34 Reacties
3 jaar geleden
Hier nooit een hele lange slaper maar normaliter wel ongeveer 1:30 uur overdag. Sinds het warme weer gaat het hier overdag ook nog moeizamer (vrijdag 30 minuten, gisteren 1 uur en vandaag 50 minuten). Hopelijk gaat dat als het afkoelt vanzelf weer wat beter. Want voor haar humeur is het inderdaad niet bevorderlijk, maar ik snap maar al te goed dat het nu lastig is met die hitte.
3 jaar geleden
Hier ook al best wel een tijdje veel moeite met slapen savonds. Ze huilen niet, maar liggen gewoon nog lang te kletsen.
Ze gaan smiddags (nog) slapen van .12.30 tot uiterlijk 14.00. Ze worden altijd zelf wakker.
Tussen 18.30 en 19.00 slapen.
Voorheen was dit altijd meteen. Nu soms nog wakker tot 21.00. Liggen gewoon te breakdancen in bed.
De laatste week overdag ook wel wat jengelig..
3 jaar geleden
Sinds vorige week hier uit het niks drama met naar bed gaan. Krijsen en heel de boel op stelten zetten. Afgelopen vrijdag hebben we bij toeval ontdekt dat als we haar slaapkamerdeur op een kiertje laten staan ze zonder problemen naar bed gaat.
Wel doet ze heel lang over het in slaap vallen. Zowel middag als avond. Gisteravond sliep ze pas om half 9. Ze huilt niet, maar ligt gewoon te kletsen en zingen. Eigenlijk niet erg dus, maar ik word daar zelf onrustig van. Totaal onterecht want vanmorgen werd ze weer vrolijk kletsend wakker op de normale tijd.
3 jaar geleden
Reactie op SB24
Sinds vorige week hier uit het niks drama met naar bed gaan. Krijsen en hee ...
Meestal is ze tussen 7 en 7.30 uur wakker 's ochtends. Dan gaat ze na 12.30 uur weer naar bed en maken we haar uiterlijk 14.45 uur weer wakker (als het heel lang duurt voordat ze slaapt wordt het 15 uur). 's Avonds gaan we meestal rond 19 uur naar boven zodat ze uiterlijk 19.30 uur in bed ligt.
3 jaar geleden
Hier heeft ze 5 nachten bij ons in bed geslapen omdat het echt na 2 uur proberen nog drama was en sinds gisteravond waren we er klaar mee. Laat dr nu even huilen, 2 minuutjes of zo zodat ze merkt dat ze echt moe is en daarna zet ik white noise op en kriebel ik in dr nek terwijl ze in het bedje staat en ik in de stoel zit. Op een gegeven moment en vandaag al sneller dan gisteren, gaat ze gewoon liggen en slapen 🫣 nog 5 minuten zitten en dan weg. Helemaal zen 🤩
3 jaar geleden
Hier komt ze ook nauwelijks in slaap. Wat een gedoe weer zeg. Een uur lang kletsen vanavond. Viel mee. De avonden hiervoor riep ze alleen maar mama knuffel of krijste ze alles bij elkaar... Wil ineens ook de deur op een kiertje
We zijn 2 weken geleden over gegaan naar de machouyou speen, dus we dachten dat het daar aan lag. Maar ze slaapt er prima mee en de eerste dagen ging het gewoon volledig goed. Maar daarna wilde ze ineens niet meer slapen. Middagdutje is ook elke keer veel korter (max anderhalf uur).
We hebben airco dus haar kamer is s middags 25 graden en s nachts 23-24 graden. Dus echt niet belachelijk warm. (met deze hitte krijgen we het helaas niet koeler)
3 jaar geleden
Hier wilt ze ook niet en komt met allemaal smoesjes, maar ik vraag wel liedje zullen we zingen en dan richting naar bed gaan zingen we die al en dan mag ze er nog een kiezen en op de helft loop ik weg en zeg mama gaat nog even op de gang luisteren ga maar door en dan loop ik zingend naar beneden en dat werk wonderbaarlijk goed al een maand😶🌫️
3 jaar geleden
Nu heeft hij altijd al slecht geslapen 😭ik kan m nu u de laatste weken van mn zwangerschap ook niet meer weg leggen, pakt het gewoon niet. Wordt helemaal hysterisch. Dus mn vriend doet het iedere avond gelukkig. Beland midden in de nacht altijd bij ons zodat we alledrie nog verder slapen. De strijd een tijd terug al opgegeven.
Maar vaak wel pas rond 7.30 echt wakker. Nu is het al een week 5.45.. pfff killing 🧟
3 jaar geleden
Bij ons slaapt ze redelijk goed. Maar dan moet mijn man het doen dan slaapt
Ze snel. Als ik het doe niet.
Maar maandag op dinsdag is ze altijd s’nachts wakker. En gisteren was het dus dat ze na anderhalf uur wakker was en sliep dus pas weer om 23:30 geen idee wat er was
3 jaar geleden
Hier ook al zeker weer een week of 4 bezig, het begin met naast haar bed zitten, daarna bij ons in bed, met moeite weer uitgekregen en nu met 3x per nacht melk. En bij haar blijven zitten tot ze slaapt
Gisteren helemaal cold turkey gestopt met de melk in de nacht, en bezig met de chair methode. 24.00 -2.30-5.10 weer wakker maar zonder melk en zonder echt brullen. ik ben kapot maar hopen dat het werkt! Anders ook maar eens naar een slaapcoach kijken.
Middagslaapje gaat nog wel goed!
Oh ja witte ruis machine is hier onze vriend :)
3 jaar geleden
Hier ook al een paar weken een slecht slapende dochter. Vannacht van 00.30-4.15 uur bezig geweest met laten slapen en uiteindelijk sliep ze tot 6.30 uur😴. Ook het naar bed gaan en zelfstandig in slaap vallen is helemaal weg. Ze lijkt wel verlatingsangst ofzo te hebben. Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hier mee om, hebben jullie tips?
3 jaar geleden
Reactie op ME1992
Hier ook al een paar weken een slecht slapende dochter. Vannacht van 00.30- ...
Wij zijn inmiddels een aantal weken verder en hebben nog precies hetzelfde. Volgens het cb inderdaad verlatingsangst, waar ze voorheen perfect alleen sliep brengen wij weer uren door naast haar bed. Wij hebben voor nu maar een matras ernaast gelegd zodat wij ook slapen.. heel fout en daarmee worden weer "foute" slaapassociaties aangeleerd maar we zijn voor nu dankbaar met elk uurtje slaap. Wanneer we weggaan dan schreeuwt ze alles bijelkaar alsof haar iets aangedaan wordt.. raakt helemaal in paniek.
Van het cb de tip gekregen om het boekje slaap kindje slaap van dr. Estivill te lezen, stond gelukkig op storytel.. daar staat in dat ze moet leren om zelfstandig te slapen. Je legt haar in bed en zegt: mama en papa leren je zelfstandig slapen, we weten dat het moeilijk is maar het lukt je wel (of een soortgelijk iets) daarna loop je weg en kom je terug volgens een bepaald schema. 1e keer zoveel minuten 2e keer zoveel enzovoort.
Probleem bij ons is dat ze tot overgeven toe gaat schreeuwen dus daar voel ik me op dit moment echt niet comfortabel bij. Volgens het boekje wel heel normaal..
Voor nu slapen wij een aantal dagen naast haar zodat wij ook weer fitter zijn. Mijn man is door slaapgebrek in slaap gevallen achter het stuur dus wij hebben dit nu echt even nodig! En daarna ruilen we het matras in voor een stoel en gaan dan steeds verder weg zitten. Mocht dat ook niet lukken dan toch maar het boekje proberen maar dan moet ze eerst een stuk rustiger zijn.. overdag is ook vrij weinig goed dus het is echt slopend!
3 jaar geleden
Reactie op SAS1994
Wij zijn inmiddels een aantal weken verder en hebben nog precies hetzelfde. ...
Slopend zeg!! Laat je niet gek maken voor door alle adviezen.
In mijn omgeving ken ik iemand die die methode van Estevill met succes heeft toegepast, werkte in korte tijd perfect. En iemand bij wie het totaal averechts werkte, idd met verlatingsangst. Wij doen zelf wat goed voelt, en merk bij mijn kinderen dat ze niet zo gevoelig zijn voor die ‘associaties’. Ze ontstaan wel als we er een tijdje meer voor ze zijn geweest, maar merk vanzelf wanneer het meer gewoonte is geworden en het niet meer ‘nodig’ is en dan kunnen we ook weer afbouwen.
Mijn dochter van nu 22 maanden heeft tot anderhalf jaar de tweede helft van de nacht tussen ons ingeslapen en slaapt nu vanzelf door bijvoorbeeld. Waarom ‘moeten’ ze zelfstandig leren slapen? Mijn uitgangspunt is dat ze zich veilig genoeg moeten voelen hiervoor, soms zijn er omstandigheden waardoor dat niet optimaal is (temperament, thuissituatie).
Hier helpt het om voor bedtijd echt even langere tijd persoonlijke aandacht voor de kinderen te hebben, gaan hierdoor soms wat later naar bed. Het afscheid nemen en inslapen gaat dan duidelijk beter dan met ‘gehaast’ op bed leggen na een drukke dag
3 jaar geleden
Reactie op anoniemietje
Slopend zeg!! Laat je niet gek maken voor door alle adviezen.
In mijn omg ...
Hele reactie getypt en verwijderd heel handig.. Fijn om te lezen dat de methode wel kan werken! Hier gaat het denk ik ook nog niet lukken vanwege de verlatingsangst en ik moet het ook niet willen.. zoveel paniek..
Je hebt helemaal gelijk, wanneer het niet meer nodig is gaat het afbouwen met veel geduld vast en zeker lukken. Met je uitgangspunt ben ik het ook helemaal eens. Ze moet zich inderdaad veilig genoeg voelen om alleen te kunnen slapen. Het is alleen zo dubbel omdat we overdag en in de avond weer uren bij haar zitten.. ik hoop ontzettend dat het gewoon een fase is. Knap van je dochter dat ze het nu zelf heeft opgepakt! Hier ook tot ruim 1 jaar bij ons gelegen, daarna is het echt wel ruim 7 maanden goed gegaan dus misschien daardoor wel een beetje verwend. Goede tip, ik ga haar proberen nog meer aandacht te geven voor het slapen.
3 jaar geleden
Reactie op SAS1994
Hele reactie getypt en verwijderd heel handig.. Fijn om te lezen dat de met ...
Het blijft lastig hoor! We zijn hier nu net door de volgende fase heen. Zijn altijd bij haar gebleven tot de sliep naar hadden nu het idee dat als ze moeilijk in slaap kon komen onze aanwezigheid haar triggerde om wakker te blijven, terwijl we haar in de middag wel weg konden leggen en weggaan. Dus nu na het hele ritueel en in bed leggen nog een liedje en dan weggaan. Drie dagen paniek maar niet zoals eerder, meer boos dan echt paniek. Hebben haar niet laten huilen ca elke 2 minuten teruggegaan (ze huilde meestal korter) en ook nog als ze rustig was gewoon teruggaan. Al op de tweede dag was het alleen protest in het begin en leek ze te snappen dat we niet echt weg zijn. Komen ook gewoon als er iets is of als het haar te lang duurt om in slaap te vallen en ze zich gaat vervelen. Was de eerste dagen even naar en moeilijk maar voelde echt heel anders dan de paniek van de verlatingsangst. Het komt ☺️. En wij hebben onze avond weer min of meer terug 🥳