16 Reacties

5 jaar geleden

Hoi! Zit je toevallig al in de praatgroep van stichting zegh op FB? Ik denk dat je vraag daar goed beantwoord kan worden!

5 jaar geleden

Zofran is een merknaam voor Ondansetron. Is dus zoals de apotheker zegt echt exact hetzelfde stofje!

5 jaar geleden

Reactie op Frenkiex

Hoi! Zit je toevallig al in de praatgroep van stichting zegh op FB? Ik denk ...
Ik gebruik helaas geen fb..

5 jaar geleden

Oh, en bonus. In de smelttablet zit aspartaam, in de generieke die je nu kreeg niet.

5 jaar geleden

Ik gebruik ‘s ochtends generiek, omdat ik die smelttabletten erg goor vind in de ochtend en er misselijk van wordt en ‘s middags smelttabletten. 2x 8mg. Merk echt geen verschil in werking 👍🏼 en scheelt heel veel geld ;) bij mij wordt gelukkig gewoon vergoed vanuit basisverzekering

5 jaar geleden

Hi ! Ik heb ook HG en ben morgen 22 weken. Ik heb pas vanaf week 14 zofran gekregen omdat het in de eerste trimester niet geheel onveilig is vanwege risico op hazenlipje of open gehemelte. Ik heb voor 40st zofran €135,92 moeten betalen en het is van het merk Novartis. Echter, de prijs is afhankelijk van welke zorgverzekeraar je hebt. Tot 31 december zat ik bij OHRA en nu bij zilverenkruis en ik zie wel dat de prijs anders is. Ik denk eerlijk gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken over onveilige stofjes (lijkt me niet dat ze dat op de markt brengen?) maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je lichaam net anders reageert op een bepaalde samenstelling... Kan je zelf niet googlen wat er precies in zit en even vergelijken?

5 jaar geleden

Zofran is inderdaad de merknaam (en dus duur) en Odansetron de werkzame generieke stofnaam. Qua hulpstoffen kan het goedkopere merk net iets anders zijn (zeker gewoon vs smelttablet) maar de werking is echt exact gelijk. Ik gebruik hier Odansetron Aurobindo, gaat perfect 😊

5 jaar geleden

Als een apotheker zegt dat het echt hetzelfde is en dat het geen problemen geeft voor de zwangerschap kan je dat wel geloven hoor! In principe weten apothekers zelfs beter wat er in zo'n pilletje zit dan een gynaecoloog

5 jaar geleden

Ikzelf werk op intensieve zorgen en wij gebruiken daar zeer veel ondansetron maar kan nu niet met zekerheid zeggen of dit ook tijdens de zwangerschap mag gebruikt worden, daarvoor zou ik u doorverwijzen naar de site van BCFI daar kan u al de bijsluiters raadplegen.

5 jaar geleden

Ik gebruik ook zofran maar dan idd onder een andere merknaam. Idd de ondansetron

5 jaar geleden

Reactie op latjong

Ik gebruik ‘s ochtends generiek, omdat ik die smelttabletten erg goor vind ...
Zofran smelt vanuit basis? Dan ga ik t even navragen.

5 jaar geleden

Fijn dat zoveel dames verschillende merken ondansetron gebruiken tijdens de zwangerschap. Dat is een geruststelling.

5 jaar geleden

Reactie op mom2bvan2e

Zofran smelt vanuit basis? Dan ga ik t even navragen.
Ja eerst natuurlijk vanuit eigen risico maar die is inmiddels al lang op dus nu vanuit verzekering ;) ik zit bij United Consumers onderdeel van VGZ

5 jaar geleden

Reactie op latjong

Ja eerst natuurlijk vanuit eigen risico maar die is inmiddels al lang op du ...
Eigen risico heb ik ook meteen moeten betalen en vervolgens heb ik facturen van rond de €190 per maand alleen al voor zofran moeten betalen... die van mij is menzis aanvullend. En ondertussen heb ik al van t merk Pharmachemie al gebruikt.. 😊

5 jaar geleden

Reactie op mom2bvan2e

Eigen risico heb ik ook meteen moeten betalen en vervolgens heb ik facturen ...
Had je de zorgverzekeraar trouwens nog gesproken waarom ze dit niet vergoeden? Ik vind het namelijk wel gek dat dit per zorgverzekeraar verschilt en zou zeggen dat dit buiten je eigen risico gewoon onder de dekking van de basisverzekering valt. Hier kreeg ik de Zofran smelttabletten trouwens überhaupt niet eens mee van de apotheek, ze wilde dat ik eerst de goedkope tabletten zou proberen en als dat ivm het braken niet zou gaan moest ik maar weer bij ze terugkomen.

5 jaar geleden

Wat wel handig is te weten, is dat je zorgkosten (niet eigen risico) fiscaal aftrekbaar kunnen zijn. Dus even bonnetjes bewaren, en volgend jaar bij je belastingaangifte invullen :-)