65 Reacties

3 jaar geleden

Oh en je hebt het altijd bij op de juiste temperatuur, dus waar je ook bent kan je altijd voeden 🥰 zalig!

3 jaar geleden

Mijn zoontje van 2 borstvoeding gegeven voornamelijk uit de fles ivm vroeggeboorte. 4 maanden volgehouden en geen moment spijt van gehad. Nu zwanger van de tweede. Ik hoop dat ik nu wel meer live kan voeden. Het kolven bracht wat extra werk mee, maar omdat mijn melkproductie goed was lukte dat gemakkelijk. Ik vobd vooral het schoonmaken veel werk. Mijn advies is om te kijken wat je zelf prettig vind. Als je er zelf maar half achterstaat weet ik niet of het goed lukt

3 jaar geleden

Beiden kinderen tot 1 jaar borstvoeding gegeven. Ik vond het zo wonderbaarlijk dat mijn lichaam op deze manier voor m'n kindje kon zorgen. Ik heb het wel echt als bikkelen ervaren de eerste periode. Veel pijn, baarmoeder trok samen (naweeën) dus heb ook een paar keer echt gehuild. Kolfen deed ik in mijn pauzes. Maar vond het allemaal waard. De hechting, huid op huid contact. Wauw! Kan niet wachten om m'n derde ook borstvoeding te geven. Wat flesvoeding betreft.. Bij borstvoeding weet ik gewoon zeker dat het gezond is. Met flesvoeding weet ik het allemaal gewoon niet. Je hoort er zoveel over.

3 jaar geleden

De eerste 4 maanden borstvoeding gegeven aan mijn zoon die nu 3 is. Helemaal geen spijt van gehad en geen nare ervaringen gehad. Vond het heerlijk om zo dichtbij die kleine te zijn en dit nog een keer mee te mogen maken. Enige nadeel is dat je er (vooral snachts) alleen voor staat terwijl vriend lekker in bed doorsnurkt. Jaloooooeeers! 😉 Maar dat heb ik er wel voor over natuurlijk.

3 jaar geleden

Hoi, ik ben nu zwanger van mijn tweede kindje. Bij mijn eerste wilde ik het proberen en kijken of het bij mij(ons!) paste. Uiteindelijk vrij snel gestopt, ook omdat ik niet lekker in mijn vel zat en snel mijn eigen lichaam en rust terug moest hebben. Borstvoeding heeft zeker veel voordelen maar nu kies ik toch voor flesvoeding; voordelen die voor mij doorslaggevend zijn; snel eigen lichaam terug, nachten delen met manlief(dit is echt voor mij een hele grote factor, heb echt mijn rust nodig, man kan beter zonder slaap) openbaar voeden ed of als er visite is voelde voor mij niet prettig, de band tussen papa en baby wordt zo ook versterkt omdat we samen voeden. Vond zelf dat flesjes altijd vrij snel waren gemaakt en had hier geen problemen mee. Ik zou zeker proberen of het wat is, maar voel je niet schuldig als het echt niet bij je past, een baby heeft meer aan een gelukkige moeder met fles dan een ongelukkige moeder met borstvoeding.

3 jaar geleden

Hey allemaal, wij gaan het voor de tweede keer proberen. Lastig en zwaar is het wel, maar als het gelukt is, is het hemels. Bij Jenna was ze na 5,5 maand uitgekeken, was stiekem fijn hahah, miss het wel een beetje! Benieuwd hoe onze tweede wonder ermee omgaat :). Ik zou zeggen doe waar je je goed bij voel, het is pittig, maar ook leuk als het eens lukt en je kindje op je borst in slaap valt😍😍😍😭 hahaha emotiessss.

3 jaar geleden

Hier bij de eerste gelijk fles. Nu bij de tweede weer. Niet eens over getwijfeld. Kreeg al 'stress' bij het idee dat ik borstvoeding moest/ moet geven, dus dat is nooit een optie voor mij geweest. Iedereen moet doen wat het gevoel ingeeft.

3 jaar geleden

Blijft een gevoelskwestie. Doe waar jij je goed bij voelt en onthoud dat je ook (gelijk) na de bevalling nog kan kiezen om wel/niet borstvoeding te geven. Zorg voor de zekerheid wel voor genoeg flesvoeding mocht je besluiten het niet te doen of het niet lukt. Wij gaan borstvoeding proberen.en kijken of het bij ons past. Zo niet dan laten we het ook gewoon los.

3 jaar geleden

Inderdaad je kunt het altijd eerst uitproberen;) is het het niet zoals bij mijn eerste dan kun je altijd stoppen. Probleem bij mij was tepels staan niet ver genoeg naar buiten. Na de bevalling nacht in het ziekenhuis met verpleegkundigen en goed bedoelde adviezen. Hambuger maken etc. Heeft nirt geholpen. Mijn dochter haar tong riempje was tekort. ( met 2 weken oud laten laseren bij tandarts) van lactatiekundige naar adviezen met tepelhoedjes tegelijk met een spuitje en een slangetje en dan de baby aanleggen en gekolfde moedermelk dan uit spuitjw laten lopen... werd er gek en onzeker van! Ook na een zware bevalling hielp dat niet erg. Dus tussendoor ook al vaker de fles geven wat gaf dat rust. Na 2 weken helemaal over gegaan en wat was dat fijn. Bij deze twijfel ik of ik het nog een keer wil proberen. Had ook een hekel aan kolven btw. Met de kraamzorg afgesproken dat ik laagdrempelig bv wil geven. Lukt het niet stoppen we er direct mee! Zoiets kun je ook altijd afspreken! Maar nog steeds een lastige keuze.

3 jaar geleden

Dit wordt mijn 3e kindje en ik ga weer borst geven. Ik vind het echt super. Altijd iets bij e hand. In de nacht niet eerst flesje maken enzo maar gelijk hop aan de borst. Ik vind het echt een heel intiem moment tussen moeder en kind, wat ook goed is voor de band en hechting. De eerste heb ik 5 maanden gegeven, de 2e 7 maanden. Hoop nu nog iets langer. Het kolven op werk moeten ze je tijd voor geven. Ik ben echt een voorstander van de borst.

3 jaar geleden

Zelf zwanger van de 4de nu en weet nog heel goed dat ik voor het eerst zwanger was en ik zei: ik ga nooit borstvoeding geven ben geen melkkoe! Hoe verder de zwangerschap vorderde hoe meer ik er over ging lezen en dacht ach ga het wel gewoon proberen. Geef gewoon aan dat je het wilt proberen en de kraamhulp helpt je echt goed op weg. (Die van mij tenminste) In het begin kwam het niet goed opgang met een luie baby die alleen maar in slaap viel aan de borst. Na het huren van een kolf is het allemaal goed gekomen en heb ik haar ruim 2,5jaar nog gevoed. Toen kwam de 2de haar 11maanden toen wilde ze niet meer. De 3de is nu 2,3jaar en zij is er nog niet klaar mee maar ik nu wel echt dus zijn deze week gestopt.. In augustus dan weer mee beginnen en ik zeg altijd kijk wel hoe lang we het volhouden. Maar soms wil het ook echt niet lukken hoe graag je ook wilt! En dan is dat ook goed.

3 jaar geleden

Ik zou niet anders willen dan borstvoeding. Bij de eerste veel opstartproblemen gehad (was medisch bij mijn baby) dus veel gekolft enzo. Wat een gedoe zeg. Baby huilt....flesje pakken, melk opwarmen....baby huilt nog steeds....fles eindelijk klaar en dan nog voeden. Later nadat medisch probleem was verholpen. Baby huilt....shirt omhoog en drinken maar. Kon het na een aantal weken zelfs slapend. Kind aan de borst in mijn bed (cosleeper ernaast) en dan werd ik 3 uur later wakker met een baby die ook in slaap gevallen was aan de borst. Respect voor moeders die de fles kiezen, ik zou gillend gek worden van al dat gedoe.

3 jaar geleden

Ik heb er nooit over nagedacht tot mijn vroedvrouw me dit vroeg... Toen ik zei dat ik er nog niet over na had gedacht heeft ze me een groep op Facebook aanbevolen zodat ik daar een tijdje kon meelezen. Deze groep heet La Leche League Vlaanderen. Ik woon in België trouwens. Alsook gaf ze me de reden dat borstvoeding in het begin net iets beter is dan kunstvoeding. Mijn partner heeft de ziekte van Crohn en de kans dat ons kleintje het op latere leeftijd ook zou kunnen krijgen en nu al een mooie voorsprong heeft door hem wat “immuun” te maken en alsook voor allergische reacties, reflux zou krijgen, zou afnemen als we eerst borstvoeding zouden proberen. Ze zei me ook dat het altijd mogelijk was om af te bouwen en te stoppen als het ons toch niet zou liggen etc.. Maar vooral die reden voor Crohn heeft bij ons de doorslag gegeven om het toch eerst te proberen. Is ons eerste kindje ook 😇

3 jaar geleden

Ik wil geen borstvoeding geven. Er zijn altijd voor en tegens. Wat betreft mijn systeem en noem maar op. Ik heb meer zoiets van we leven nu in 2020 er is geen slechte keuze in poedermelk. Alle Chinezen kopen het niet voor niks op. Onze oudste is prematuur geboren en geen borst gekregen is hartstikke gezond. Als borst voeding bij je past moet je dat zeker doen. Als je daar geen fijn gevoel bij hebt voel je geen slechte moeder. Er is zoveel meer. Succes met je keuze

3 jaar geleden

Reactie op Snoepertje20

Ik heb er nooit over nagedacht tot mijn vroedvrouw me dit vroeg... Toen ik ...
Mijn partner heeft ook de ziekte van Crohn. Dit is voor ons ook de reden om het in ieder geval te proberen. De gynaecoloog zei inderdaad ook dat het net een immuun boostje geeft. Als het niet lukt of ik het niet fijn vind stappen we over naar de fles

3 jaar geleden

Ook ik ga borstvoeding geven. Ben heel erg benieuwd. Het is mijn/ons eerste 1ste kindje. Via de verloskudige krijg ik informatie avond en via de kraamzorg een korte cursus. Hoop mij op die manier goed te kunnen voor bereiden.

3 jaar geleden

ik ben ook begonnen met een voorzichtige 'wil het wel proberen'. maar kolven zag ik niet echt zitten(melkkoe gevoel) en al helemaal niet om lang te voeden. Ik wilde echt geen kind wat 'mama tiet' zou kunnen roepen. Gaande weg obstakels overwonnen en geprobeert met kolven en kunstvoeding, wat niet lukte. Uiteindelijk toch doorgezet en nog tot de 2 jaar doorgevoed. Veel dingen die ik ervan had verwacht/vond bleken vooroordelen en prima op te lossen door me erin te verdiepen. Onze kleine huilde in het begin nachtenlang. Toen de borstvoeding eenmaal goed liep kon ik haar snachts aanleggen(zelf met mn ogen dicht rusten) ze viel dan na 10 min. in slaap en dan legde ik haar zo weg. door de hormonen die vrij kwamen sliep ik dan ook altijd alweer binnen secondes. Verder is het ook niet zo dat als je tot de 2 jaar voed, je nog steeds 7 voedingen per dag doet. tijdens het verhogen van de vaste voeding op een dag nam automatisch de behoefte aan bv af en iets na het jaar heb ik zelf besloten dat ze alleen nog maar bij opstaan en voor het slapen kreeg. Inmiddels heel erg fan van bv en zou dan ook ontzettend balen als het de tweede keer niet lukt. Verder is het uiteraard ieder voor zich wat past/fijn is. Ik denk wel dat je gemiddeld genomen wat meer 'moeite'(problemen overwinnen) moet doen voor bv maar als dat lukt is het dat dubbel en dwars waard.

3 jaar geleden

Ik wil graag net als bij de eerste 2 de eerste 3 maanden borstvoeding geven, ik vind het makkelijk en goedkoop. Maar zodra ik weer moet werken wil ik niet met kolven zitten dus dan over op de fles, is me de laatste 2 keer super bevallen hoop dat het nu weer zo kan

3 jaar geleden

Mijn kleintje wilde niet drinken aan mijn borst... bijgevolg had ik ook te weinig melk...beslissing rap gemaakt na 14 dagen kolven 😢. Nu opnieuw zwanger en ik ga deze keer voor zelfzorg en ik begin er niet aan...

3 jaar geleden

Reactie op Anoniem__001

Mijn partner heeft ook de ziekte van Crohn. Dit is voor ons ook de reden om ...
Moest het hier niet lukken stappen we ook over naar de fles. Maar wil toch geprobeerd hebben. Mijn vriend voelt zich zo al “schuldig” dat hij het zou kunnen doorgeven dus hij wilt dit zeker ook proberen maar mij geen “lasten” opleggen, dus als het niet zou lukken vind hij het ook prima, maar hebben we toch geprobeerd. Is jouw partner verder wel stabiel met zijn Crohn? Of heeft hij medicatie? Fijn om een beetje een “lotgenoot” tegen te komen 😇