38 Reacties

5 jaar geleden

Huh? Je moet toch gewoon altijd 'n mondkapje dragen?

5 jaar geleden

Neem aan van wel. Je loopt geen extra risico door 'm te dragen en je kan 't nog steeds verspreiden

5 jaar geleden

Tuurlijk! Waarom niet? Zelfs mensen met astma /longproblemen dragen een mondmasker. Het is om jezelf, andere, Mar zeker je baby te beschermen.

5 jaar geleden

Reactie op Jeeennx

Huh? Je moet toch gewoon altijd 'n mondkapje dragen?
Ja dit dacht ik dus ook maar hoor het heel veel anders dat als je zwanger bent dat je niet verplicht bent

5 jaar geleden

Ja dat dacht ik dus ook alleen je VK gynaecoloog of huisarts kan je een brief geven waarin staat dat je hem niet op hoeft

5 jaar geleden

Ik draag het juist zo min mogelijk nu ik zwanger ben. Maar in openbare ruimtes is het zoiezo verplicht hoor volgens mij.

5 jaar geleden

Ik draag hem nu zelf ook zo min mogelijk maar in open bare ruimtes zet ik hem wel netjes op

5 jaar geleden

Voor iedereen verplicht tenzij je een uitzondering hebt.

5 jaar geleden

Op het werk doe ik m af tijdens het traplopen anders red ik t niet haha! Zo kortademig. De rest van de tijd heb ik ‘m op (werk op een middelbare school)

5 jaar geleden

Ik werk in een voedingszaak en kom in contact met klanten. dus draag het 8 a 10 uur per dag. Wel lastig soms en het gevoel dat je geen adem hebt of draaierig. :(

5 jaar geleden

Werk op de spoedeisende hulp en draag elke dienst een dik ffp2 masker. Vind het heel benauwd en ben snel kortademig, lijkt ondertussen zelf wel een covid patiënt 😅 alles om nu geen covid op te lopen

5 jaar geleden

Iedereen is het verplicht 😂 ja of niet zwanger

5 jaar geleden

Hi allemaal, Dit topic is geopend vanwege een hele specifieke vraag. Er wordt niet gevraagd of je het masker wel of niet draagt. Ik snap dat iedereen een mening heeft over dit onderwerp, als de wens er is om hierover te praten, mag iemand daar een topic voor aanmaken. Ik zal alle off topic reacties verwijderen. Groetjes, Lindsey

5 jaar geleden

Ik denk dat je inderdaad verplicht bent, maar ik heb al een aantal keer een aanval van hyperventilatie gehad door inspanning (bv trappen) met mondmasker en kon toen wel op begrip rekenen toen k het even af zette. Zodat ik de kans kreeg om even op adem te komen.

5 jaar geleden

Ja, je bent het wel verplicht.. Was laatst bij een babywinkel en toen ik er echt moeite mee had, heb ik gevraagd of ik hem enkel over mn mond mocht doen, dit was geen probleem, mede omdat het rustig was.. Ook in de bus heb ik t laatst gevraagd, er zat niemand in en kreeg t best benauwd.. was ook geen probleem! Gelukkig is er veel begrip voor n zwangere 😊

5 jaar geleden

Had een stoffen, uitwasbaar. Daardoor kon ik lastiger ademen alsof het zwaarder was. Tegenwoordig wegwerp, stuk lichter ademen.

5 jaar geleden

Alleen bij openbare ruimtes waar het verplicht is heb ik het op. Ook bij mij in de flat in de lift etc. Verder als ik buiten loop niet. Ik heb erge astma en kan snel Kortademig zijn maar heb totaal geen last van mondkapjes dragen of dat het erger wordt.

5 jaar geleden

Zou niet weten waarom niet... Er zijn medische gronden om om een uitzondering te vragen maar daar valt zwanger zijn niet onder. Als je zichtbaar onwel wordt denk ik dat de meeste mensen wel begrip hebben als je het even afdoet, tenzij je rochelend in de bus zit natuurlijk 😜 Als zwanger zijn voor jou een onderliggende aandoening verergert waardoor je nu echt ademhalingsproblemen hebt, kun je met je huisarts overleggen of hij/zij dit wil vastleggen. Een face-shield wordt dan nog steeds aangeraden. Bedenk daarbij ook, het kapje is er ook om jou te beschermen. Eenmaal verder gevorderd in de zwangerschap kun je zo-nodig niet meer op je buik behandeld worden. Los daarvan is er sowieso minder ruimte voor je longen. Dit maakt behandelen van corona-symptomen tijdens een zwangerschap wat lastiger dan bij reguliere patiënten. Even los van de medicijnen die je bij eventueel zwaarder verloop van de ziekte wellicht liever niet in je lijf hebt dan. Ik heb het gehad en was een “milde” casus, lag na naar boven lopen, pyjama aandoen en tandenpoetsen nog een half uur hijgend als een pakpaard in bed met 39,5 graden koorts (ik heb zelden koorts, laat staan zo hoog). Moet er niet aan denken dat nu met m’n zwangere lijf nog eens te hebben! De bonus, poepluiers van mn oudste rook ik niet meer ;)

5 jaar geleden

Ik draag hem niet omdat ik er niet achter sta, was eerst echt bang voor reacties en liet mijn man boodschappen doen. Nu doe ik het ook, als moeder besluit je zelf wat het beste is voor jou en je kindje. Als ik er op aangesproken wordt (wat bijna nooit gebeurd) geef ik aan hoe het zit. Ik ben zwanger, heb een lage bloeddruk, kindje met groeiachterstand en ik word benauwd van dat ding en ben bang dat ik flauwval, dan zijn we verder van huis. Alles voor die kleine!

5 jaar geleden

Als aanvulling nog, je kan op rijksoverheid een kaartje printen dat je uitzondering bent omdat je zwanger bent!