8 Reacties

4 jaar geleden

Hoi Anita, Weet je zeker dat het breath holding spell is? Onze dochter is opgenomen geweest in het ziekenhuis vanwege aanvallen die er erg op leken. Huisarts vermoedde breath holding spell, maar volgens de kinderarts was onze dochter hier te jong voor. Zij is nu 12 weken oud. Het blijkt nu bij haar reflux te horen. Het gebeurde iedere keer voor een voeding. Is dit bij jou toevallig ook zo? Onze dochter stikte in maagzuur en vertoonde aanvallen die op breath holding spell leken. Ik snap heel goed hoe eng dit is! Ik praat er ook veel met mijn partner over. Anderen die het niet kennen kunnen er toch lastig een voorstelling van maken. Misschien dat ik later nog professionele hulp ga zoeken, maar daar heb ik nu nog geen behoefte aan. Leef nu nog met de dag en voor de verzorging van onze tweeling. iig veel sterkte, het is niet niks! Ons werd wel verteld dat we erop moesten vertrouwen dat ze eruit zou komen. En daarna vooral veel knuffelen. Voor je kind goed en voor jou ook als troost.

4 jaar geleden

Wat vreselijk schrikken de eerste keren. Hier met de oudste gehad, wel toen ze iets ouder was pas, maar stond de eerste keer echt te trillen en had al bijna 112 gebeld. Aan de ene kant is het een beetje 'ervaring' opdoen, als het vaker gebeurd is, weet je steeds beter wat je kunt verwachten en doen. Ik merkte ook dat ik rustiger werd als ik kon voelen wat er gebeurde, dus wanneer ze weg viel, wanneer ze weer begon te ademen en wanneer ze weer bij kwam. Rustig een hand op haar schouder of nek leggen hielp mij heel erg daarbij.

4 jaar geleden

Reactie op Tineke_M

Hoi Anita, Weet je zeker dat het breath holding spell is? Onze dochter is ...
Hoi, Voor nu is ons verteld dat het inderdaad breath holding spell is, hij heeft het een keer eerder gedaan bij 7 weken toen we hem wakker maakte voor de fles ongeveer 10 seconden,toen hebben we het besproken met het consultatiebureau, dit keer was het toevallig weer bij het wakker worden maar omdat het gevoelsmatig veel langer duurde 112 gebeld. Otis is helemaal nagekeken door het ambulancepersoneel en na overleg met een kinderarts houden ze het nu op breath holding spells, ze zeiden als het nog een keer gebeurd we eventueel voor verder onderzoek moeten kijken. Maar heb er voor nu wel vertrouwen in dat het inderdaad de breath holding spells zijn. Dankjewel voor het delen van jouw ervaring, ik denk dat ik ook maar vooral dag voor dag moet leven en niet teveel in me hoofd gaan zitten.

4 jaar geleden

Reactie op RoosUtr

Wat vreselijk schrikken de eerste keren. Hier met de oudste gehad, wel toen ...
Bedankt voor het delen, misschien dat het mij ook kan helpen door hem rustig een hand op ze schouder te leggen, tot nu toe was alle 2 de keren mijn man als eerste bij hem en stond ik er snel naast, hopelijk komt er geen volgende keer maar misschien dat ik hem dan kan geruststellen en daarmee ook mezelf.

4 jaar geleden

Reactie op Awirjo

Bedankt voor het delen, misschien dat het mij ook kan helpen door hem rusti ...
Met een beetje geluk doet hij het maar een paar keer, en hoef je er niet aan te wennen inderdaad. Nog een kleine tip, meldt het wel even als iemand op hem past en op de opvang. Hier is het gelukkig nog nooit bij een ander gebeurd; en met de opvang lachen we er inmiddels om, omdat we vaak een handtekening moeten zetten als het tijdens het spelen is gebeurd. Het wordt nu met bijna 3 jaar wel steeds minder gelukkig.

4 jaar geleden

Mijn broertje (die 14 jaar jonger is) had dit. Dus ik weet precies hoe van slag je soms kunt zijn! Het goede nieuws is dat het over gaat naarmate ze ouder worden en leren te communiceren. Wij moesten altijd heel duidelijk communiceren met mijn broertje. Al vanaf hele jonge leeftijd. Gaan we bv naar de stad, dan duidelijk afspreken dat hij maar 1 autotje mag kopen bij de intertoys en echt zorgen dat hij dit beaamt en ok zegt. Als we hem dan herinnerden aan die afspraak kon hij rustig worden, maar als hij geen ok had gezegd en alleen had geknikt ofzo, nou dan konden we het wel vergeten. Helemaal overstuur. Dus altijd alles uitleggen voor we iets deden: bv hem oppakken en verplaatsen, nooit zomaar oppakken maar uitleggen waarom en vragen of hij het begrijpt. Wij masseerden zijn handpalmen met koud water om hem weer terug te halen. We hebben een paar keer gehad dat we te laat hadden gehandeld en 112 hebben gebeld. omg wat is dat eng! Maar het heeft hem dus echt geen kwaad gedaan gelukkig. Sterkte!

4 jaar geleden

Oh ja ons was dus verteld dat hij die spells had omdat hij moeite had met het reguleren van zijn emoties. Dus vandaar de nadruk op communicatie omdat hij echt enorm gefrustreerd werd als mensen zomaar iets deden met hem zonder uitleg te geven of als hij zijn zin niet kreeg en we vage afspraken hadden gemaakt.

4 jaar geleden

Ons meisje heeft hier ook last van.. ze heeft dagelijks dat ze voor een aantal seconden stopt met ademen en blauw wordt, ik dacht dat dit normaal was. Dus ik ben hier al redelijk aan gewend tot dat ze ineens flauw viel. Mijn kinderarts en huisarts bevestigde dat ze bhs heeft, (ook al was ze toen maar 8 weken). Wat was dit schrikken zeg, gelukkig zijn we nu een aantal weken verder en is ze niet meer flauwgevallen. Waardoor ik de angst wat los gelaten heb. Ook wetende dat het geen kwaad kan en goed tips heb meegekregen. Houd je kindje vast in een liggende positie, zodat het niet kan bezeren. Wrijf zachtjes over het lichaam, zodat het kindje bij kan komen en je de pijn kan afleiden. Breng nooit een pijnprikkel toe, of laat je kindje nooit schrikken met water of blazen in het gezicht. Hierdoor kan het kindje schrikken, met nog ergere gevolgen van dien. Blijf rustig en probeer je rust over te brengen op je kindje. Hopelijk kan je hier iets mee...