18 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb dat ook. Rust en geen stress helpen. Het is niet iets wat over gaat helaas
5 jaar geleden
Hier ook syndroom van Tietze, wat voor mij goed helpt is met een kussen tussen mijn armen slapen. En uiteraard een goede rechte houding. Het is erg pijnlijk en onwijs vervelend, zeker nu met de zwangerschap, maar echt waar de pijn trekt bij mij toch nog altijd weg na een tijdje.
5 jaar geleden
Ik heb dat ook. Rust en geen stress helpen. Het is niet iets wat over gaat ...
Geen stress is hier een hele moeilijke mijn mama is ernstig ziek dus stress ik hierrond wel heel hard ben een week thuis geschreven dus hopelijk snel resultaat met de rust😪😅
5 jaar geleden
Zelf had ik 10 jaar Costochondritis, dat is een vorm van Syndroom van Tietze maar dan zonder de zichtbare zwelling. Tegen mij hadden ze gezegd dat het chronisch is, maar ben er toch echt vanaf. Wat bij mij hielp was de oorzaak van stress vinden en daaraan werken. Op het moment dat je geen stress en voldoende rust ervaart heb je er minder tot geen last van. Sterkte in ieder geval, ik weet hoe pijnlijk het kan zijn! ❤️
5 jaar geleden
Heyhey, ik heb al jaren Tietze, heel vervelend inderdaad 😞 wat goed werkt is warmte, paracetamol en inderdaad ontspanning en goede houding.
5 jaar geleden
Een week rust gaat je niet helpen.. en hoe hoger de baby komt, hoe meer pijn je gaat hebben... (tenminste; dat was bij mij het geval!)
Ik had deze klachten al voor me zwangerschap, enige wat bij mij echt helpt is liggen en naproxen..
Buiten mijn zwangerschap om, heb ik er ook vooral last van bij stress. Maar omdat de baby op een begeven moment hoger zit, bij me ribben, kwam het daardoor. Hoop dat ik daar nu niet zo erg last can ga hebben😥
5 jaar geleden
Wat vervelend voor je :( heb je al ooit osteopathie gedaan? Daar kunnen ze proberen wat minder druk op de gewrichten tussen de ribben en het borstbeen te krijgen, zodat het minder pijn doet ☺️
5 jaar geleden
Reactie op jess_
Zelf had ik 10 jaar Costochondritis, dat is een vorm van Syndroom van Tietz ...
Ik ken die benaming niet maar ik heb ook de variant zonder zwelling (ik dacht dat tietze vrijwel nooit zwelling had). Bij mij was het jaren over nadat mijn leven wat stabieler werd en ik lekkerder in m'n vel zat (dus minder stress). Toen ik vorig jaar ineens heel veel stress had een week kwam dat er op een gegeven moment weer uit en speelde de tietze weer op. Dus ik vraag me af of je er echt vanaf komt eigenlijk. Ik denk eerder dat het gewoon lang weg blijft
5 jaar geleden
Ik ben ooit op de huisartsenpost beland en uiteindelijk bleek het tietze te zijn. Ik heb daar maagzuur tabletten gekregen die wonderen verrichten. Door opkomend maagzuur raakt je slokdarm geprikkeld. Stress kan hiervan de oorzaak zijn (groeiende buik tijdens zwangerschap is ook niet bevoordelijk voor maagzuur) maar maagzuurremmers zijn een geweldige symptoom bestrijding. Let wel even op wat voor tabletten je neemt want niet alles is geschikt tijdens zwangerschap. Er bestaan homeopathische middeltjes en wat sterkers gewoon bij de drogist te verkrijgen. Veel succes!
5 jaar geleden
Ik heb het ook, ooit ook mee erg heftig in het ziekenhuis beland omdat ze echt dachten dat het m’n hart was, ik ben toen mijn voeding volledig om gaan gooien en dronk niks meer aan koolzuurhoudende dranken ook geen wijntjes en biertjes meer, en nu speelt het nog best wel eens op maar nooit meer zo erg en dan neem ik een maagtablet en dat gaat echt super goed! Duurde wel 3,5 jaar voordat we nou precies wisten wat het was..
5 jaar geleden
Reactie op M30
Ik ken die benaming niet maar ik heb ook de variant zonder zwelling (ik dac ...
Het enige verschil tussen Costochondritis en Syndroom van Tietze is de zwelling. Die heb je bij Tietze wel en bij C. dus niet 🙊 En vaak trekt de ontsteking van het kraakbeen bij C. ook door naar de rug ipv alleen het borstbeen zoals dat bij Tietze het geval is.
Je kunt meer vinden over Tietze en Costochondritis op: www.Tietze.nl (vereniging van Tietze- en Costochondritis patiënten) ❤️
Hier staan overigens ook tips op die mogelijk helpen om klachten te verminderen 🙏
5 jaar geleden
Reactie op Justmekimi
Geen stress is hier een hele moeilijke mijn mama is ernstig ziek dus stress ...
Wat verdrietig 😞
Ik gebruik Antagel op aanraden van de huisarts. Je kunt het zonder recept kopen bij de apotheek. Bij mij helpt het echt heel goed in combinatie met rust.
Sterkte!
5 jaar geleden
Hoi hoi, bij mij bleek het meestal telkens getriggerd te worden door stress: dan ga ik sneller en hoger ademen waardoor Tietze bij de aanhechting van mijn borstbeen 'erin schiet'. Longarts adviseerde o.a. ademhalingsoefeningen waardoor ik dieper ga ademen. Heel pijnlijk als Tietze al opspeelt, maar ik gebruik Tietze nu als alarmbel om te weten dat ik dus weer op mijn ademhaling moet letten en korte metten moet maken met stressfactoren. Of, zoals tijdens mijn zwangerschappen, ook gewoon rustiger aan moet doen.