56 Reacties

3 jaar geleden

Ja wij merken het ook enorm.. plus mijn man en ik allebei een dag minder werken tov zonder kind... we spelen het elke maand net rond... en voor heen konden we nog wel sparen, maar nu alles zo duur is geworden..

3 jaar geleden

Wij hier ook precies hetzelfde..prima inkomen goede baan en redden het toen makkelijk..maar nu idd merken wij ook dat alles ineens wel heel hard gaat met de kosten..alles is echt duurder geworden echt belachelijk en wij merken dit ook heel erg..

3 jaar geleden

Betaal jij 700 euro kinderopvang uit eigen zak? Want die toeslag word op je inkomen berekend. Als ik kijk naar ons inkomen en wat wij betalen vind ik dit wel heel veel.. wij zelf merken wel dat alles duurder word maar gelukkig raakt het ons nog niet heel heftig. Ook wij hebben een vrij hoge hypotheek, rijden 2 auto's maar kunnen echt nog wel leuke dingen doen en goed sparen

3 jaar geleden

Reactie op Mandy Krouweel

Betaal jij 700 euro kinderopvang uit eigen zak? Want die toeslag word op je ...
Ja uit eigen zak. Maar twee baby’s, tweeling. Dus misschien het dubbelen als jullie gewend zijn? Sparen is bij ons nog wel iets mogelijk, maar de mate van vroeger echt niet

3 jaar geleden

Reactie op maart1

Ja uit eigen zak. Maar twee baby’s, tweeling. Dus misschien het dubbelen al ...
Als ik onze 2e zou inschrijven betaal ik ook geen 700 zelf.. dat scheelt me 150 euro. Weet je zeker dat je de goede berekening hebt gemaakt? Of gaan jullie kindjes 4 a 5 dagen naar de opvang?

3 jaar geleden

Als ik onze 2e zou inschrijven betaal ik ook geen 700 zelf.. dat scheelt me ...
Ze gaan twee dagen. Misschien is ons inkomen hoger, betalen we een groter percentage zelf. Ik weet vrij zeker dat de berekening klopt;)

3 jaar geleden

Reactie op maart1

Ze gaan twee dagen. Misschien is ons inkomen hoger, betalen we een groter p ...
Het is natuurlijk van meer dingen afhankelijk, je hypotheek en alles. Wij hebben best een hoog inkomen. Daarom schrik ik best van wat je betaald

3 jaar geleden

Pfff hier ook erg lastig rond komen. Zeker met veel onverwachte kosten...

3 jaar geleden

Het is natuurlijk van meer dingen afhankelijk, je hypotheek en alles. Wij h ...
Wij betalen voor 2 dagen ook €350 per kind uit eigen zak na aftrek van de toeslag 🤷‍♀️ en met een partner in de WIA ook geen extreem verzamelinkomen ofzo.

3 jaar geleden

Reactie op Itepietje

Wij betalen voor 2 dagen ook €350 per kind uit eigen zak na aftrek van de t ...
Ja wij iets meer voor 3 dagen. Maar een 2e betaal je niet het dubbele

3 jaar geleden

Wij betalen voor 2 dagen 1 kindje rond de 450 euro zelf (na aftrek toeslagen). Ik en mijn man werken beide 4 dagen, maar het is nu niet dat we mega goede salarissen hebben hoor. Kdv is gewoon duur 🙈. Bij ons betaal je per uur en zonder pakketten en denk dat ze 48 weken per jaar gaat ongeveer, dat scheelt misschien ook bij andere gezinnen. Ik vind ook vooral de boodschappen een stuk duurder geworden. Verder kan ik in België tanken wat wel een hoop scheelt tov NL en mijn man kan gelukkig vaak op de fiets naar het werk. Maar het leven wordt zeker duurder en het sparen gaat minder hard....

3 jaar geleden

Pfft ja! Laten we hopen dat het gaat lukken per 2025 kdv gratis te maken! Ik ben wel blij met het stukje herkenning hier. Het is echt niet zo dat we ons spaargeld hoeven aan te spreken op dit moment, maar ik merk wel dat we een hoop nu laten.

3 jaar geleden

Ik kreeg een hartaanval toen ik €0,80 voor de wc moest betalen 🙈. Ja, alles wordt duurder.

3 jaar geleden

Reactie op maart1

Pfft ja! Laten we hopen dat het gaat lukken per 2025 kdv gratis te maken! I ...
Denk dat dat met t huidige personeels tekort niet gaat gebeuren.. zou heel dom zijn

3 jaar geleden

Denk dat dat met t huidige personeels tekort niet gaat gebeuren.. zou heel ...
Nee gaat echt niet gebeuren. Hebben ze een berekening op gemaakt, zouden ze 30.000 extra mensen nodig hebben over een paar jaar. Dat zal lastig worden! Ik ging vandaag 2 kiwi’s bij de AH afrekenen, had ze nog niet gewogen, €1,50.. 😳 wij kunnen prima rondkomen maar letten wel op, gewoon omdat het ook echt wel minder kan (alles is zo vanzelfsprekend soms 😬) Elektrische apparaten aan als de zon op de zonnepanelen staat, korter douchen etc. Ook beter voor het milieu ☺️

3 jaar geleden

Praat me er niet van. Ik heb alleenstaande moeder en de kosten zijn absurd. Heb het zeker niet slecht maar moet overal over nadenken. En kdv kost mij als alleen staanders per dag 15 euro uit eigen zak de rest word vergoed. Maar dan nog. Daarbij hou k van koopjes jagen.

3 jaar geleden

Alles is duur geworden en zal nog veel duurder worden.. wij hebben altijd gezorgd dat we een huis kochten wat ver onder ons te lenen zat zodat we er nooit mee in de zeik zouden komen.. en zo eigenlijk nog een aantal dingen wij kunnen nog altijd van 1 salaris rond komen en houden daar van over.. we werken allebei 24 en 38 uur Pw. Om ons heen zien we het ook veel bij vrienden moesten perse dat dure huis kopen a 1250,- hypotheek pm en dan de rest nog tja 🤷🏽‍♀️

3 jaar geleden

Ja dat merken wij ook wel inderdaad. Voorheen konden we makkelijk een volledig salaris sparen. Nu verhuisd dus hogere hypotheek (nee, lang niet maximaal), kosten van de kinderopvang erbij én parttime gaan werken dus alles bij elkaar een flinke domper. Ookal wisten we dit van te voren en heb ik het 100x berekend, toch vind ik het lastig dat het verschil zo groot is. Inderdaad ook ik heb het idee dat wij hier als enige in onze omgeving mee worstelen. Echter praat ik er zelf niet over dus ik kan me voorstellen dat anderen dit ook niet doen waardoor het misschien zo lijkt en niet echt zo is. Lastig..

3 jaar geleden

Wij merken ook wel dat alles duurder wordt. Soms is het wel moeilijk maar we halen het allemaal wel net aan Wij betalen 208 euro zelf aan kinderopvang Krijgen 644 van de kinderopvang toeslag 2 dagen in de week Pff met de gaskosten merk ik wel dat het duur wordt :( Sparen lukt wel maar soms als we het net niet redden moeten we het er weer af halen. Dan baal ik wel maarja

3 jaar geleden

Jeetje ik schrik van wat jullie voor kdv zelf betalen. Hier gaat onze dochter 4 dagen pw a 9.5u per dag (we halen dr ook wel s eerder op). T tarief is €8,20 per uur bij hun inc. voeding. We betalen zelf 295€ pm. En we verdienen prima om van rond te komen en (wat) te kunnen sparen. Ja t is zeker duurder geworden allemaal, helaas stijgen de inkomens hieraan niet in deze mate mee. Ons energiecontract loopt over enkele dagen af, ben benieuwd wat dat gaat doen. We gaan ook nog verhuizen naar n huurwoning, we zitten nu in n huurappartement, is ook weer duurder. Tot nu heb ik nooit zo op prijzen gelet en kocht ik gewoon wat ik wilde. Als de prijsstijgingen zo doorgaan zullen we toch iets gaan opletten.