5 Reacties

5 jaar geleden

Hoi! Wat een narigheid! Ik zou zeker 112 bellen voor een ambulance ter plaatse als je er weer last van hebt. Dan ben je er hopelijk sneller vanaf en is er direct een ECG-bewijs. Het is een zeer onschuldige hartritmestoornis maar wel super irritant natuurlijk. Nader onderzoek doen lijkt me een goed idee, bijvoorbeeld via een cardioloog. Schildkliercontrole kan ook nuttig zijn :) Liefs en sterkte!

5 jaar geleden

Wat herken ik jou verhaal , ik heb dit dus ook gehad rond de 20 weken in mijn slaap waar ik wakker van ben geworden en door gerold ben in een hyperventilatie ook de ambulance in de nacht geweest en naar het ziekenhuis hier hebben ze bevestigd dat het om een onschuldige hartritme stoornis ging maar dat dit wel vaker in een zwangerschap voor kan komen. Sinds dien blijvende angst en paniek aanvallen omdat ik ook vaak last heb van hartkloppingen en met als klapper op de vuurpijl een prenatale depressie getriggerd. Bij twijfel altijd de hap of ambulance bellen daar zijn ze voor! Veel beterschap 😘

5 jaar geleden

Hmmm klinkt een beetje als mijn situatie. Ik heb inmiddels sinds een paar jaar IST: inappropiat sinus tachycardie. Dit is een ritmestoornis waarbij mijn hart letterlijk af en toe op hol slaat. Dit kan rustig tot 200. Kenmerkend daarvoor is standaard een te hoge hartslag. Ze denken dat deze stoornis gelinkt is aan hormonen omdat het veel voorkomt bij jonge en zwangere vrouwen! Ik heb bijna alle onderzoeken gehad en in het ziekenhuis gelegen wegens signalen dat weefsel in mijn hart was afgestorven. Uiteindelijk kwam deze stoornis eruit. Het kan op zich geen kwaad tenzij een aanval te lang aanhoudt. Dit komt echter bijna nooit voor. Bij mij uitte het zich soms in flauwvallen en aanvallen waarbij ik enorme klappen op mijn borst voelde inclusief benauwdheid. Het gevoel alsof je een marathon hebt gerend, terwijl je stil op de bank zat. Mijn hartslag is vrij hoog rond 80-100 in rust. Als ik ga hardlopen tik ik makkelijk de 200 aan. Zelfs als ik ga eten zit ik rond de 122. Oplossing ervoor zou het slikken van bètablokkers zijn maar de bijwerkingen daarvan zijn vaak erger dan de klachten. Daarnaast kan het bij jonge vrouwen een negatief effect hebben om de vruchtbaarheid. Ik 'groei' er hopelijk overheen inmiddels (32). De klachten zijn de laatste jaren zeker minder geworden. Mijn eerste zwangerschap had er geen effect op en mijn tweede tot nu toe ook niet. Zoek het maar eens op!

5 jaar geleden

Thanks voor jullie berichtjes. Doordat ik er eerder al wel eens ervaring mee had is het deels wel oké voor nu. En misschien ook fijn dat ik nu weet wat het mogelijk is. Maarja, ik ben nu niet alleen + het wakkert inderdaad weer angsten aan waar ik eindelijk al een hele tijd van af was. Ik was zo aan het genieten van hoe goed het ging in de zwangerschap. Het is nu natuurlijk niet zo dat het opeens niet goed gaat allemaal, maar toch. Volgende week toevallig weer een echo staan ook, dus dan zal ik dit ook gelijk voorleggen. Nogmaals thanks.

5 jaar geleden

Reactie op Vls

Hmmm klinkt een beetje als mijn situatie. Ik heb inmiddels sinds een paar ...
Ga ik doen. Normaal gesproken tikt mijn hart wel op een normaal tempo, voor zover ik weet. Maar dat uit het niets naar 200 had ik vooral toen ik nog jonger was, rond de 18-20, en dan hield het 5 a 10 minuutjes aan. 2 jaar geleden had ik het echt uren, dat werd toen wel zorgelijk. Maar uit dat filmpje bleek toen wel dat mijn hart in ieder geval regelmatig tikte. Ik ga nu in ieder geval na deze vakantie vragen om meer onderzoek. Hopelijk kan ik dan ook met een gerust hart (ha-ha) bevallen etc. Hopelijk groei jij er inderdaad overheen, sowieso thanks voor het delen van je verhaal.