27 Reacties

3 jaar geleden

we hebben onlangs het speelgoed binnen het bereik en gezichtsvermogen van onze zoons geminimaliseerd, omdat het hebben van te veel keuzes het verwarrend voor hen maakt (ik heb geleerd). de afgelopen 2 weken hebben we ook wat repetitief spel gedaan.

3 jaar geleden

Ik kan ook de tip geven om te minderen in speelgoed als je dat nog niet hebt gedaan. Voor ik dat deed, trok hij alles uit de kast en kist, jeuj rotzooi! En hij liep door en ging aan de kastjes rammelen. Toen ik het teruggebracht heb naar 8 stuks speelgoed is hij veel meer gaan spelen. Merk ik dat hij zich begint te vervelen dan wissel ik wat dingen door. Hij bouwt torens, laat zijn auto’s van de baan rollen (of van tafel, of de peer over de baan, of de badeend of…

3 jaar geleden

Oeps te vroeg! Wat ik bedoel te zeggen, hij speelt dus echt nu. Gooien is ook nog steeds leuk maar nu echt om het gooien en niet om het geluid of om te ervaren dát iets valt als je het los laat. Ik denk (weet) wel dat ze ooit heel volhardend kunnen zijn in iets leren; mijn zoontje is 5 maanden lang bezig geweest te leren hoe je een ring of schijf kunt laten ronddraaien. Toen hij het kon was hij 14 maanden, kun je nagaan. Ruim 1/3 van zijn leven was hij bezig geweest om dat te leren. Enkel en alleen omdat hij het wilde kunnen. Misschien wil je zoon ook iets leren?

3 jaar geleden

Torentje bouwen hoeft echt nog lang niet hoor. Bij 18 maanden testen sommige CB's of ze 2 blokjes kunnen stapelen. En het ene kindje is weer sneller met grove motoriek, de andere met spraak en de ander met fijne motoriek. Ik zou me er persoonlijk niet direct zorgen om maken hoor. Onze dochter van 18 maanden is super snel met fijne motoriek maar doet alles op de andere gebieden juist juist weer meer op haar gemakje (heeft 2 weken geleden haar eerste woordje gezegd en is nu net bezig het zelfstandig lopen onder de knie te krijgen). Elk kind z'n eigen route denk ik altijd. En als het echt afwijkt hoor je dat vanzelf van het CB. Dingen tegen elkaar aan slaan vind onze kleine meid overigens ook nog steeds erg leuk hoor.

3 jaar geleden

Hij heeft inderdaad veel speelgoed. Ik ben altijd bang dat hij zijn speelgoed niet leuk genoeg vind of dat ik niet goed aansluit op zijn ontwikkeling. Maar als ik daar naar kijk kan ik dus kopen wat hij wilt maar alles is oppakken en loslaten🤣 Hebben jullie speelgoed tips voor mij wat er nu een beetje bij de ontwikkeling past? En dan ongeveer 8 stuks speelgoed?

3 jaar geleden

Reactie op nikkieyj

Hij heeft inderdaad veel speelgoed. Ik ben altijd bang dat hij zijn speelgo ...
Hier is momenteel favoriet: - speelkeukentje - blokkentrommel - loopfiets - houten figuren puzzel / deze https://www.lidl.nl/p/playtive-houten-leerspel/p100356106

3 jaar geleden

Reactie op nikkieyj

Hij heeft inderdaad veel speelgoed. Ik ben altijd bang dat hij zijn speelgo ...
Ik heb een keer ‘s avonds rond gekeken in de kamer en bedacht welke dingen hij nou echt alleen gebruikte om rotzooi td maken. Dat ging ‘weg’ (opgeruimd uit het zicht). Exit 70% van het speelgoed 😱 De volgende dag hield ik mijn hart vast; hoe zou hij reageren?! Zo veel minder ineens! Hij merkte het niet eens 😅 De dagen erna heb ik ook steeds gekeken welk speelgoed hij niet écht gebruikte en dagelijks één of twee dingen weggehaald. Hij bleef nog dagelijks eerst alles overhoop halen. Pas toen we bij 10 kwamen, keek hij na het overhoop halen eens om zich heen zo van ‘huh, ben ik er nu al doorheen?’ De laatste speeltjes waren het moeilijkst maar ik bedacht me dat ik desnoods dagelijks kon rouleren als ik (of hij) iets echt mistte. Wat hij nu beschikbaar heeft in de woonkamer: - kassa. Wordt nog niet gebruikt voor fantasiespel maar hij drukt dagelijks wel even op de knoppen en hannest wat met de muntjes. - bal (lichtgewicht) - vormenstoof - autobaan (knikkerbaan maar met auto’s) - 6 sensorische blokjes, gebruikt hij ook (eigenlijk alleen) voor torentje bouwen - 3 ‘auto’s’ (plankjes op wielen) waarvan één aan een touwtje, dit was een setje, de auto’s kunnen op verschillende manieren gestapeld worden en dan nog steeds rollen en alle wieltjes bewegen mee - gereedschapskistje met ‘spijker’ en hamer, schroef en schroevendraaier en bout en steeksleutel (van plastic, was vanaf 10 maanden dus echt babyspeelgoed) Verder staan er boekjes en een keukentje (met toebehoren), deze tellen niet mee bij de 8 omdat ik het belangrijke vaardigheden vind die hij altijd moet kunnen oefenen (lezen en koken). Op verzoek beschikbaar zijn knutselspullen (stickers en krijtjes) en een klein blikken spaarpotje met wat muntjes, deze dingen kan of mag hij niet alleen doen en tel ik dus ook niet mee. Zo heb je een beetje een idee wat hier leuk gevonden wordt. Ik zou vooral kijken naar wat je kindje leuk vindt en niet wat hij zou moeten hebben. Al moet ik ook zeggen dat hier bij het rouleren eens heel hard om auto’s geroepen werd, toen had hij dus drie verschillende auto’s staan maar daar deed hij weinig mee. In zo’n geval zou ik de keuze geven: welke van deze drie auto’s wil je bewaren/mee naar beneden nemen? Als je toch moeite hebt met bepalen wat er beneden blijft, kun je eens kijken naar verschillende categorieën speelgoed en uit iedere categorie iets kiezen. Voorbeelden: beweging/grove motoriek (bal, klimrek), muziek, fijne motoriek (muntjes in een spaarpot doen, kassaknopjes induwen), mathematisch inzicht (klinkt groot en moeilijk maar denk hierbij aan torens bouwen, magnatiles ed), puzzels (vormenstoof, houten puzzel, deze categorie is op deze leeftijd nog sterk gelinkt aan mathematisch inzicht). Sommige dingen vallen in meerdere categorieën. Er zijn op internet vast nog meer voorbeelden te vinden, zelf doe ik er niet heel veel mee. Maar het kan je net wat houvast geven als je dat fijn vindt 😉

3 jaar geleden

Bij het reduceren van de hoeveelheid speeltjes schrok ik trouwens van hoeveel hij wel niet had 😅 tot die tijd gooide ik het zo in de kist en klaar. Toen ik ging reduceren tot 8 en alles tellen kwam ik tot de conclusie dat 3 verschillende types auto’s en 4 muziekinstrumenten toch erg snel aan tikken als je gaat tellen 😅

3 jaar geleden

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik ga van het weekend is even goed bekijken wat ik weg kan doen! Hij heeft hier vooral groot speelgoed: -loopauto -loopwagen -drumstel (zelfs deze word op de grond gegooid en opgepakt😂) - stuiter lama - ballenbak -kruiptunnel -houten blokjes - boekjes vind hij heel leuk Ik denk dat ik misschien wat meer klein speelgoed moet aanschaffen en de rest op moet ruimen😝 Keukentje twijfel ik ook al lang over maar misschien toch ook maar doen. Idd iets waar die wat van leert!

3 jaar geleden

Rouleren doen we hier. Dus dingen even ergens anders zetten en om de week/ maand/2maamd (net wat voor jullie werkt) ruilen met kets uit de woon/speelkamer. En kijken wat de 'patronen' zijn waar je kindje mee bezig is en daar het speelgoed op aanpassen. Bijvoorbeeld bezig met rondjes? (Rondjes draaien, rondjes lopen, kringetjes maken? Of het idd trajectery schema waarbij gooien favoriet is, passen goed bal(spelletjes) en bv pittenzakjes bij. 'Transport' schema waarbij kinderen bezig zijn met het verplaatsen van spullen. Enzovoort. Ik denk dat dit van montessori komt? Naja ik herken er iig wel veel in! Overigens is bij mijn zoon van 4 gooien ook af en toe nog favoriet hoor 😉

3 jaar geleden

Wij hebben idd ook recent enorm gesaneerd in speelgoed, opgeruimd en zijn gestart met rouleren. Sindsdien spelen ze minder zelfstandig maar wel veel gerichter. Wat hier enorm helpt is zelf ook spelen! Vaak komen ze dan bij me zitten, doen we iets samen of doen ze me na en gaan ze daarna zelf verder en ontdekken allemaal nieuwe dingen. Dat wordt dan echt door het samen doen op gang gebracht, superleuk om te zien! Met 1,5 kreeg mijn oudste een keukentje en een serviesje dat je ook echt kunt gebruiken (melkschuim als ‘koffie’ is hier een groot succes). De jongste is nu anderhalf, die rijdt veel met auto’s, doet van alles met stapelstenen, alles dat geluid of muziek maakt (ook boekjes) en ook de pikler driehoek is voor haar fijn zij is erg fysiek (de oudste zit meer in zijn hoofd). Succes! En het komt echt wel, lekker samen ontdekken

3 jaar geleden

Reactie op nikkieyj

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik ga van het weekend is even goed ...
De eerste 6 dingen van de lijst zijn inderdaad allemaal uit de categorie grove motoriek. Dus daar kun je een stuk in minderen. Mag hij gooien met de ballen in de ballenbak? Dan zou ik die laten staan. En als er gegooid wordt; ‘dat laten we staan, kijk, gooi maar met deze bal! Daarmee mag het!’ Misschien vindt hij het ook leuk om samen te gooien, over te gooien/rollen. Pittenzakjes kunnen een leuk idee zijn. Daar kun je ook gerichte spelletjes mee doen, bijv op de bank, op een vel papier. Een autobaan, ballenkasteel oid kan dan ook leuk zijn. Misschien een bak met rijst of droge macaroni of bonen (sensorisch spel), dat kun je ook leuk laten vallen. Het kan misschien ook een deel verveling of frustratie zijn als hij inderdaad niet krijgt aangeboden waar hij naar op zoek is. Hier een voorbeeld van hoe onze speelhoek er uit ziet, alleen de kassa staat op een andere plek. Hij kan overal zelf bij. Ik zou het graag nog wat meer uitspreiden maar we zitten in verbouwing nu 😅 Als we iets minder zuinig hoeven te doen, wil ik hem zijn eigen kastje geven, twee speeltjes per vak.

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

De eerste 6 dingen van de lijst zijn inderdaad allemaal uit de categorie gr ...
*zuinig doen met de ruimte bedoel ik in mijn laatste agenda

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

*zuinig doen met de ruimte bedoel ik in mijn laatste agenda
*alinea 😅🤣 Gaat lekker zo, ik ga naar bed 😅

3 jaar geleden

Nou ik heb een kallax kast met 4 vakken gekocht en een ikea keukentje met accessoires. Nu heb ik het volgende speelgoed: -puzzel -autobaantje met auto’s -Ikea keukentje met accessoires -Vormenstoof -Boekjes -stapelringen -magnetisch tekenblok -spaarvarken met muntjes Wat kan ik hier nog bij doen?

3 jaar geleden

Reactie op nikkieyj

Nou ik heb een kallax kast met 4 vakken gekocht en een ikea keukentje met a ...
Misschien een bal of zo'n trommel vol met bauw blokjes al lukt het stapelen nu nog niet?

3 jaar geleden

Reactie op nikkieyj

Nou ik heb een kallax kast met 4 vakken gekocht en een ikea keukentje met a ...
Sorry, late reactie, iedereen ziek hier 🤢 Ik zou inderdaad een bal erbij doen zodat hij ook iets heeft waar hij mee mag gooien aangezien hij dat nu graag doet (of alternatief voor een bal, pittenzakje bijvoorbeeld maar een bal stuitert leuker) Verder idd blokken om mee te bouwen, al kan dat misschien ook met de blokken in de vormenstoof? Zo niet dan zou ik dit aanraden. Het verschil met de stapelringen is namelijk dat je de torens die je mrt de blokken maakt, om kan gooien. Dat is nou net zo’n leuke eerste stap voor veel van die kleintjes dus ik zou hier zeker in voorzien. Alternatief is een stapeltoren (zo van die bakjes die in elkaar passen), daar heeft mijn zoontje ook aardig wat plezier mee gehad met alles in en uit elkaar halen en ook dat kan tot een toren worden gestapeld.

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

Sorry, late reactie, iedereen ziek hier 🤢 Ik zou inderdaad een bal erbij ...
Wellicht inderdaad zowel een toren als stapelblokejs naast de bal? Die grote kartonnen torens vergen namelijk een heel ander soort motoriek aangezien ze die met 2 handen pakken en neerzetten. Is anders dan een klein blokje pakken, netjes neerzetten en loslaten is mijn ervaring.

3 jaar geleden

Reactie op Itepietje

Wellicht inderdaad zowel een toren als stapelblokejs naast de bal? Die grot ...
Niet te veel, hihi moeilijk hè Ze kan het allebei in huis hebben natuurlijk maar niet te veel tegelijk aanbieden.

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

Niet te veel, hihi moeilijk hè Ze kan het allebei in huis hebben natuurlijk ...
True 😅. Hier wordt met beiden vooral super veel en ook lang achter elkaar gespeeld dus ik ben wss wat bevooroordeeld haha.