38 Reacties

3 jaar geleden

Hoi hoi! Hier vrijwel een zelfde situatie, alleen zegt mijn zoontje ook geen mama of papa, begrijpt wel wie het zijn. Verder ook met aankleden werkt hij goed mee, zingt hij alle liedjes mee (melodie) en weet wat nee is en doet dan ook met zijn hoofd nee of met zijn vingertje. Ik heb vandaag gesprek gehad hierover en deze pedagogische waarnemer vond zijn begrip ook vrij laag voor zijn leeftijd, maar zegt ook dat het over 3 weken ook helemaal om kan slaan. Lastig iets over te zeggen dus..

3 jaar geleden

Mijn dochter is 17 maanden en zegt ook nog vrij weinig tot geen woorden, ook geen geluiden als je bijv vraagt “wat zegt de koe”. Maar ze begrijpt wel bijna alles. Als ik zeg “kom, we gaan op pad haal je schoenen”, dan gaat ze haar schoenen zoeken en brengen. Of als ik vraag “kom je eten?” Loopt ze zelf naar de tafel. Ook andere opdrachten snapt ze goed “ga je mee slapen?”, “wil je in bad?”, “wat wil je op je brood?”, “kom je een toren bouwen” etc. Ze reageert op alles met “ja” of “nee”, die woorden zegt ze wel ;-) Heb dus het idee dat taalbegrip heel goed is, maar dat ze het alleen zelf nog niet gebruikt 😁.

3 jaar geleden

Hier ook een zoontje van 17 maanden, zegt weinig woorden. Wel veel brabbelen maar snapt alles wat we zeggen. "Wil je een banaan?" Dan loopt hij naar de keuken. Idem voor jas en schoenen, of naar bed. Hij handelt naar wat wij zeggen maar zelf praten niet hoor

3 jaar geleden

Reactie op Joanne22

Hier ook een zoontje van 17 maanden, zegt weinig woorden. Wel veel brabbele ...
Hier ook veel brabbelen en ook echt wel gevarieerd. Alleen als ik iets aan hem vraag krijg ik niet echt een ja of een nee. Soms wel nee schudden maar vraag me soms af of het echt gericht is op de vraag die ik op dat moment stel.

3 jaar geleden

Reactie op roosy_89

Mijn dochter is 17 maanden en zegt ook nog vrij weinig tot geen woorden, oo ...
Ja aan tafel snapt hij bij ons nu ook. Maar vraag me af of het echt door de woorden komt of dat hij ziet dat we de kinderstoel aan tafel zetten. Ook reageert hij op het geluid van de magnetron.

3 jaar geleden

Reactie op Anomom99

Hoi hoi! Hier vrijwel een zelfde situatie, alleen zegt mijn zoontje ook g ...
Oké dus verder word er niks ondernomen? Gewoon aankijken wat gaat komen? Begreep ook dat logopedie pas vanaf 2 jaar word toegepast. En dat er wel taalbegrip moet zijn dan

3 jaar geleden

Reactie op ingie91

Oké dus verder word er niks ondernomen? Gewoon aankijken wat gaat komen? Be ...
In principe als het alleen om taalbegrip gaat geven ze kindjes idd meer tijd, tot ongeveer 2 jaar. Mijn zoontje heeft meerdere zorgelijke dingen, dus die heeft wel een doorverwijzing en heeft nu een afspraak voor een observatie door fysio, pedagoog en logopedist. Ik ben heel benieuwd wat de logopedist opmerkt!

3 jaar geleden

Reactie op Anomom99

In principe als het alleen om taalbegrip gaat geven ze kindjes idd meer tij ...
Oh we schrijven geloof ik in twee topics naar elkaar. Heb inderdaad net gereageerd wat er precies nog meer aan de hand is waarom je een observatie krijgt.

3 jaar geleden

Reactie op ingie91

Oh we schrijven geloof ik in twee topics naar elkaar. Heb inderdaad net ger ...
Haha ik heb het ook door. De reden waarom wij doorverwezen zijn is dat mijn zoontje naast het taalbegrip, ook geen contact maakt met anderen ( kinderen en volwassenen). Ook zijn motorische ontwikkeling gaat achteruit en is hij moeilijk te troosten/bonkt met zijn hoofd overal tegenaan als iets niet gaat zoals hij het in zijn hoofd heeft

3 jaar geleden

Reactie op Anomom99

Haha ik heb het ook door. De reden waarom wij doorverwezen zijn is dat mijn ...
Och jee! Wat vervelend, hoe gaat het contact met jullie zelf? Of opa’s oma’s? En motorische ontwikkeling achteruit? Bedoel je daarmee echt dat hij eerst bepaalde vaardigheden liet zien en nu niet meer? Spannend allemaal zeg! Wij hebben ook zo onze zorgen over onze zoon. Maar hij maakt juist heel veel contact, gaat qua ontwikkeling wel vooruit maar toch wel langzaam. En is vooral als baby heel onrustig geweest. Nu nog wel, maar het gaat wel steeds beter. Wij twijfelen nog over een fysiek ongemak, en hebben al een enorm traject met ggz doorlopen.

3 jaar geleden

Mijn zoontje zegt nog helemaal niets, geen mama papa etc, nu sinds kort dan wel Coco (de naam van de hond van mijn zus) Ik denk dat ie veel meer begrijpt dan dat ie zegt. We wachten het wel af

3 jaar geleden

Reactie op ingie91

Hier ook veel brabbelen en ook echt wel gevarieerd. Alleen als ik iets aan ...
Hier idem dito voor ja en nee schudden hoor

3 jaar geleden

Een vriendin van mij werkt als pedagogisch medewerker, en die zei als ze op deze leeftijd brabbelen is het goed, dat is een teken dat ze in hun hoofd er wel mee bezig zijn

3 jaar geleden

Reactie op ingie91

Och jee! Wat vervelend, hoe gaat het contact met jullie zelf? Of opa’s oma’ ...
Hij heeft met ons wel contact, maar anders dan ik andere kindjes van zijn leeftijd zie doen met ouders. Met familieleden maakt hij weinig tot soms geen contact, dus dat is wel heel opvallend. Motorisch idd dingen die hij eerder wel kon, maar nu niet meer. Met 13 maanden liep hij al en vrij snel ook best stabiel. Het lopen gaat nu erg achteruit. Ook andere dingen zoals zelf een lepel naar zijn mond brengen lukt hem niet meer. Jullie dus al een heel traject doorgelopen, wat een zorg allemaal. Wel fijn dat hij wel contact maakt en dat zijn situatie verbetert. Mijn zoontje is ook al vanaf baby onrustig, heel druk in zijn lichaampje. Hij slaapt ook al 1,5 jaar heel slecht, ik slaap zo'n 3/4 uur per nacht met een paar nachten doorslapen, maar dat is op 2 handen te tellen. Kortom, heel veel zorgen en veel vermoeidheid aan alle kanten 😥

3 jaar geleden

Reactie op Anomom99

Hij heeft met ons wel contact, maar anders dan ik andere kindjes van zijn l ...
Och jeetje wat heftig allemaal. Hebben ze enige idee waar het was kan komen?

3 jaar geleden

Hier ook alleen maar heel soms papa/mama en nie (nee) maar allemaal niet heel frequent. Afgelopen dagen lijkt ze soms deze te zeggen bij het dingen aanwijzen maar verder nog geen echte woorden. Van de dierengeluidjes doet ze sinds kort de hond (bab bab) en begint nu het poesje te komen. Al praat ze niet, ze begrijpt wel duidelijk een hoop. Als je zegt dat we naar buiten gaan kruipt ze naar de deur. Als je vraagt haar bal of schoenen te pakken doet ze dat. En vraag je of ze een maïswafel wil begint ze te glunderen en kruipt naar de keuken om te wijzen naar het kastje waar ze in staan. Taalbegrip is er dus wel al duidelijk. Dingen in een boek aanwijzen (waar is de koe) doet ze dan weer niet. Alfgelopen keer bij het CB gaven ze aan dat haar taal wel achter liep maar nog niet zorgelijk was. Wel hebben we een extra afspraak met 18 maanden om vinger aan de pols te houden. Benieuwd wat ze dan gaan zeggen. Onze dochter is extreem veel en lang ziek en heeft ook veel oorontstekingen, dus wij en de kinderarts denken dat het daar aan ligt. Motorisch is ze ook niet super vlot qua dat ze nog niet loopt, maar dat is volgens minder afwijkend dan de taal.

3 jaar geleden

Reactie op Itepietje

Hier ook alleen maar heel soms papa/mama en nie (nee) maar allemaal niet he ...
Ik herken ook zeker veel in jou verhaal. Hier ook een mannetje die continu zoek is. Verkouden, oorontstekingen, hoesten en zere rode keel. Wij hebben over twee weken weer een afspraak bij de kinderarts. Gaan dan ook misschien een doorverwijzing vragen voor de kno arts. Of een test op allergieën. Wij zien hier ook wel Steeds meer variatie in het brabbelen en hij begrijpt echt meer dingen.

3 jaar geleden

Ik zal je niet druk om maken pas met 2 jaar /2,5 is het belangrijk dat ze wel beetje woordjes zeggen. Met 18 maanden is het al goed als ze brabbelen. Mijn dochter zegt ook alleen papa heeel soms mama Hahah . Maar ze snapt echt heel veel. Het kan ineens heel snel gaan. Ervaring als nanny

3 jaar geleden

Reactie op ingie91

Ik herken ook zeker veel in jou verhaal. Hier ook een mannetje die continu ...
Goed dat je al bij de kinderarts loopt. Die houden die ontwikkeling als het goed is ook extra goed mee in de gaten. En verstandig om een doorverwijzing naar de KNO te vragen. Hier helaas ondanks recent buisjes alsnog wel oorontstekingen, maar ze ging wel duidelijk plots meer brabbelen toen ze geopereerd was. De kinderarts gaf bij ons ook al wel aan dat de taal zich bij oorklantjes vaker traag ontwikkelt. Bij onze dochter zat er maandenlang blijvend vocht achter het trommelvlies na 2 maanden aanhoudend ontsteking, daardoor zat ze wss toch ook wat in een wattenwereld wat niet helpt voor de taal.

3 jaar geleden

Reactie op ingie91

Ik herken ook zeker veel in jou verhaal. Hier ook een mannetje die continu ...
Test op allergieën is hier inderdaad ook gedaan samen met ander breed bloedonderzoek op spiegels en ziektes om te kijken of er een oorzaak gevonden kon worden voor het frequent en langdurig ziek zijn.