24 Reacties

4 jaar geleden

Nee hoor, ik merk ook bijna tot niks bij onze jongen. Hij zit nu in de 3e strong en deze schijnt heel heftig te zijn… maar merk niks!

4 jaar geleden

Reactie op lilian9999

Nee hoor, ik merk ook bijna tot niks bij onze jongen. Hij zit nu in de 3e s ...
Hoe weet je dan wanneer hij in een sprongetje zit? Google je dat gewoon rond welke periode dat gebeurt?

4 jaar geleden

Sprong 4 is heftig. Duurt laaaanggg

4 jaar geleden

Reactie op martinzaag

Sprong 4 is heftig. Duurt laaaanggg
Wat merk je dan en wanneer?

4 jaar geleden

Reactie op AnJP

Hoe weet je dan wanneer hij in een sprongetje zit? Google je dat gewoon ron ...
Ik heb de Ap; oei, ik groei. Daar kun je precies zien welke sprong en wat ze dan ervaren! Super handig

4 jaar geleden

Dat hele sprongen gebeuren is erg achterhaald.. en wetenschappelijk helemaal niet goed onderbouwd. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo.

4 jaar geleden

Reactie op AnJP

Wat merk je dan en wanneer?
Meer huilen, slechter slapen,

4 jaar geleden

Ik merk het hier vooral aan dat ik hem soms niet even weg mag leggen, dan gaat hij hard huilen en is soms bijna ontroostbaar 🥺 Wat hangerig, speelt minder op zichzelf en komt in de nachten ineens weer een stuk vaker. Máár, gelukkig is het buiten deze dingen gewoon een heel happy mannetje nog steeds 🥰 en ach.. Dan maar een keertje minder stofzuigen en meer knuffelen. Niet teveel vast willen houden aan sprongetjes hoor. Het is vooral fijn dat als je kindje ineens een tijdje heel huilerig en humeurig is, dat je kunt zeggen 'Het is maar een sprongetje, het gaat voorbij'.

4 jaar geleden

Dat hele sprongen gebeuren is erg achterhaald.. en wetenschappelijk helemaa ...
Dit dus, soms is je kind gewoon chagrijnig. En dat kan dat rond een sprong zijn. Want ja alles rond paar weken ervoor of erna kan je wijten aan een sprong. Ik merk ze ook niet.

4 jaar geleden

Verschilt denk ik heeel erg per kind. Bij mijn zoontje ook vaak niet gemerkt of op heeel andere momenten dan ‘voorgeschreven’. Hij doet sowieso dingen erg in zijn eigen volgorde en op zijn eigen manier 🥰 vond ik in het begin lastig maar inmiddels helemaal aan gewend hij doet het super. Mijn dochtertje is weer heel anders. Merk wel meer iets dat op een sprongetje lijkt maar komt ook omdat zij al veel meer een dagnachtritme aanhoudt en sowieso wat pittiger is!

4 jaar geleden

Ik snap die hele sprongetjes niet 🤷‍♀️ ik merk vrij weinig bij mijn meisje. Soms heeft ze een huil uurtje, maar verder is het een hele vrolijke baby die de nachten lekker doorslaapt.

4 jaar geleden

Ik ook vrij weinig. Soms heeft ze haar dag niet en als ik dan kijk is dat precies in z'n sprong maar iedereen heeft weleens zijn of haar dag niet dus waarom een baby niet. ❤

4 jaar geleden

Ik vind die sprongetjes echt dikke bullshit. Hoorde er voor het eerst over hier op het forum. In mijn omgeving is het echt bij niemand bekend. Volgens mij is het ook helemaal niet bewezen of er zouden bestaan. Ik zou er alleen maar stress van krijgen als ik me met zo iets zou moeten bezig houden. Ik denk juist dat bij vele mama's die zich er wel over in lezen op voorhand stress krijgen over wat gaat komen, het kindje voelt dit en dan krijg je het 'vervelende' gedrag... laat een kind, kind zijn met af en toe een mindere dag zonder er steeds een reden van bv een sprongetje aan te koppelen. Ik moet echt bijna kokhalzen van het woord alleen al. Onze dochter is morgen 16 weken en ze is en blijft even vrolijk 🥰 Ik zie het juist als iets positiefs als je je er niet zo hard of totaal niet op focust.

4 jaar geleden

Ik merk hier ook niets van. Ik heb wel de app die me zegt wanneer ze een sprongetje doormaakt en dat klopt meestal totaal niet met de realiteit. Ik vind het wel interessant om weten maar ga er absoluut mijn dochtertje aan spiegelen! Elk kind heeft een eigen tempo en dat wetende mag zij op haar gemakje alles leren in de volgorde dat zij dat wilt. Ik zie het dus eerder als wzt backgroundinfo die niet noodzakelijk is.

4 jaar geleden

Dat hele sprongen gebeuren is erg achterhaald.. en wetenschappelijk helemaa ...
Ik denk dat die standaard tijden inderdaad niet passen voor iedere baby. Maar je merkt wel bepaalde fases en volgorde in hun ontwikkeling die overweldigend kunnen zijn. Sommige baby’s zijn “chiller” dan andere en kunnen beter om met deze nieuwe prikkels. Het sprongen-verhaal geeft dus wel houvast/herkenning bij prikkelbare ukjes, maar is zever als je het zo strikt bekijkt.

4 jaar geleden

Wij merken ook vrijwel niets van de sprongetjes. Soms is hij een dagje iets huileriger of minder vrolijk, maar of dat nou echt door het sprongetje komt, geen idee.. Het oei ik groei boek is ook niet wetenschappelijk bewezen. Van sommige vriendinnen hoor ik wel dat het redelijk klopt, maar bij sommige baby’s ook niet. Verschilt per kind denk ik :)

4 jaar geleden

Nee hoor, elk kind is anders de een is gevoeliger dan de ander.

4 jaar geleden

Hier ook geen "last" van sprongetjes of iets dergelijks. Het is een baby.. die veel ontdekt en ervaart.. tuurlijk is die n keer overstuur, extra moe of huilerig.. Net als mama... Ben benieuwd ik welke sprong ik dan zit met 29 jaar. 🤣 Het gevoel heerst bij mij een beetje dat mensen het heel erg als houvast of "handleiding" zien.. maar die is er bij mij niet mee uitgekomen bij de bevalling hoor!

4 jaar geleden

Hier hetzelfde, geen idee waar ons kind precies zit. Soms is ze een dag niet zo vrolijk en zeggen mijn man en ik tegen elkaar: is dit dan een sprong? We hebben echt geen idee hoor. 😂 Ook niet dat ze opeens iets nieuws kan ofzo, haar ontwikkeling gaat heel geleidelijk.

4 jaar geleden

Ben blij dat ik in elk geval niet de enige ben 😁