16 Reacties

3 jaar geleden

Dat geeft je werkgever door bij de aanvraag! Zelf krijg je ook een brief dat de aanvraag is gedaan, maar naar mijn weten nemen ze verder geen contact met je op.

3 jaar geleden

Dat is inderdaad een taak voor je werkgever. Jij hoeft niets te doen

3 jaar geleden

Via deze link kom je bij het formulier voor de aanvraag WAZO. Zo zie je welke informatie je werkgever allemaal moet doorgeven aan het uwv. https://www.uwv.nl/werkgevers/Images/aanvraag-wazo-uitkering.doc

3 jaar geleden

Oke dames, dankjulliewel!

3 jaar geleden

Hallo, Je opdrachtgever vraagt je verlof aan bij het UWV. Je opdrachtgever kan het digitaal aanvragen via het werkgeversportaal of je opdrachtgever kan een formulier (https://www.uwv.nl/werkgevers/formulieren/aanvragen-wazo-uitkering.aspx) downloaden en het op papier aanvragen. Bij de aanvraag wordt gevraagd wat de vermoedelijke bevallingsdatum is en hoeveel weken van te voren je met verlof wil. Je ontvangt hierna (net als je opdrachtgever) een ontvangsbevesting van het UWV, dat het is aangevraagd. Ik hoop dat het zo duidelijk is! 😊

3 jaar geleden

Hou manal, Bij mij heeft persooneelszaken dit geregeld. Zij maken een brief op of sturen je een mail met daarin wat begin en eind datum is van je verlof. Ze vragen ook aan je of je 4 of 6 weken van tevoren wilt.

3 jaar geleden

Wat is handiger als je eerder zou bevallen , rekening houden met 6 of met 4 weken?

3 jaar geleden

Reactie op sam20197

Wat is handiger als je eerder zou bevallen , rekening houden met 6 of met 4 ...
je kunt helemaal zelf de datum kiezen hè.. tussen die 6 en 4 weken van tevoren.. ik ga zelf 5 weken van tevoren en dat kwam mooi uit op een maandag. Vorige keer ben ik ook 5 weken van te voren gegaan en over tijd gegaan dus heb ik nog extra verlof gekregen. ik zou zeggen ligt er aan hoe je je voelt en wat jezelf fijn vind

3 jaar geleden

Ik ben voor 50% ziekgemeld sinds 23/24 weken, vanwege bekkenklachten. En met ziekmelding ben je vanuit het UWV verplicht om 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Nou moet ik zeggen dat ik daar wel heel erg aan toe ben (nog 1 weekje werken), dus dat vind ik helemaal niet erg!

3 jaar geleden

Werkgever heeft niet met mij overlegd en 6 weken aangehouden. Nu word ik een week eerder ingeleid . Is 6 weken dan wel gunstig voor mij? Of juist 4 weken . Ik wil na mijn bevalling juist langer verlof hebben.

3 jaar geleden

Reactie op sam20197

Werkgever heeft niet met mij overlegd en 6 weken aangehouden. Nu word ik ee ...
Dat is helemaal aan jou. Tenzij je idd al eerder ziek gemeld bent dan moet je 6wkn. Mijn ervaring is dat je in je verlof voor de bevalling echt in een modus gaat komen. Heerlijk om even uit het werkende leven te gaan en je voor te bereiden op wat komen gaat. Lekker op je gemak de dingetjes doen. Je kruipt echt in je coconnetje en gaat je mentaal echt anders voorbereiden. Als je eerder ingeleid wordt (of spontaan eerder bevalt dat kan ook nog) dan heb je maar heel kort de tijd. Je hebt altijd minimaal 16wkn verlof totaal en altijd minimaal 10wkn vanaf geboortedag. Dus mocht je met 34wkn met verlof gaan en bevalt 41wkn heb je 1week extra., Je kan altijd wat vakantie erachteraan plakken of als je fysiek of mentaal nog niet in staat bent om te werken na je verlof je nog even ziekmelden. Hopelijk helpt dit je in je beslissing

3 jaar geleden

Reactie op Arslan

Hallo, Je opdrachtgever vraagt je verlof aan bij het UWV. Je opdrachtgever ...
Ik kreeg een brief van het UWV dat ze uiterlijk 4 weken na de start van mijn verlof uitslag geven over de wazo aanvraag. Is dat altijd zo? Best gek toch...

3 jaar geleden

Reactie op Charlottevk100

Ik kreeg een brief van het UWV dat ze uiterlijk 4 weken na de start van mij ...
Dat dacht ik dus ook toen ik die brief las..... 🤨

3 jaar geleden

Reactie op Charlottevk100

Ik kreeg een brief van het UWV dat ze uiterlijk 4 weken na de start van mij ...
Ja dat is altijd zo

3 jaar geleden

Reactie op Charlottevk100

Ik kreeg een brief van het UWV dat ze uiterlijk 4 weken na de start van mij ...
Dat is altijd zo, maar over het algemeen krijg je gewoon netjes je geld waar je recht op hebt. Alleen als er specifieke reden is zoals vermoedelijke oplichting, maar dan hoor je het voor die tijd al en moet je nog wat papieren nasturen. @TS Verder geef je aan je werkgever door of je 4 of 6 week voor die tijd met verlof wil. Kies je voor 4 maar krijg je eerder klachten waardoor je niet meer kan werken kom je tijdelijk in de vangnet ziektewet en moet je verplicht 6 week van te voren met verlof. Verder kan je werkgever voor vragen betreft het aanvragen gewoon contact opnemen met het UWV die kunnen stap voor stap het proces uitleggen en begeleiden.

3 jaar geleden

Reactie op sam20197

Werkgever heeft niet met mij overlegd en 6 weken aangehouden. Nu word ik ee ...
Er is een regel dat jij of je kindje in het ziekenhuis gelegen hebt, je extra dagen hebt... kijk even bij het uwv