgende ochtend 6u a 7u, soms wordt hij later in de avond wakker en dan is het idd wat moeilijker om hem toch weer binnen een ok tijd terug in slaap te krijgen omdat hij weer energie heeft opgebouwd. School is natuurlijk best vermoeiend. En het slapen gaat hier gelukkig steeds beter. Het ideaalste is hier wel dat ik hem tot 18u30 kan wakker houden, dat hij goed eet savonds, en dat hij rond 19u uiterlijk slaapt. Dan heeft hij zijn 12u slaap en is zijn humeur ook het best.

vor 7 Monaten

Ieder kind is anders met andere behoeften natuurlijk. Maar ik ben verbaasd dat jullie drie jarige nog middagdutjes doet. Dat is bij ons al ruim een jaar voorbij, en daar was hij inderdaad niet in 1 dag aan gewend, dat duurde een paar maanden voor hij comfortabel tot het eind van de dag wakker kon blijven. Het is natuurlijk een enorme overgang van max 6/7uur wakker naar het dubbele. Ik heb geen ervaring met een broertje of zusje erbij maar ik hoor vaker dat dat ook grote impact heeft.

vor 7 Monaten

Ten aller eerste je doet het super. Ik weet hoe vermoeiend het kan zijn. Bij ons hetzelfde verhaal. En nog steeds zijn we zoekende wat er op dat moment het beste werkt. Al vanalles geprobeerd. Het lijkt hier goed te werken om bij de eerste keer uit bed komen liefdevol te benoemen dat het bedtijd is en haar dan weer in te stoppen. De keren die volgen dat ze uit bed komt leggen we haar terug in bed zonder verbaal contact. Wel een aai over haar bol. Wellicht dat dit misschien voor jullie ook werkt. 🥰

vor 7 Monaten

Ben ook bang dat het weer een fase/slaapregressie is.. Zit niks anders op dan de situatie te accepteren en hopen dat het voorbij is zodra de baby komt (November), we hebben nog eventjes gelukkig 😆

vor 7 Monaten

Hoe lang is het middagdutje dat je zoontje doet? Hier ook nog steeds een middagdutje, maar ik moet echt uiterlijk na 5 kwartier wakker maken, anders is het ook ‘s ochtends spoken vanaf 5 uur 🙈 Verder kunnen ze angsten ontwikkelen rond deze leeftijd. Wij lezen daar veel boekjes over, bijvoorbeeld Koala (Rachel bright) of Daantje Vulkaantje. Ook is onze bedtijdroutine is nog even wat strakker geworden. Maar het gaat hier nog steeds niet elke dag goed hoor! Echt een fase die erbij hoort helaas..

vor 7 Monaten

Het klinkt wel echt alsof je het middagdutje eraf moet halen 😬. Bij mijn zoontje was dit precies zo! En die sliep tussen de middag zo 2,5u nog als we hem niet eerder wakker maakte. Maar sinds hij niet meer slaapt gaat hij in de avond zoveel makkelijker slapen. Het is even een weekje omschakelen, maar nu gaat het wakker blijven echt al veel beter. Bij ons helpt het om na de lunch even wat te ondernemen (buiten spelen of iets dergelijks), dan rond half 3 wat rustiger aan (even tekenen ofzo) en dan vanaf half 4 ongeveer weer lekker naar buiten of op stap. Dan leeft hij weer op en is over zijn slaap heen. En dan om 18u eten en ligt om 18:45u als een blok te slapen. In de auto slaapt hij soms nog wel even, maar we laten hem dan nooit langer dan 45min dommelen, anders is het drama in de avond. Hier heeft hij 4,5 maand geleden een broertje gekregen. En dat heeft ook absoluut invloed op gedrag. En zijn derde verjaardag trouwens ook! Daar was hij zoveel mee bezig. Is ook gewoon een lastige leeftijd dit. Hem bij alles betrekken en veel met hem praten helpt wel. Al is er niet één oplossing, denk wel echt dat het middagdutje eraf gaat helpen. Succes!

vor 7 Monaten

Reactie op Lauwiene

Hoe lang is het middagdutje dat je zoontje doet? Hier ook nog steeds een mi ...
Hij sliep gerust nog 3 kwartier / 1 uur.. Maar vind het zo regieus om van de één op andere dag dat het gewoon weg is, gestopt. Gewoon totaal niet aan zien komen, denk dat het daarom wat rauw op ons dak valt deze omschakeling..

vor 7 Monaten

Reactie op MyFirstL0veM

Hij sliep gerust nog 3 kwartier / 1 uur.. Maar vind het zo regieus om van d ...
Hier was het ook precies wat jij omschrijft. En sinds we het middagdutje skippen is t weer beter. Is inderdaad wel wat wakker houden in het begin, maar nu slaapt hij weer rustig en snel in in de avond

vor 7 Monaten

Onze kleine ging al met 1.5 van middag dutje af. Ze slaapt s avonds van 19-07.00 ook wel eens hangerig hoor s middags maar meestal redt ze het wel. Ze wordt bijna drie

vor 7 Monaten

Het is echt een drama weer met naar bed brengen, slaan schoppen gillen niet luisteren 😫 gewoon zo'n woede van moeheid. Als we dan al z'n pyjama aan willen doen is het al krijssen! Pffff

vor 7 Monaten

Reactie op MyFirstL0veM

Het is echt een drama weer met naar bed brengen, slaan schoppen gillen niet ...
Ik doe gewoon geen pyjama meer aan, het is nu toch warm dus gewoon broek uit, pamper aan en de tshirt van die dag, vuil of niet. Minder drama. In bad gaan doen we ook maar max 2x/week, is sowieso beter voor de huid. De andere dagen enkel gezicht, handen en voeten met een vochtig doekje. Ik hou het gewoon zo simpel mogelijk.

vor 7 Monaten

Reactie op MyFirstL0veM

Het is echt een drama weer met naar bed brengen, slaan schoppen gillen niet ...
Vervelend zeg. Is dit zonder dutje? Hoe ziet de dag er nu qua slapen en ritme uit? Wat bij ons werkt: hij vindt boekjes lezen heel leuk. Dus we lezen '3 boekjes' als hij niet luistert zeggen we "we tellen tot 3, anders hebben we te weinig tijd voor 3 boekjes dus lezen we maar 2 boekjes, 1-2-3". Vaak luistert hij dan niet "we tellen tot 3, anders lezen we 1 boekje". Dan luistert hij altijd ineens mega goed. Maar de periode dat hij zn dutje liet vallen + 1 maand ervoor + 1 maand erna was hier gewoon wel echt wat jij nu schrijft. Nergens zin in. Voordeel van geen dutje was dat hij dan wel moe genoeg was om te slapen.

vor 7 Monaten

Dit was inderdaad zonder dutje. Vandaag (toevallig) auto gaan rijden en hij viel in slaap, heeft toen toch 30min geslapen. Boekjes lezen etc. vind hij ook leuk. Mocht ook altijd 3 boekjes maar dat hebben we ingekort naar 1 boekje. Werd wel gelukkig vanmorgen pas om 7.00u wakker (ipv 5.30u zoals de dagen ervoor). Het is een fase, het is een fase, het is fase🫠😆

vor 7 Monaten

Onze dochter is net 3 en slaapt al een paar maanden niet meer tussen de middag, ze wil gewoon niet meer. Maar daardoor slaapt ze ook sneller in slaap en beter door. Soms slaapt ze nog wel eens in de buggy, auto of op de fiets, of spontaan op de bank als we tussen de middag even uitrusten, maar dat is dan ook oké. Dit betekent voor ons niet dat ze het dan altijd nodig heeft. Hopelijk werkt het stoppen van middagslaapje voor jullie ook, zou het minstens 1-2 weken uitproberen voor je er conclusies aan verbindt;) Succes!