20 Reacties

3 jaar geleden

Nee. Ik had t bij mijn zoontje ook en die is nu te klein voor zijn leeftijd. Je moet je niet schuldig voelen je lkan hier niks aan doen馃槈

3 jaar geleden

Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes. Echter ondanks dat mijn baby een suiker baby is, is hij veel te klein. 1280 gr met 32 weken. Als het echt zwangerschapsdiabetes is, is het niet iets wat jij had kunnen doen. Onze hele hormoonhuishouding is gewoon rot nu. Dus voel je niet schuldig. Probeer je aan het dieet te houden. Ik zit ondertussen al aan de metformine en langdurige insuline

3 jaar geleden

Als je de diagnose zwangerschapsdiabetes hebt gekregen dan kom je onder controle van een team bestaande uit een di毛tist, diabetesvpk en een endocrinoloog. Samen met jou gaan ze je bloedsuikerwaardes onder controle houden. Je krijgt van hen een bloedsuikermeter waarmee je zelf gedurende de dag je waardes kan meten. Met een dieet en of insuline worden die waardes laag gehouden. Als je structureel hoge waardes hebt dan kan het zijn dat je kindje in de buik sneller groeit. Maar ook dit wordt onder controle gehouden door middel van groeiechos. Is je kindje erg groot dan wordt je misschien ingeleid maar dat hoeft niet. Zelf hebben jij en je kindje na de zwangerschap een iets verhoogd risico op diabetes type 2 maar jijzelf wordt nog tot 6 weken na de bevalling door het team opgevolgd. Borstvoeding geven verlaagd de kans op diabetes type 2. Het is vast even schrikken geweest toen je de diagnose kreeg maar je hoeft je geen zorgen te maken. Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes maar mijn kindje wordt zelfs aan de kleine kant geschat en mijn bloedsuikerwaardes zijn prima met een dieet onder controle te houden.

3 jaar geleden

Idem hier. Ook de diagnose gekregen en perfecte waarden met mijn "dieet", ik heb niet zo veel moeten veranderen (heb voornamelijk koolhydraten vermindert ). Als je waarden onder controle zijn, dan is er geen extra risico voor jezelf en kind 馃槉.

3 jaar geleden

Hoezo voel je je schuldig zwagerschapsdiabetes kan je niks aan doen..dat is iets wat met je hormonen te maken heb. En niet iets wat je zelf heb veroorzaakt.. Ik heb het ook heb inderdaad gehoord over de longetjes Maar ik krijg toch al een keizersnee met 37 weken ook omdat mijn placenta voor de uitgang ligt ...vooraf krijg ik 2x longrijpers en dit zou voldoende moeten zijn Met diabetes leiden ze normaal ook eerder in ivm gewicht van de kleine maar normaal is dat rond 38/39 weken... Over overgewicht heb ik nooit gehoord ..mij is verteld dat de kleine er niks aan overhoud...hooguit als je insuline heb gespoten(dus niet alleen bij dieet) dat ze de kleine de 1e 2 dagen in moeten stellen op suiker en iets verhoogt risico op geelzucht.. de eerste dagen. Maar dat wordt allemaal goed gemonitord..en nogmaals dit is vaak alleen als je insuline gespoten heb... Het is voor jezelf dat je meer kans heb om diabetes type 2 te ontwikkelen in 5 jaar na de geboorte maar ook dat houden ze in de gaten... Dus geen zorgen kindje houdt er niks aan over zeker niet als je het onder controle heb met een dieet. Geniet van je zwangerschap. En voel je aub zeker niet schuldig.

3 jaar geleden

Reactie op Noia

Als je de diagnose zwangerschapsdiabetes hebt gekregen dan kom je onder con ...
Ze lag altijd voor op groei, laatste keer 2 weken maar dat vond de gynaecoloog een goede reserve. Ik eet thans niet overdreven 馃槗 durf nu niks te eten 馃槪 wij zijn thans allebei goed volgens BMI.

3 jaar geleden

Reactie op Suus1977

Hoezo voel je je schuldig zwagerschapsdiabetes kan je niks aan doen..dat is ...
Ben nu 30 weken. Is dat te laat om met een dieet te beginnen om het onder controle te krijgen? Ik heb wel altijd min of meer opgelet omdat ik ook pcos heb.

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Ben nu 30 weken. Is dat te laat om met een dieet te beginnen om het onder c ...
Het is zeker niet te laat! Ik snap je schuldgevoelens, die had ik ook toen ik de diagnose net kreeg. Je kan er echter niks aan doen, zeker met PCOS is het niet raar dat je lichaam moeite heeft met het reguleren van al die hormonen! Ben je al begonnen met je suikerwaarden bijhouden? Zo krijg je zicht op waar je lichaam wel en niet goed op reageert en dat geeft (zeker gevoelsmatig) weer wat meer controle. En verder kun je alles wat koolhydraatarm is gewoon eten! Denk aan kaas, worst, noten, groenten, enzovoort.

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Het is zeker niet te laat! Ik snap je schuldgevoelens, die had ik ook toen ...
Moet volgende week naar de gynaecoloog. Weet niet waar te beginnen. Voor zwanger te worden met pcos at ik s morgens een fruitsmoothie met amandelmelk, s middags soep en s avonds een stuk vlees en groenten. Is dat in dit geval ook correct om mee te beginnen?

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Ze lag altijd voor op groei, laatste keer 2 weken maar dat vond de gynaecol ...
De di毛tist zal je zeggen dat je niet mag afvallen. Dat kan schadelijk zijn voor jou of je kindje. Je moet dus goed blijven eten. Bij deze alvast een foto als houvast. De di毛tist helpt je verder.

3 jaar geleden

Reactie op Noia

De di毛tist zal je zeggen dat je niet mag afvallen. Dat kan schadelijk zijn ...
Vergeten te zeggen: het is bij zwangerschapsdiabetes belangrijk om je koolhydraten over de dag te verspreiden. Dat betekent dat je de volgende maaltijden moet nuttigen: ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, diner, tussendoortje. Tussen elke maaltijd zit ongeveer 1-2uur. Dan heeft je lichaam de tijd om de suikers in je voeding af te breken en heb je dus met elke maaltijd een lagere bloedsuikerpiek.

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Moet volgende week naar de gynaecoloog. Weet niet waar te beginnen. Voor zw ...
Het is maar de vraag of je wat zou moeten veranderen. Bij mij is op basis van het suikerdrankje zwangerschapsdiabetes gesteld en vervolgens heb ik nog geen enkele keer te hoog geprikt (ook niet na bv chocolade, ijs of taart). In principe ga je eerst op basis van je huidige eetpatroon uitzoeken met een di毛tist waar je op reageert en wat je aan kan passen. Dus je kunt nu best wijzigingen doorvoeren, maar besef je dat het mogelijk niet zo drastisch zou hoeven zijn!

3 jaar geleden

Je hoeft je idd helemaal niet schuldig te voelen, kan je echt niets aan doen! Ben zelf zwanger van m鈥檔 tweede, opnieuw met zwangerschapsdiabetes en ze volgen je gelukkig goed op. Mijn endocrinoloog wist bij vorige afspraak ook te zeggen dat de laatste studies hebben aangetoond dat de kinderen die actief werden opgevolgd seder dat er meer aandacht voor is op vandaag geen neveneffecten vertoonden. Die zijn nu 12j dus zegt nog nt alles maar vind ik persoonlijk wel enigszins geruststellend.

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Het is maar de vraag of je wat zou moeten veranderen. Bij mij is op basis v ...
Bij mij exact hetzelfde... wij eten nu ook niet zo heel suikerrijk, dus denk dat dit er sowieso wel mee te maken heeft. Di毛tiste kon niet veel aanpassen aan mijn voedingsschema en dus ook nooit aangepast gegeten, ook nooit te hoog geprikt...

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Ben nu 30 weken. Is dat te laat om met een dieet te beginnen om het onder c ...
Nee hoor zs suiker wordt vaak pas na 30 weken vast gesteld..zo ook bij mij...is ook iets wat vaak pas later in de zwangerschap zich openbaart meestal vanaf week 26 pas...dus zeker niet te laat Verder valt het dieet mee vermijdt snelle koolhydraten zoals taart, suiker,pizza,pasta,ijs,vruchtensappen en gewone frisdrank ,chocola,snoep Kies voor bruin brood,creackers kaas,nootjes, biscuit, licht frisdrank, ect .. Het is niet de bedoeling koolydraadarm te gaan eten want je hebt ze ook nodig voor jezelf en de kleine.. inderdaad verspreiden over de dag dus 6 maaltijden en tussendoortjes ipv 3 en snoepen 馃槈

3 jaar geleden

Reactie op Suus1977

Nee hoor zs suiker wordt vaak pas na 30 weken vast gesteld..zo ook bij mij. ...
Wat wordt er bedoeld met light frisdrank? Valt bvb fuze tea hieronder. Drink normaal s avonds 茅茅n glas fuze tea dacht dat light niet mocht door de aspartaan.

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Wat wordt er bedoeld met light frisdrank? Valt bvb fuze tea hieronder. Drin ...
Mijn gynaecoloog zei juist dat ik wel light of zero mocht drinken maar dan maar maximaal 0,5L per dag. En Fuze tea is geen light drank. Light drank is meer de sinas, 7-up en cola light etc. Ik hou ook met Fuze tea maar een 1 of 2 glazen aan per dag aangezien er toch wel suikers in zitten.

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Wat wordt er bedoeld met light frisdrank? Valt bvb fuze tea hieronder. Drin ...
Check op de achterkant de hoeveelheid koolhydraten en suikers. Frisdrank is natuurlijk sowieso nooit een gezonde keuze (of het nou met aspartaan is of met suiker), maar met oog op de diabetes kun je het beste suikervrije dranken drinken. Denk aan coca cola zero, suikervrije limonade, crystal clear, enzovoort. Ik drink zelf alleen maar water, maar bij andere producten sta ik regelmatig in de supermarkt de verhoudingen met elkaar te vergelijken. Het zou je verbazen hoeveel verschil er soms tussen zit! Wie weet is er ook een mooi alternatief voor fuze tea.

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Wat wordt er bedoeld met light frisdrank? Valt bvb fuze tea hieronder. Drin ...
Light is inderdaad cola sinas 7 up light inderdaad mag je hier ong 2 glazen van per dag.. Verder kan je kijken naar frisdranken zonder toegevoegde suikers dat is nog beter..je hebt bij ah diverse soorten fanta zonder suiker...erg lekker..of inderdaad suikervrije limo/ water... Opitimel en melk mag ook is weer veel beter als chocomel en fristi.. Als er erg veel suiker in dat drankje van jou zit zou ik het niet doen dan kan je beter een lekkere boterham eten馃槈

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Moet volgende week naar de gynaecoloog. Weet niet waar te beginnen. Voor zw ...
Smoothie is niet goed om te nemen. Wanneer je fruit vloeibaar maakt worden de suikers veel sneller opgenomen. Je kunt dan beter griekse yoghurt met wat fruit en bijv noten eten. Vult ook goed. En dan de 10% vet yoghurt