42 Reacties
4 jaar geleden
Ik gaf bij mijn eerste mee vanuit de koelkast, gekolfd in een flesje. Meestal kan je de rekensom van 150 x aantal kilos / aantal voedingen aanhouden. Bij mijn zoon van 9 weken, 6 kilo, kom ik met 7 voedingen op 150x6/7= 128cc. Ik geef 150cc per voeding mee, dan weet ik zeker dat het genoeg is mocht hij een keer wat meer willen. Heb je wel al eens een flesje gekolfde melk gegeven? Misschien goed om te oefenen voordat ze het ineens bij een vreemde moet kunnen :) Dan weet je ook meteen hoeveel hoeveel ze drinkt en hoeveel je dus ook moet kolven.
4 jaar geleden
Reactie op Sylllll
Ik gaf bij mijn eerste mee vanuit de koelkast, gekolfd in een flesje. Meest ...
Maar als eenmaal je borstvoeding goed op gang is en je hebt geen overproductie, komt als het goed is de hoeveelheid melk die je kunt kolven ook overeen met wat ze wilt drinken. Houd er wel rekening mee dat dat op een dag per voeding kan verschillen natuurlijk. Dan geeft de rekensom een goede houvast als gemiddelde vind ik.
4 jaar geleden
Wij, op de kinderopvang (werkzaam), hebben ook voorraad gekolfde melk in de diepvries liggen. Ouders geven dit smorgens bevroren mee, of vers en dan gaat het direct de diepvries is. Echter, geven zij wel iedere dag nog genoeg mee (wat ze gemiddeld drinken), mocht er toch te weinig zijn, hebben we altijd wat in de diepvries
4 jaar geleden
Reactie op Sylllll
Maar als eenmaal je borstvoeding goed op gang is en je hebt geen overproduc ...
Da's wel een goeie om zo te berekenen ja! Dankje wel daarvoor.
Ja we hebben al eens een flesje gegeven, proberen dit wel 1x per week te doen. Al schiet het er soms ook wel snel bij in..
Geen overproductie hier. Dus wat ik dan inderdaad kolf drinkt ze.. Hmm zo moeilijk is het dus eigenlijk niet 😅
Ik zit dan alleen met de vraag hoe dit te bewaren. Bakje of zakje en dan thuis gelijk in de vriezer.. En mee geven als ze weer naar de opvang gaat...???🤷🏼♀️
4 jaar geleden
Reactie op Kiddie
Wij, op de kinderopvang (werkzaam), hebben ook voorraad gekolfde melk in de ...
Da's ook wel idee ja! Ze gaat naar een gastouder dus er mag vast bij haar ook wel wat melk in de vriezer liggen :)
4 jaar geleden
Reactie op Bloemetje87
Da's wel een goeie om zo te berekenen ja! Dankje wel daarvoor.
Ja we hebbe ...
Ik gebruik gewoon flesjes (heb flink wat gekregen van mn schoonzusje). Maar van die zakjes op bakjes zijn ook prima. Fijne van bakjes is dat (bij die van avent iig), je het op je kolf kan aansluiten. En dan had ik een extra flesje aangeschaft die ik daar kon laten (op den duur speengrootte vervangen) waarin ze de opgewarmde melk (idd ingevroren) konden overgieten. En idd ook altijd wat extra nog dat daar vast in de vriezer kan liggen, mocht er een keer alles uitgespuugd worden oid.
4 jaar geleden
Ik wil ook graag BV blijven geven, moet minimaal 45 minuten reizen en dan op kantoor kolven. Is een klein bedrijf zonder kolfruimte en de koelkasten worden niet goed schoongehouden, dus heb gekozen voor een kolftasje die de melk koelt.
Heb 5 flesjes van 120 ml en 2 van 250 ml waar ik melk in kan bewaren en waar de flesspeen op kan van dr Brown. Hopelijk is 7 flesjes genoeg om zelf mee te nemen en om met zoontje mee te geven. Daarnaast vries ik nu af en toe wat in als extra voorraad.
Qua hoeveelheid ga ik dit schema van LLL aanhouden, is in maand 3 130ml x lichaamsgewicht / aantal voedingen. En alles wat ze minder drinken halen ze aan de borst in shijnbaar.
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles
Hoop heel erg dat het zo gaat werken, wil graag het halfjaar BV afmaken!
4 jaar geleden
Reactie op Hadassa90
Ik wil ook graag BV blijven geven, moet minimaal 45 minuten reizen en dan o ...
Ik heb inderdaad ook gekeken naar zn koeltasje , van medela zitten er ook zn koel element in wat precies tussen je flesjes past👌🏼
Ik hoop ook dat het lukt voor je. Ze zijn verplicht een ruimte voor je te creëren he.. Ik zou daar toch naar kijken/ navragen..
4 jaar geleden
Reactie op Sylllll
Ik gebruik gewoon flesjes (heb flink wat gekregen van mn schoonzusje). Maar ...
Ik heb de medela kolf, ook daar kunnen flesjes onder met deksel. Ik moet alleen nog even uitzoeken of die ook in de vriezer kunnen 🤔
Anders ga ik denk ik die van avent kopen inderdaad.
4 jaar geleden
Nemen jullie dan de bevroren melk mee naar de opvang of heb je dat de vorige avond al uit de vriezer gehaald en in de koelkast laten ontdooien 🤷🏼♀️
4 jaar geleden
Reactie op Sylllll
Maar je kunt ook verse meenemen hoor, van de dag(en) ervoor bijvoorbeeld. M ...
Ja dat ligt er dan weer aan wanneer ik weer werk. Als het de dag daarna of 1 dag er tussen zit kan dit. Maar als ik maandag en vrijdag werk dan gaat dit al niet en moet ik het invriezen ;)
Maar dan vries ik het in en haal ik het sochtends uit de vriezer om mee te nemen.. :)
4 jaar geleden
Reactie op Bloemetje87
Ja dat ligt er dan weer aan wanneer ik weer werk. Als het de dag daarna of ...
Heb net ook gelezen dat de medela flesje in de vriezer mogen/kunnen.
4 jaar geleden
Reactie op SanvG
Medela heeft ook zakjes.. ik giet het van het flesje in het zakje en bewaar ...
Da's wel weer waar ja🤭
4 jaar geleden
Reactie op Bloemetje87
Ja dat ligt er dan weer aan wanneer ik weer werk. Als het de dag daarna of ...
Ik had van lactatiekundige begrepen dat je het een week kunt bewaren in de koelkast! (Achterin, daar is de temperatuur het constantst, niet in de deur die gaat steeds open en dicht)
En hier lees ik ook 8 dagen: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/282-bewaren-van-moedermelk
4 jaar geleden
Reactie op Klaaassie
Ik had van lactatiekundige begrepen dat je het een week kunt bewaren in de ...
8 dagen... oo ik dacht max 3 dagen 😅
4 jaar geleden
Dat wisselt heel erg afhankelijk van waar je de info vandaan haalt is me al opgevallen. Blijf vooral kijken/ruiken/proeven zou ik zeggen! Zelf Vries ik in wat ik niet zeker binnen 48 uur nodig heb (zeg maar vandaag of morgen).
Ik vries graag in in bakjes of flesjes omdat die herbruikbaar zijn, de zakjes moet je na gebruik weggooien. Ivm overproductie die ook wel gekocht omdat weggooien van melk helemaal zonde is natuurlijk 😅.
Voor de reserve voorraad nog de tip om ook wat in ijsblokjes (zakjes of vormpjes) in te vriezen, dat is makkelijker te doseren als de kleine nog net wat meer nodig heeft, of ineens naar grotere voedingen gaat.
4 jaar geleden
Vandaag ben ik even langs geweest op mijn werk met mijn dochter. Ik ben samen met mijn teamleidster naar de kolf ruimte gegaan; het betreft een hok waarin de overdracht gedaan wordt. Er staat een tafel en een paar (harde) stoelen, geen verwarming en ook geen koelkast. De ruimte is wel vanaf de binnenkant op slot te doen en er is een deur hanger die je aan de buitenkant kan ophangen waarop staat dat je aan het kolven bent.
Tevens is er nog niet nagedacht hoe ik moet gaan kolven als ik avond/weekend hoofd ben waarin ik als enige verpleegkundige aanwezig ben (werk in verpleeghuis).
Volgens de richtlijnen voldoet de ruimte niet; ik zit eigenlijk voornamelijk in over de koelkast. Genoeg koelkasten in het huis maar niet bepaald fijn om mijn melk in een koelkast te zetten waar anderen bij kunnen.
Op het moment dat ik ging kijken was ik wat overweldigd (waren ook vooral met de kleine bezig en kletsen) en eerlijk gezegd durfde ik er niet echt iets van te zeggen; weet dat het nergens op slaat.
Nou ja, ik weet dat ik gewoon nog in gesprek moet gaan/ het moet aankaarten oid maar ik vind het moeilijk. Er zijn veel vrouwelijke collega’s die ook kinderen hebben, misschien heeft niemand erover geklaagd of kolft er niemand ofzo..
Ik voel me ook bezwaard om te vragen om een comfortabele stoel aangezien ik nooit mijn dochter op werk zal voeden, enkel kolven. Toch is het een richtlijn dat er een comfy stoel of bank moet staan..
I don’t know. Moest het even van me af schrijven want lig erover te malen terwijl ik moet gaan slapen..