65 Reacties

3 jaar geleden

Ik wil het zowizo eerst proberen :) voor mij is het ook de eerste keer :) en als het echt niet gaat dan ist flesvoeding

3 jaar geleden

Herkenbaar dit 🙈 Wij verwachten ons tweede kindje. Van de eerste heb ik bewust geen borstvoeding gegeven maar nu wil ik dat wel “graag” doen. Alleen het idee ervan vind ik spannender dan de bevalling 🤣

3 jaar geleden

Reactie op Natalie93

Ik wil het zowizo eerst proberen :) voor mij is het ook de eerste keer :) e ...
Ja zo denk ik dan ook en ga je wel al flesje kopen en kijken voor kolven of wil je dat niet

3 jaar geleden

Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet of is het heel vervelend dan gaan we gewoon over na de fles!

3 jaar geleden

Ja ik ga weer bv geven. Als je het spannend vind, zijn er allerlei leuke Facebook groepen waar je info kunt vinden. Daarnaast kun je eventueel vast in gesprek met een lactatiekundige. Soms geven ziekenhuizen nog thema avonden maar die zullen nu niet doorgaan vrees ik..

3 jaar geleden

Je kunt t altijd proberen. En als je het niks vind dan ga je over op fles voeding. Doen wat goed voelt. Het is nl voor iedereen weer een andere ervaring. Ik heb 3x borstvoeding gegeven en nu als de 4e er is ga ik dat ook weer doen. Maar als t niet werkt stop ik ermee.

3 jaar geleden

Reactie op evelienv28

Ja zo denk ik dan ook en ga je wel al flesje kopen en kijken voor kolven of ...
Flesjes zijn altijd handig. Bijvoorbeeld als papa ook eens wat wil geven

3 jaar geleden

Ik ben in verwachting van onze eerste 2 kindjes. Wil zeker proberen om borstvoeding te geven. Heb alles ervoor in huis (kolf, zoogcompressen, vitamine K&D). Ook hebben we al flesjes en eventueel als het niet lukt al een bus voeding 😊!

3 jaar geleden

Ik wil het ook sowieso proberen, mocht het niet lukken dan wordt het flesvoeding . Heb al wel flesjes in huis en ben aan het kijken maar een kolf. De kleine gaat straks naar het kinderdagverblijf dus wil dat hij of zij voor die tijd gewend is aan de fles. Met borstvoeding of tegen die tijd al kunstvoeding

3 jaar geleden

Reactie op evelienv28

Ja zo denk ik dan ook en ga je wel al flesje kopen en kijken voor kolven of ...
Ja hoor zou ook kolven je kunt je melk invriezen, je hebt zo van die speciale zakjes/flesjes voor in te vriezen.

3 jaar geleden

Ik denk dat het voor iedereen heel persoonlijk is. En dat, als je het graag wilt proberen, je dat zeker moet doen. Maar vooral moet opletten dat je er geen druk op legt. Lukt het, dan is het super, lukt het niet, dan lekker de fles. Zelf ben ik team fles. Ik heb borstvoeding ook niet geprobeerd. Handigheden die ik daarvan ervaren heb: Een ander kan de fles geven. Geen rekening hoeven houden met wanneer te kolven. Regelmatigheid van de fles op tijd en de hoeveelheid die ze drinken is bij te houden. Ik ben niet zo van het naakt in openbaar/onder de mensen, dus dat hoefde niet. Wij kregen een nachtbraker, dus door de flesvoeding konden we om de beurt een nacht doorslapen.

3 jaar geleden

Je moet doen waar je je goed bij voelt uiteraard. Maar ik zou zeggen start met borstvoeding zodat je achteraf geen spijt krijgt dat je het niet heb gedaan. Stoppen/afbouwen kan op ieder moment en in je kraamtijd heb je altijd iemand die mee kan kijken of bij problemen lactatiekundige in kan schakelen (word soms ook vergoed geloof ik). Zelf bij mijn eerste gestart met borstvoeding met het idee we gaan minimaal 4 maanden doen vanwege de voordelen voor je baby maar ook voor jezelf. Dat doel gered en iedere keer opgerekt. Heb uiteindelijk 2 jaar borstvoeding gegeven aan mijn zoontje. Vanwege zwangerschap stopte de melk productie automatisch. Ik heb zelf vrijwel nergens last van gehad qua kloven etc. In het begin had ik wel gevoelige/pijnlijke tepels maar dat was snel weer over. In het begin vond ik het in combinatie met iedere keer op staan echt zwaar maar ook dat word steeds minder. Vond het zelf ook fijn dat ik geen gehannes had met flesje geven, mengen of onderweg melk mee moeten nemen of opwarmen. Alles heb je met borstvoeding bij je klaar voor gebruik. Als je partner flesje wil geven kun je uiteraard kolven en voor opvang ook. Dit kan met de hand maar uiteraard ook met kolf apparaten daar heb je zowel handkolven voor of elektrische. Wellicht handig om keer naar info avond of iets dergelijks te gaan. Of specifiek bij borstvoeding paginas kijken zodat je nog meer info kan krijgen en eventueel vragen kan stellen.

3 jaar geleden

Herkenbaar dat je twijfelt! Flesvoeding lijkt me veel makkelijker maar als ik lees wat voor voordelen borstvoeding heeft voor de baby, dan wil ik dat toch proberen. Ik wil hem toch het beste geven, maar als het niet gaat, dat gun ik de baby liever een leukere moeder dan te blijven prutsen.

3 jaar geleden

Hier worden het flesjes. De laatste tweetal jaar zijn zwaar geweest clusterhoofdpijn, miskraam enz. Ik wil gewoon rustig genieten van de kleine en terug aan de pil 🙈 maar dat is voor iedereen heel persoonlijk.

3 jaar geleden

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Maar van wat ik overal lees en leer is dat borstvoeding qua voedingswaarden precíes op joúw baby is afgestemd. Natuurlijk zijn ze ver in wetenschap en zal d poedervorm zeer zeker oke zijn, maar ik ga toch voor borstvoeding in elk geval. Succes:)

3 jaar geleden

Zwanger van mijn 6e kindje. Allemaal borstvoeding gehad. Ik ga dit keer wel borstvoeding geven maar via de fles. Dit ook afwisselen met kunstvoeding. Ik zou aanraden om toch wel voor borstvoeding te gaan. Supersterke kinderen! En dan weet je ook direct (als je een 2e wil) of je bij het volgende kindje wel of niet bv geeft aan de hand van je ervaring dan. Succes met je keuze!😊

3 jaar geleden

Ik heb bij mijn zoon 4 maand borstvoeding gegeven. Ik zou zeggen, probeer het. De eerste weken zijn moeilijk maar nadien o zo gemakkelijk. Ik ben na 4 maand gestopt omdat ik terug aan het werk moest. Afkolven vind ik maar niks. Alles neemt 2 keer zoveel tijd in. Eerst kolven, nadien geven. Eens terug aan het werk was alles al vermoeiend genoeg... en na 4 maand begin je stilletjes aan met papjes. Flessenvoeding is echt wel ok. Maar de band die je krijgt door borstvoeding te geven is wel iets speciaals ❤

3 jaar geleden

Flesvoeding lijkt misschien handiger, maar wat uiteindelijk echt het beste werkt is helemaal afhankelijk van jouw en je kindje. Het blijft een feit dat ondanks je kindje goed groot kan worden op flesvoeding, borstvoeding veel beter is afgestemd op jouw kindje. Zelfs al geef je alleen de eerste weken borstvoeding is dat een enorme winst voor jullie beide. Kijk of je een cursus of infoavond kan bijwonen, vaak via je verloskundige of kraamzorg of google op iets wat je aanspreekt. Ik heb zelf volledig borstvoeding gegeven tot 1 jaar, daarna gaan aanvullen met flesvoeding doordat ik weer zwanger werd van de 2e. Mijn zoontje drinkt nu nog droog en ik ga bij de 2e ook weer voor borstvoeding en mogelijk dus voor tandemvoeden. Ik vond persoonlijk flesvoeding veel gedoe, maar ik was al een jaar gewend de voeding altijd 'kant-en-klaar' bij me te hebben .. (:

3 jaar geleden

Als je twijfeld of het maakt je niet uit, zou ik beginnen met borstvoeding. T heeft veel voordelen voor je kindje. Daarnaast is t makkelijker om te stoppen als je de keus definitief maakt dan na een paar dagen alsnog te willen beginnen. Succes met de beslissing en alvast veel geluk!

3 jaar geleden

Zalige periode 🥰 eerste kindje 7,5maanden gegeven, eerst wel wat pijn gehad maar eens dat voorbij was het echt zo hard genieten, het is een gevoel d je niet kan beschrijven