5 Reacties

vorige maand
Consequent blijven en echt leren om nee te gaan zeggen. Als hij nu al de baas in huis is gaat dit niet echt niet beter worden als je zo door blijft gaan.
Gewoon wat vaker nee gaan zeggen en dan ook gewoon echt volhouden nee = nee.
Vindt je kindje dat niet leuk? Helaas jammer dan maar je kindje moet gaat leren dat nee ook een antwoord is.
Krijgt je kindje een woede aanval omdat jij nee zegt, probeer dit te negeren en is je kindje weer tot rust gekomen dan kan je hem uitleggen waarom je nee heb gezegd!
Zeg je een keer nee en je kindje wordt boos hou vol en blijf echt bij die nee. Je zoontje weet nu dat als je een keer nee zegt en hij boos wordt dat het uiteindelijk toch wel mag. Dat kan ook de reden zijn dat hij boos wordt omdat hij weet oh als ik boos wordt mag het uiteindelijk toch van mama.
Na volhouden en echt consequent te blijven gaat je kindje echt begrijpen dat nee ook een antwoord is en dat boos worden ook gewoon niet werkt.

vorige maand
Dit is zo herkenbaar, ook ik ben de laatste tijd pas strenger geworden. Maar wat mij helpt is om bij de feiten te blijven:
1. jongere kinderen huilen bij een grens omdat hun hersens zo zijn ingesteld (simpel gezegd ff). Dus het is goed dat ze even 'huilen/boos worden' want dit is goed voor de ontwikkeling.
2. kinderen weten niet wat ze willen.
3. de eerste 5 jaar zijn het belangrijkste voor de toekomst.
4. ik ben niet verantwoordelijk voor het gevoel van mijn kind. Ik kan mijn kind alleen begeleiden in het doorlopen van de gevoelens.
De laatste is misschien wel het belangrijkste. Het is niet aan mij om te voorkomen dat mijn kind nooit verdrietig, boos of teleurgesteld is. Het is mijn taak om mijn kind te leren omgaan met die emoties en te zorgen dat zij zich gehoord en veilig voelt. Als mijn kind nu overstuur is moet ik ook echt op mijn tong bijten en niet gelijk met oplossingen komen.
Als ik dat echt in mijn achterhoofd houd, vind ik het makkelijker om nee te zeggen. Ik merk ook dat mijn dochter het echt ook fijner vindt.

4 weken geleden
De kinderpsychologie podcast geeft soms ook leuke voorbeelden hoe je ergens mee om kan gaan :-)
Je gedachten en gevoelens zijn heel herkenbaar
Ik vind de toelichting van Bruisend heel goed
Voor mezelf denk ik altijd: ik wil geen zeur of krijs kinderen of te verwend dat ze nergens meer blij mee kunnen zijn op een gegeven moment
Dus juist als ze zeuren of krijsen ga ik er niet op in om te voorkomen dat ik ze dan hun zin geef en het de volgende keer weer zo gaat…….
Het geeft soms wel echt vervelende situaties 🙈 zoals een driftbui op een onhandige plek, maar het is dan maar wat het is 🙈 (voor het goede doel)

4 weken geleden
En als je probeerd minder ja te zeggen zonder nee te zeggen, als dat is wat je lastig vind. Mama ik wil spiderman regenlaarzen. Zullen we dat onthouden voor je verjaardag/sinterklaas/etc. Of: je hebt al regenlaarzen, als je hier uit bent gegroeid kunnen we kijken naar nieuwe? In de winkel voor we naar binnen gaan probeer ik vaak al af te spreken: we zijn hier nu om ... te halen, als ze dan om iets vragen verwijs ik ze vaak terug naar: we komen nu voor ..., speelgoed/snoepjes/etc. Staat vandaag niet op het lijstje

4 weken geleden
Wilde nog iets toevoegen. Bij het wakker worden was ik het boek over hoogsensitiviteit voor kinderen aan het lezen. Daar kwam ook weer naar boven dat kinderen (alle kinderen dus), grenzen nodig hebben om zich veilig te voelen. Door vaker 'nee' te horen of een grens te ervaren, gaan zij zich veiliger voelen. Dit in je achterhoofd houden kan ook enorm helpen.