35 Reacties

4 jaar geleden

ik heb op dit moment hiervoor antibiotica. Verdere tips: luier natmaken en dan in magnetron en het op je borst leggen voor het kolven en witte kool bladeren kneuzen en erop leggen

4 jaar geleden

Huisarts bellen! Dan zal je waarschijnlijk antibiotica krijgen. Alles om een abces te voorkomen lijkt me

4 jaar geleden

Hier worstel ik ook al 2,5 week met borstontstekingen, ondanks al het kolven, masseren, verwarmen en ga zo maar door. Inmiddels heb ik mijn derde antibiotica kuur. Bij mij helpt de antibiotica ook goed voor de koorts, maar de zwelling blijft steeds. Ik heb weer bij de huisarts aangeklopt die mij heeft door verwezen naar het ziekenhuis. Daar nu twee echo's gehad waarop te zien is dat het gelukkig steeds een ontsteking blijft. Ben nu in behandeling bij het borstcentrum. Het is nog steeds niet over, maar hoop nu de borstvoeding te kunnen afbouwen zodat het ook niet meer terug kan komen... Een borstontsteking is echt verschrikkelijk, zeker als het niet over gaat! Mijn advies is dus om gewoon weer de huisarts te bellen zodat je zeker weet wat er aan de hand is en wat je nu nodig hebt!

4 jaar geleden

Huisarts en niet weggaan voordat je geholpen wordt!

4 jaar geleden

Vervelend! Volgens mij moet je het wel leeg blijven kolven om de zwelling te laten verminderen. Wanneer je dit doet op de voedingsmomenten moet het niet heel veel invloed hebben op je productie. overigens nemen veel mensen lecithine als supplement. Dat schijnt bij een grote groep mensen harde plekken te voorkomen

4 jaar geleden

Reactie op NB32

Hier worstel ik ook al 2,5 week met borstontstekingen, ondanks al het kolve ...
Wat vervelend voor je! Hopelijk geneest het bij jou ook snel. Ja ik heb gisteren de huisarts gesproken, maar die leek ook niet erg veel additionele advies te hebben anders dan 'afwachten tot na de antibiotica kuur en veel blijven masseren'.

4 jaar geleden

Ik heb zelf geen ervaring met een echte borstontsteking, wel een beginnende. Mijn kraamzorg adviseerde me voor het voeden/kolven de borst goed warm te maken, of met een warme doek of een luier met warm water. Tijdens het voeden/kolven de harde plekken meemasseren en daarna koelen met bijv een bevroren luier of bevroren appelstroop. Verder ook onder de douche de harde plekken masseren. Ze gaf bij mij ook aan niet te kolven, omdat dat de productie zou kunnen stimuleren, terwijl je dat juist niet wilt. Moet er wel bij zeggen dat dat per persoon kan verschillen, dus misschien “moet” jij juist kolven Als dat niet werkt zou ik de huisarts bellen om te kijken of het al een abces is of wat je het beste kunt doen

4 jaar geleden

Reactie op NB32

Hier worstel ik ook al 2,5 week met borstontstekingen, ondanks al het kolve ...
Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met jou gaat en of jij een oplossing hebt gevonden? Ik bevind me momenteel namelijk in een vergelijkbare toestand waarbij ik voor de 3e keer koorts krijg en borstontsteking en de zwelling blijft en is zelfs groter, ondanks al het masseren etc.. Al meerdere keren bij de huisarts aangeklopt en straks ga ik nog een keer bellen en echt aandringen op een verwijzing dit keer voor een echo al is het maar om het een en ander uit te sluiten. Ik merk dat het zo'n onwijze fysieke maar ook mentale aanslag is.. het gaat namelijk veel verder dan alleen een pijn en ongemakkelijke zwelling. Alle moeite die je erin steekt om de zwelling en verstopping weg te krijgen, impact op de voeding, geen concrete hersteltermijn in zicht, machteloosheid etc. maakt het allemaal zo frustrerend en voel me bijna geforceerd om de borstvoeding op te geven hierdoor. Dat zou ook een emotionele aanslag op me hebben, want ik heb vanaf dag 1 zo ontzettend hard mijn best gedaan om het te laten slagen ondanks aanhap problemen en andere tegenslagen met de kleine en dan zou het door een zwelling falen.

4 jaar geleden

Pfoeee jongens I feel you! Ook ik heb mijn 2e ontsteking in 3 weken tijd.. Voor mij dit keer een reden om na deze antibiotica kuur de borstvoeding af te gaan bouwen. Na mijn eerste bevalling ook een ontsteking gehad en kan me herinneren dat ik de stap naar afbouwen mentaal echt enorm zwaar vond. Dit keer merk ik dat dat anders/makkelijker is: je eigen gezondheid is zo belangrijk in deze weken met een newborn! Dus mijn tip: wees trots op alle borstvoeding die je hebt mogen geven (bij sommige komt het zelfs helemaal niet op gang) en kies op tijd voor jezelf! Ik denk trouwens ook echt dat ene lijf hier gewoon meer vatbaar voor is dan het andere! En helaas valt mijn lijf ook in die categorie :(

4 jaar geleden

Reactie op LoutjeK

Pfoeee jongens I feel you! Ook ik heb mijn 2e ontsteking in 3 weken tijd.. ...
Oh no :( wat hebben wij dames het op zulke momenten toch zwaar. Hopelijk is het bij jou ook snel weg. Het is mijn eerste en ik merk inderdaad dat ik wel heel veel moeite heb nog om nu de handdoek in de ring te gooien met borstvoeding. Als dit doorzet zal het toch maar moeten, want ik merk ook wel dat ik echt kapot ben. Ik heb inmiddels de huisarts net weer gesproken en heb toch wel aangedrongen op een echo al is het om laagdrempelig een abces uit te sluiten. Was die niet blij mee omdat ik niet genoegen nam met zijn advies, maar kom op, hij zou ook moeten begrijpen dat het op dit punt ook soms om een stukje gemoedsrust gaat.

4 jaar geleden

Reactie op Citroentje

Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met jou gaat en of jij een oplossing he ...
Oh wat ontzettend vervelend dat het bij jou ook steeds blijft terug komen! Ik herken precies de gevoelens die je beschrijft. Ik vond het echt een hel om steeds weer die koorts te krijgen en had zoveel angst dat het weer terug zou komen. Ik kon ook bijna niet voor mijn zoon zorgen, wat ik nog wel het ergste vond. Bij de derde keer heb ik een andere antibiotica kuur gekregen. Ik had toen een ontsteking in beide borsten. Ik had al besloten de borstvoeding te stoppen omdat ik nog heel weinig productie had (elke keer max 40 ml uit beide borsten) en onze zoon niet gegroeid was. Toen kreeg ik juist het advies van de arts in het ziekenhuis om tijdens de kuur af te gaan bouwen en niet steeds maar te blijven kolven. Het lijkt erop dat deze combinatie de oplossing was: na een week stopte mijn productie helemaal en inmiddels ben ik alweer twee weken koorts en ontstekingvrij! Echt goed dat je voor jezelf bent opgekomen. Het sloopt je helemaal, en ik merk dat ik nu nog steeds niet veel kan en moet herstellen. Ik vond de keus om te stoppen ook moeilijk maar ben nu zo blij dat ik het heb gedaan en geen spijt. Maar dat is een keuze die je voor jezelf moet maken! Veel sterkte en hoop dat het voor jou ook snel voorbij is!

4 jaar geleden

Ik ben inmiddels hersteld van een borstontsteking in de tweede week na de bevalling. Ik heb hier ook antibiotica voor gehad. Kreeg van de huisarts in eerste instantie flucloxacilline. Die leek te werken (koorts was 2 dagen weg) alleen kan daarna de koorts toch weer terug. En de zwelling/rode plek zat er ook nog steeds. Omdat de apotheek had gezegd dat ik gelijk aan de bel moest trekken als de klachten weer zouden verergeren, toen toch maar de verloskundige gebeld, en die heeft me voor de zekerheid naar het ziekenhuis gestuurd. Daar echo gehad en bloedwaarden geprikt, en vervolgens kreeg ik het advies om een andere antibioticakuur te nemen, omdat die van de huisarts kennelijk niet altijd goed aanslaat bij orale inname. Toen een kuur augmentin gekregen en dat heeft geholpen! Dus mijn tip is om te checken welke antibiotica je hebt gekregen, en als je denkt dat die niet aanslaat aan de bel te trekken. Als je huisarts niet mee wil werken kan je het evt ook via de verloskundige proberen! Overigens ben ik de kleine blijven voeden met de ontstoken borst, en heb ik hem na elke voeding leeggekolfd. Ik gaf wel maar 1 borst per keer (om en om), zodat ik hem niet na elke voeding lwwg hoefde te kolven. Dat heeft mij productie wel een flinke boost gegeven, dus ik merk nu dat het de kleine eigenlijk moeilijk lukt om de borst leeg te drinken (we zijn nu 2 weken verder). Dus af en toe kolf ik de borst nog een stukje af voor of na het voeden, en dat probeer ik rustig af te bouwen. Want als ik daar cold turkey mee stop gaat het niet werken...

4 jaar geleden

Reactie op NB32

Oh wat ontzettend vervelend dat het bij jou ook steeds blijft terug komen! ...
Wat bijzonder dat de adviezen zo erg uiteenlopen. Het valt mij ook op dat de protocols en adviezen tussen een huisarts en ziekenhuis vaak ook verschillen. Ik had een soortgelijke vraag voorgelegd aan mijn huisarts omdat ik bang was dat al dat kolven de verstopping erger zou maken ivm overproductie, maar dan zei hij dat de borst niet echt leeg wordt na het kolven vanwege de verstopping en er daarom geen overproductie zal kunnen ontstaan.. Ik heb vandaag dus mijn echo gehad in het ziekenhuis en er zat toch een abces. Gelukkig nog niet erg groot, maar hij is dus met een spuitje leeg gehaald en de zwelling is gelijk zoveel minder, de grote harde pijnlijke plek is weg. Ondanks dat de huisarts aandrong dat het écht geen abces kon zijn en mij met tegenzin naar het ziekenhuis verwees. Pfff.

4 jaar geleden

Reactie op Linderoos

Ik ben inmiddels hersteld van een borstontsteking in de tweede week na de b ...
Goede tip! Dit heb ik inderdaad ook gehoord van een vriendin. Ik heb nu voor een 2e keer een kuur flucloxacilline gekregen van mijn huisarts en ga het in de gaten houden.

4 jaar geleden

Wat goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd en er zo redelijk op tijd bij was. Ik hoop voor je dat het nu alleen nog maar de goede kant op gaat! Ik heb inderdaad ook gemerkt dat je van iedereen andere adviezen krijgt, maakt je nog meer onzeker. Ik heb trouwens uiteindelijk ook augmentin gekregen als laatste kuur. Had geen idee dat de flucloxacilline niet altijd aan slaat, weer wat geleerd ;) maar misschien dat dat bij mij dan uiteindelijk ook de oplossing was? Dus goed om in de gaten te houden!

4 jaar geleden

Hier zit ik in hetzelfde schuitje 😞. Vorig weekend koorts gehad en harde plek op mijn borst. De koorts daalde na 2 dagen weer naar de harde plek bleef. Na een paar dagen toch maar naar de dokter gegaan en antibiotica gekregen. Echter na 5 dagen geen enkel verschil in de harde plek te voelen. Zo onwijs frustrerend dit.

4 jaar geleden

Reactie op sandraOhi

Hier zit ik in hetzelfde schuitje 😞. Vorig weekend koorts gehad en harde p ...
Hopelijk gaat het snel over, maar anders goed de pijn en de zwelling in de gaten houden! Ook niet te hard masseren, dat was een fout die ik maakte. Dit kan de irritatie van de ontsteking alleen maar erger maken namelijk

4 jaar geleden

Hier is de borstontsteking helaas niet goed weg getrokken. Afgelopen donderdag door de huisarts doorgestuurd naar de 1e hulp omdat de bult op mijn borst niet minder werd, daar een bredere antibiotica gekregen (augmentin) en kweek afgenomen maar in het weekend werd de bult steeds groter en pijnlijker en kwam meer naar de oppervlakte, gelukkig stond maandag een controle gepland in het ziekenhuis en toen bleek ik dezelfde dag geopereerd te moeten worden. Ze hebben het opengemaakt (volledige narcose) en er bleek veel pus in te zitten. De wond moet open blijven en over de komende weken langzaam dichtgroeien zodat de infectie niet opnieuw begint. Ik heb nu dus een open wond van zo’n 10 cm diep en 3 cm breed in mijn borst 😭😭. Het is letterlijk het meest rare wat ik ooit heb gezien, zo’n gat in je lichaam te hebben. Mijn advies is mocht je een beginnende borstontsteking hebben: ga direct naar de huisarts/ 1e hulp. Ik heb echt te lang gewacht met beginnen aan antibiotica.

4 jaar geleden

Reactie op sandraOhi

Hier is de borstontsteking helaas niet goed weg getrokken. Afgelopen donder ...
Ohnee wat een vreselijke ervaring! Hopelijk gaat je herstel voorspoedig en niet te stoer doen dus als het toch weer rood wordt ofzo 😘

4 jaar geleden

Reactie op sandraOhi

Hier is de borstontsteking helaas niet goed weg getrokken. Afgelopen donder ...
Oh arme jij :(