26 Reacties

3 jaar geleden
Geen ervaring hier met een methode, dus daar kan ik je geen tips geven.. Heeft hij niet gewoon ergens last van? Zijn oortjes misschien?
Of misschien sprong 5 aangebroken?

3 jaar geleden
Ik heb eens als tip gehoord om meerdere spenen in bed te leggen zodat er altijd wel een speen ik de buurt ligt. Je hebt ook glow in the dark spenen geloof ik. Kan hij zijn speen zelf al nemen en indoen?
Dan kan dit misschien wel helpen.
Ik heb er zelf niet echt ervaring mee.

3 jaar geleden
Ik heb het ook geprobeerd. Uiteindelijk viel ze steeds in slaap op de arm en als ik haar dan probeerde weg te leggen was het weer huilen. Uiteindelijk een slaapplan laten maken door een slaapcoach. Ik heb de snelle check methode gedaan. Hierbij laat je je baby gecontroleerd huilen door elke +/- 5min terug te gaan even troosten (aai over de bol/beetje sussen, niet uit bed halen). Ja je baby blijft wel huilen. Hier moet je dus wel tegen kunnen. Na een uur viel ze in slaap. De volgende dag duurde dit een kwartier en nu is het even huilen als ze neergelegd wordt en gaat gelijk slapen.

3 jaar geleden
Ik ga met jackie mee. Gecontroleerd laten huilen was hier enige methode die wat resultaat haalde met onze oudste. Hoewel ze nooit een goede slaper is geworden tot ze 2,5 jaar was, was het wel de enige manier die haar in slaap kreeg.
Wat mij hielp was wel dat huilen ook een vorm van prikkelverwerking kan zijn. Dus door juist steeds op te pakken introduceer je weer nieuwe prikkels en raak je in eennspiraal.
Onze dochter werd overigens ook ècht giftig met in bed leggen hoor, was heus geen zielig lief huiltje en dan na 3 minuten slapen. Dat was op slechte dagen rustig 15-20 echt krijsen en schoppen en doen. Heb eindeloos naast dr bedje gezeten met een hand op de buik, of nuriend aan de andere kant van de kamer. Zodat ze wist dat ik er was. En het was iedere keer weer moeilijk. Maar sommige dingen, en bij sommige babies, je kunt t gewoonweg niet beter maken dan het is voor ze, behalve laten weten dat je er bent…

3 jaar geleden
Hier geprobeerd met mijn zoontje die was op een gegeven moment zo overstuur dat zelfs hem oppakken en troosten niet meer hielp. Was dus 1x en nooit meer voor ons 🙈 ik ben daarna gewoon doorgegaan met hoe ik het eerder deed: in slaap voeden of als hij bijna in slaap valt neerleggen en z’n speen geven. Nu spuugt die vaak z’n speen na een minuut uit en slaapt. Hij wordt inmiddels ook niet meer wakker opzoek naar z’n speen, enkel nog als hij honger heeft dan wilt hij drinken. Voelde voor mij echt zoveel fijner. Liefde van een moeder blogs vond ik ook erg fijn om te lezen!

3 jaar geleden
Reactie op momo1988
Ik ga met jackie mee. Gecontroleerd laten huilen was hier enige methode die ...
Ja ik heb het idee dat ik hem alleen maar bozer maak met continu hem uit bed slepen en heen en weer lopen en alles. Vind het zó lastig. Als ik hem laat huilen lijkt hij ook met de minuut overstuurden te worden, dus dat durf ik ook niet heel lang door te laten gaan. Maar je hebt de speen uiteindelijk wel weg kunnen laten?

3 jaar geleden
Geen ervaring hier met een methode, dus daar kan ik je geen tips geven.. He ...
Volgens de Oei, ik Groei app zou hij nu het zonnetje in huis moeten zijn… Nou helaas!
Ik heb niet het idee dat hij ergens last van heeft, want zodra ik de speen geef is hij vertrokken. Zodra ik hem uit bed til en naar beneden ga is het alleen maar lachen en gieren. Alleen het in slaap komen zelf is drama zonder speen. Kan hem ook niet slapend wegnemen of vlak voor het in slaap vallen uit halen, daar wordt hij direct wakker van.

3 jaar geleden
Reactie op xMayou
Ja ik heb het idee dat ik hem alleen maar bozer maak met continu hem uit be ...
Je hebt ook de put down put down methode van slaaptipsvoorbaby’s:
‘’Baby's die snel over gestimuleerd raken en/of wat oudere baby's kun je beter proberen te kalmeren terwijl ze in bed liggen. Dit noemen we 'Putt down, putt down'. Het elke keer oppakken overstimuleert deze baby's en dat helpt het proces niet.
In dat geval is het advies om ze rustig aan te raken en/of middels ssshhh te kalmeren.’’
https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/hoe-werkt-de-pick-up-put-down-methode/

3 jaar geleden
Wij gebruiken deze methode ook sinds een week en hier gaat het super goed. Ik herken heel erg wat je zegt: direct huilen bij het aanraken van het matras. Het is de bedoeling dat je ongeveer 100 sec wacht, hem even laat huilen en dan pas oppakken en troosten. Troosten in een donkere kamer, zonder praten, alleen ‘sssshhh’ geluid. Dan weer terug in bed leggen, ‘wachten’ tot hij weer begint te huilen en dan opnieuw tot 100 tellen (kan natuurlijk korter als hij je echt eerder nodig heeft).
De eerste avonden zijn we uren bezig geweest, maar nu lukt het vaak al om na 1 of 2 keer zelf in slaap te vallen. We zijn heel blij dat we hebben doorgezet! Wij doen deze methode overigens met speen.

3 jaar geleden
Reactie op MeerieVonk
Wij gebruiken deze methode ook sinds een week en hier gaat het super goed. ...
Hier precies dezelfde ervaring! De eerste keren duurde het eindeloos, echt het gevoel dat het niet zou werken en tevergeefs was. Maar nu gaat het ineens al zoveel makkelijker! Nog niet gelijk stil als we hem wegleggen, maar ik hoef hem nog maar maximaal 2x op te pakken en hij valt nu zelf in slaap. Van hysterisch huilen bij neerleggen naar zelfs een beetje kwebbelen totdat hij moe wordt. Volgens mij inderdaad wel belangrijk om 100’seconden te wachten (filmpje van slaaptipsvoorbaby’s )

3 jaar geleden
Mijn zoontje associeert de speen ook met slapen maar wordt gelukkig niet meer wakker wanneer hij uit valt, sterker nog, hij spuugt hem op een geven moment vaak uit. Wanneer hij niet zo lekker slaapt, wordt hij wel wakker wanneer zijn speen eruit valt.
Wat kan helpen is hem op zijn buikje laten slapen, de speen valt er zo minder snel uit. Behalve als ie net zoals mijn zoontje is en de hele tijd zijn nek omdraait, moet het geen probleem zijn:-)!
Of op de zij laten slapen met een knuffeltje/kussentje bijna tegen het speentje leggen zodat het speentje er niet volledig uit kan vallen.
Ik heb verder geen kennis over een methode:-) ik wil eerst de 4 maanden slaap regressie volledig uit zijn en kijken hoe we er dan voor staan. De kleine wordt namelijk nog wel vaak wakker snachts..
En misschien een andere tip: misschien is je partner in staat om het even over te nemen van je? Zodat jij even wat kunt rusten?
Ik merk bijv dat mijn zoontje vaak wakker wordt en dan gelijk zoekt naar mijn borst en zo weer ook in slaapt valt.. behalve als mijn partner in springt, die lukt hem altijd om in slaap te wiegen. Bij mij is het huilen als ik dat probeer. Dus zo zie je maar, andere geur zorgt gelijk voor ander gedrag😅

3 jaar geleden
Och arm kindje, vijf maanden is nog zó klein! Lekker even meejanken als je dat nodig hebt en verder tandjes op elkaar en zorgen voor je kindje. Uiteindelijk komt het allemaal goed!

3 jaar geleden
Reactie op Annesoof83
Och arm kindje, vijf maanden is nog zó klein! Lekker even meejanken als je ...

Sorry hoor, dit plaatje kan ik helemaal niks mee. Wat valt er onder “sleep training”? En geen enkele wetenschappelijke studie is zo zwart-wit als dit suggereert. Je kunt prima een “attuned en responsive” ouder zijn en je kind toch ook soms even 10 minuten laten huilen. Al is het alleen al omdat soms je andere kind(eren) ook wat hebben 🤷♀️ Het idee dat je slecht zou zorgen voor je kindje als je het niet bij ieder piepje doodknuffelt vind ik zoooo toxisch. En bij mijn dochter werkte het dus absoluut averechts, ook vanaf zeer jonge leeftijd al.
Dus ik kon kiezen, een kind wat fatsoenlijk sliep maar soms even moest uithuilen. Of mezelf goed voelen door dr lekker veel te knuffelen en dan alsnog een hysterisch kind omdat ze niet sliep als ze continu opgepakt heb.
Dus graag balkje toevoegen met “number of studies showing lack of sleep is harmfull to pretty much any aspect of life” 😉

3 jaar geleden
Reactie op momo1988
Sorry hoor, dit plaatje kan ik helemaal niks mee. Wat valt er onder “sleep ...
Thank you! Echt precies dit. Bij onze dochter werkt t dus ook averechts en heb me daar best ‘slecht’ over gevoeld aangezien het (gentle) slaap trainen hier juist zorgt voor rust en en vrolijke baby maar ik me toch een kneus van een moeder voel die dr dochter dus blijkbaar niet op verzoek en met licht en liefde kan groot brengen😅 besef me maar al te goed dat ieder kindje anders is en er meerdere wegen naar Rome zijn maar soms moet je dat toch even lezen van iemand dus dank!

3 jaar geleden
Sowieso ben ik het eens met Momo1988!!
Maar als antwoord op jouw vraag: ik denk niet dat je iets verkeerd doet! Kan het zijn dat je hem miss net te laat of te vroeg in bed legt? De wakkertijd bij 5 maanden is ongeveer 2 a 2:15 uur. Ik merk bij ons zoontje dat hij daar best gevoelig voor is. 15 min te vroeg of laat en meneer ligt ook overstuur in bed 😅 en een sprongetje kan inderdaad ook!

3 jaar geleden
Ik ben hier mee gestopt na een week. Hij bleef alleen maar erger over de zeik gaan en ik had niet het idee dat dit hem hielp.
Ben vanaf toen heb gewoon steeds in bed gaan leggen en heb ‘m vast gehouden. Het begon met 3 kwartier naast z’n bed staan en huilen, maar niet zo hysterisch omdat ik de hele tijd bij ‘m was. Dit is bij elk slaapje korter aan het worden. Ik hoef nu nog maar 5 tot 10 min z’n handjes vast te houden en hij valt zonder te huilen in slaap. Dit voelt voor mij een stuk beter!