6 Reacties

5 jaar geleden

komt helemaal goed, de kans is ontzettend klein dat er iets is. Dont worry!

5 jaar geleden

Ik heb 9 maanden lang rauwe viseitjes gegeten want ik wist niet dat dat niet mocht馃槄 en ik heb een gezonde zoon, maak je niet druk!

5 jaar geleden

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar hier wat info die ik heb gevonden over toxoplasmose. Ik vind het zelf heel lastig om gewoon een 'niet eten, is gevaarlijk' te horen zonder verdere info. Toxoplasmose is een eencellige parasiet die oa. voor kan komen in rauw vlees, eieren, ongewassen groenten en fruit, besmette aarde en uitwerpselen van (jonge) katten. Doorgaans merken mensen weinig van een besmetting, het lijdt maar zelden tot ziekteverschijnselen. Wel kan het schadelijk zijn voor zwangere vrouwen, voornamelijk vanwege de mogelijke overdracht naar het kind. Wist je dat 50% van de vrouwen voor hun zwangerschap al toxoplasmose heeft gehad waardoor ze antistoffen hebben en het daardoor niet meer kunnen oplopen tijdens de zwangerschap (en dus ook niet over kunnen geven aan het kind)? Vervelende is dat we doorgaans niet weten of we dit al hebben gehad of niet waardoor het algemene advies is om alle stoffen met mogelijk toxoplasmose te vermijden. De kans dat je, als je tijdens je zwangerschap toxoplasmose oploopt, dit doorgeeft aan je kind loopt van 3% aan het begin van de zwangerschap tot 40% aan het eind van de zwangerschap waarbij het grootste gevaar voor het kind juist afneemt naarmate de zwangerschap vordert. Over hoe groot de kans is om 眉berhaupt toxoplasmose op te lopen (tijdens de zwangerschap) kan ik geen duidelijke data vinden behalve dat het RIVM zegt dat de kans 'klein' is. Al met al zou ik me niet teveel zorgen maken over een paar happen gehakt die niet geheel doorbakken was.

5 jaar geleden

Daarnaast wordt ook gewaarschuwd voor de listeria bacterie. Vooral in lang houdbare dierlijke producten en rauwe dierlijke producten. De kans op besmetting is zeer klein (4 op de miljoen Nederlanders per jaar lopen het op). De bacterie overleeft niet bij (goede) verhitting van de producten waar het in zit. Wederom zou ik ne in jouw geval niet teveel zorgen maken!

5 jaar geleden

Had het hier pas over met mijn huisarts (meer hypothetisch, hoe snel iets een probleem was) en zij gaf ook aan je niet te druk te maken. Er is sowieso maar een kleine kans dat je het oploopt en natuurlijk is het fijn die kans te minimaliseren maar als het een keer niet lukt omdat er wat fout gaat, is er echt niets om je zorgen over te maken. Niet te druk om maken. Zij gaf aan dat stress slechter voor de baby is dan een keer iets 'verkeerds' eten ;)

4 jaar geleden

Ik nou ook heb hamburgernuit de vriezer gehaald wel 20 minuten zeker gebakken toen ik het at zag ik heeeeel lichtjes rose op een plek kan sit kwaad 馃様