19 Reacties

2 jaar geleden

Mijn dochter is ook 16 maanden en slaapt sinds ongeveer 3 maanden nog maar 1 keer per dag. Rond 12:00 en dan slaapt ze ongeveer 1,5 tot 2 uur. Maar het ligt er denk ik erg aan welke behoefte je dochter heeft. Die van mij vindt slapen overdag niet zo nodig 😂

2 jaar geleden

Wij zijn nu een beetje in de overgangsfase denk ik. Onze dochter sliep voorheen van 10.00-11.30 en van 14.30-16.00. Bij het ochtendslaapje merkte ik niet echt vermoeidheid, ze was lekker aan het spelen. Al legde ik haar weg, ging ze wel, maar meer omdat dat het ritje was. Dus nu kijk ik het per dag aan. Het komt nu zo'n 3x per week voor dat bovenstaande gewoon wordt aangehouden, zorgt wel.voor moeite met inslapen inderdaad. De andere dagen slaapt ze van 12.30-15.00 ongeveer. Laatste stukje in de ochtend moet ik haar wel bezighouden hoor, om de tijd te overbruggen.

2 jaar geleden

Ik zou beginnen met je ochtendslaapje verkorten voordat je die helemaal schrapt. Als je er eerst 30-45 minuten van maakt. Mijn zoontje slaapt ook nog 2x, pas als hij het ochtendslaapje niet meer wenst (niet gaat slapen, alleen maar ligt te spelen in bed), pas dan gaat dit slaapje eraf.

2 jaar geleden

Mijn zoontje slaapt als sinds hij 1 jaar is geworden nog maar een slaapje. Heel af en toe doet hij er twee maar dan laat ik hem Max 45 minuten slapen d ochtends zodat zijn middagdutje toch goed verloopt.

2 jaar geleden

Reactie op Babyboy072020

Ik zou beginnen met je ochtendslaapje verkorten voordat je die helemaal sch ...
Zo sta ik er ook in! Ons zoontje sliep 2x 2u en van 19 tot 7 maar wordt sinds enkele weken vroeg wakker 5:30/6:30. Ik ben gestart met zijn ochtendslaapje inkorten 30/45min. Sochtends leg ik hem rond 9/9:30 op bed en dan slaapt hij direct. Maar dat 2e slaapje is soms een gevecht. Vandaag sliep hij pas na een uur. En dan wel 1,5u. Herken je dit van je zoontje?

2 jaar geleden

Reactie op Mangoo

Zo sta ik er ook in! Ons zoontje sliep 2x 2u en van 19 tot 7 maar wordt sin ...
Nee mijn zoontje slaapt meestal bij beide slaapjes echt binnen 5 minuten. Hoe laat doe je het middagslaapje? Misschien een te korte wakkertijd?

2 jaar geleden

Reactie op Babyboy072020

Nee mijn zoontje slaapt meestal bij beide slaapjes echt binnen 5 minuten. H ...
3u na wakker worden van het ochtendslaapje. Maar dan slaapt hij dus pas dik een uur daarna.. Maar hij gaat wel altijd slapen maar eerst staan, huilen, kletsen, speen uit bed gooien, poepen. En uiteindelijk slapen 😑🙃 en savonds houden we die 4u na wakker middagdutje niet aan want hij is altijd al eerder moe.

2 jaar geleden

Ons zoontje slaapt ook nog 2x en is overmorgen ook 16 maanden. 19:00/7:00 9:30/10:30 13:00/15:00 Zo gauw ik hem neer leg slaapt hij dus ja ga ik dan over naar 1 slaapje of laat ik hem nog lekker 2x slapen

2 jaar geleden

Reactie op Mangoo

3u na wakker worden van het ochtendslaapje. Maar dan slaapt hij dus pas dik ...
Hmm ja dan zou je toch zeggen dat hij niet moe genoeg is 's middags. Ik vind het ook heel lastig alles inschatten hoor. Maar als wij ook maar een half uur van zijn schema afwijken is alles in de war en gaat niks meer goed 😕

2 jaar geleden

Reactie op Babyboy072020

Hmm ja dan zou je toch zeggen dat hij niet moe genoeg is 's middags. Ik vin ...
Ja ik vind het zelf ook moeilijk. Want ik lees juist dat je ook niet te snel op 1 slaapje moet overstappen. Daarom dacht ik dan korten we het ochtendslaapje in. Sochtends en savonds slaapt hij meteen. Wakker in bed en na een paar minuten slaapt hij. Maar smiddags niet 🤦‍♀️ Maar volgens mij is vroeg wakker worden ook een signaal van overstappen op een slaapje.. Ooit dacht ik; als je eenmaal een ritme hebt dan is dat het ritme haha wist ik veel dat dat ritme continue veranderd

2 jaar geleden

Onze zoon is nu ook ruim 16 maanden en is sinds 4 weken over op 1 slaapje. We merkte op dat zijn ochtend dutje heel kort , max 30min, werd en hij soms wel een uur nodig had om in slaap te vallen. Smiddags sliep hij dan ook maar een half uur of max 45minuten. In diezelfde fase kwam hij snachts ineens vaker voor z'n speen of knuffel en soms lag hij gewoon een uur/1,5 wakker. Op het KDV vertelde ze dat het signalen zijn dat hij naar 1 dutje zou kunnen. Dit hebben ze geprobeerd en toen dat daar 2 dagen op rij goed ging hebben we doorgepakt. Hij sliep snachts ook gelijk veel rustiger 😁

2 jaar geleden

Ons zoontje heeft dit vrijwel zelf geregeld rond de 15 maanden. Slaapt nu 1 keer in de middag voor 1 tot 3,5 uur

2 jaar geleden

Mijn kindje van 16 mnd zit ook nog op 2. Ze haalt het nog niet om zo lang wakker te zijn in de ochtend, en slaapt vervolgens maar kort. Dus wij blijven nog even op 2 dutjes😄

2 jaar geleden

Ons dametje was met 15 maanden over naar 1 slaapje. We hadden eerst het ochtend slaapje verkort. Zo sliep ze nog 2x per dag maar toen lukt het laatste slaapje niet meer en toen gingen we over naar 1 slaapje. Het ochtend slaapje steeds een stukje verlaten en gewoon om 15.00 uur nog ff naar bedje... maar dan sliep ze niet. Gewoon ff in het donker zonder prikkels. En toen uiteindelijk wel moeten doortrekken naar 11.30 uur met haar slaapje maar dat werd na 2 weken beter 🤓inmiddels vandaag precies 16 maandjes en volledig over op 1 slaapje. 😎

2 jaar geleden

Ons zoontje slaapt sinds dat hij 15maanden is, nog maar 1x per dag, van 12:30/13:00u tot +- 15:00u. Hij is 16 maanden nu. Hij slaapt hierdoor ‘s nachts beter en langer.

2 jaar geleden

Ons zoontje is 16mnd en sliep tot voor kort 2x 2uur en van 19 tot 7u. Maar werd ineens vroeg wakker 5:30/6u en het 2e slaapje ging moeizaam. Duurde soms een uur voor hij sliep. We zijn gaan uittesten wat het beste werkt. Meteen over op 1 slaapje, eerder naar bed etc dat werkte niet. We doen nu het tussenritme 3-3-4 en dat werkt goed. Sindsdien slaapt hij weer tot 7:30. 1e dutje maken we hem na 30min wakker. 2e dutje slaapt hij veel makkelijker in en duurt ongeveer 2 a 2,5u.

2 jaar geleden

Reactie op Mangoo

Ons zoontje is 16mnd en sliep tot voor kort 2x 2uur en van 19 tot 7u. Maar ...
Deze ga ik ook maar eens proberen dan. We zijn al 2 weken om 5 uur paraat

2 jaar geleden

Ons zoontje is eigenlijk al een hele tijd naar 1 slaapje. Hij is 16,5 maand. Slaapt niet altijd de nachten door, maar maakt overdag een goede lange slaap van 2 tot 3 uur. Gaat verder om 19:00 naar bed en us tussen 6 en 7 weer wakker

2 jaar geleden

Ik zou de ochtenddut verkorten. Tussen 12 en 18 maanden mag de ochtenddut max 30 minuten duren.