46 Reacties

4 jaar geleden

Bijzonder dat ze dat zo op willen lossen. Snap het als werkgever wel maar wat niet lukt, lukt niet.. Ik zou het eens met de verloskundige bespreken. Collega van mij is op advies van de verloskundige minder gaan werken.

4 jaar geleden

Ik ben ook enorm moe maar werk gewoon 40u p.w. Je bent niet echt ziek he. Dan is het van belang na die tijd veel te gaan slapen.

4 jaar geleden

Als je het gevoel hebt dat je je werk momenteel niet aan kan, zou ik je ziek melden. Je werk heeft niet de kosten maar het UWV! Ik zit zelf ook al sinds week 6 in de ziektewet. Ik heb een heel intensief en staand beroep en dat gaat me niet lukken met de misselijkheid en beroerdheid. Ga eind deze week / volgende week pas weer rustig opbouwen en in deelpercentage. Wat niet gaat, dat gaat niet. Jij en je baby zijn nu het belangrijkst en stress is niet goed! Je geeft aan dat je het niet trekt, dus zeker ziek melden. Als je je weer beter voelt, kan je het weer oppakken! Beterschap 😘

4 jaar geleden

Misschien kan je via je huisarts of arbeidsgeneesheer halftijds ziekteverlof regelen? Zo kan je minder werken en doe je ook geen minuren. Het tekort aan uren oplossen door de weekends lijkt me ook niet zo ideaal voor de vermoeidheid. Ik werk zelf ook in de zorg en kan er van meespreken! Veel succes nog met je zwangerschap.

4 jaar geleden

Hoi Xsaarr, dit is niet OK van je werkgever! Zorg dat je een gesprek krijgt met de arbo arts. Hebben jullie een werknemers handboek of reglement of iets dergelijks? Daar staat meestal ook contactgegevens in van de arbo. Of anders een HR persoon op je werk. (Gedeeltelijke) ziekmelding ivm zwangerschap wordt ook gecompenseerd door het UWV. Ik ben ook extreem vermoeid ( ook in combi met een auto-immuunziekte) en ik heb me in overleg met mijn werkgever voor 3 uur per werkdag ziek gemeld zodat ik 's middags een paar uur kan slapen. Dat was geen probleem.

4 jaar geleden

Reactie op Sjors90

Ik ben ook enorm moe maar werk gewoon 40u p.w. Je bent niet echt ziek he. D ...
Sorry maar dig zeggen zoveel mensen en ik vind dat echt zwaar onterecht. ‘Zwanger is geen ziekte’.. Maar je kan écht heel beroerd zijn tijdens de zwangerschap, dat heb ik nu zelf ook ervaren. Ik ben wel is vermoeid geweest, maar mijn vermoeidheid gedurende deze zwangerschap is echt niet zomaar. Dat zal saaar misschien ook zo ervaren anders schrijft ze niet dat ze het echt niet meer trekt. Iedereen ervaart zijn haar kwalen anders, van niet zo erg tot heel erg, dus daar kan een ander niet zomaar over oordelen. Zelfde met misselijkheid, bandenpijn, buikpijn, pukkels, noem het allemaal maar op. Ik heb misschien twee of drie keer in mn leven echte griep gehad. Verder een prima gezondheid. MAAR een tweede keer zwanger worden zie ik nu al tegen op qua kwalen!🤢🥴

4 jaar geleden

Vind lastig. Ik ben ook continu moe. Werk onregelmatig in de zorg,wat mij nog meer uitput samen met al bekkenpijn en braken. Maar ga wel iedere dag werken. De dagen dat ik werk doe ik thuis nix,op koken na. De dagen dat ik vrij ben doe ik vrij weinig uitrusten en wat dingen in huis. Ik heb zoiets van ff doorzetten het moet beter worden.

4 jaar geleden

Vind lastig. Ik ben ook continu moe. Werk onregelmatig in de zorg,wat mij nog meer uitput samen met al bekkenpijn en braken. Maar ga wel iedere dag werken. De dagen dat ik werk doe ik thuis nix,op koken na. De dagen dat ik vrij ben doe ik vrij weinig uitrusten en wat dingen in huis. Ik heb zoiets van ff doorzetten het moet beter worden.

4 jaar geleden

Reactie op Sjors90

Ik ben ook enorm moe maar werk gewoon 40u p.w. Je bent niet echt ziek he. D ...
Aan deze 'tip' heeft ze niet zo veel. Het is al erg genoeg dat haar werkgever haar niet serieus neemt, laten we elkaar hier steunen in plaats van denigrerende opmerkingen naar elkaar maken, dat is veel nuttiger en aardiger. Wij voelen niet wat zij voelt, net als jij ook de enige bent die weet wat jij voelt. Ik vind het juist goed dat ze zo goed weet wat ze (niet) nodig heeft en voor zichzelf en haar kindje zorgt.

4 jaar geleden

Moe en uitputting zijn twee dingen. Ik heb mn eerste zwangerschap weleens in een parkeergarage liggen slapen omdat ik zoooo stuk was van het uur rijden naar mn werk. Kantoorbaan dus zolang ik naar mn vergadering ging en de mail beantwoordde ging het redelijk maar heb echt niet geleverd wat ik normaal kon. Nu met thuiswerken is het wat makkelijker rust pakken. Dus, als jij na 2 uur kapot bent en na 4 uur bijna in slaap valt, als je moeite hebt te concentreren tijdens het rijden, als je paniekerig wordt van uren bijwerken, dan zijn dat signalen dat werk teveel van je vraagt nu. Wil je werkgever dit niet in goed overleg oplossen, dan is het tijd voor de bedrijfsarts, overleg evt met verloskundige hoe dit aan te pakken. En ga alsnog het gesprek aan - hoe moeilijk ook - dat 6-7 dagen per week werken niet het antwoord is.

4 jaar geleden

Ik doe hetzelfde werk als jij, kan me er zeker wat bij voorstellen dat het van cliënt naar cliënt reizen en al die gesprekken op een dag vermoeiend is. Het is boeiend en leuk werk, daar niet van, maar ook intensief werk. Laat staan nu je zwanger bent. Heel goed dat je hebt aangegeven dat je 8 uur op een dag nu niet trekt. De reactie van je teamcoördinator is echt niet oké. Je hebt je vrije dagen (in dit geval je weekend) nodig om bij te komen, ontspanning te vinden en even je hoofd van het werk af te kunnen zetten. Zodat je er in de werkweek weer met frisse moed tegenaan kunt. Werk je 7 dagen achter elkaar heb je geen moment om op te laden en raak je op een gegeven moment opgebrand. Dan hebben jijzelf, jouw collega's en je cliënten een groter probleem en zijn de gevolgen voor op langere termijn. Hebben jullie een HR afdeling of een persoon binnen de organisatie om het hierover te hebben? Denk misschien ook aan een teamondersteuner, coach of vertrouwenspersoon. Het is belangrijk dat er iemand met je mee kan denken naar wat een prettige oplossing is in het belang van jouw gezondheid. Wellicht deels uren werken, deels uren ziekmelden? Het argument "zwangerschap is geen ziekte" gaat niet op, natuurlijk zijn er vrouwen die geen enkele last van kwaaltjes hebben en fluitend door de zwangerschap heen gaan maar er zijn ook vrouwen die flink last ervan kunnen hebben. Het kan zo verschillend zijn, je kunt de ene situatie gewoonweg niet met de andere vergelijken. Je geeft aan dat je je niet goed voelt en erg moe bent, dit moet je serieus nemen. Daar ook nog stress bovenop krijgen... nee, kies voor jezelf en jouw kindje! Overigens heb ik zelf in overleg met mijn team gekeken waar ik huisbezoeken (tijdelijk) kon vervangen door (beeld)bellen. Deels ook door de huidige corona situatie: minder huisbezoeken, minder kans op besmettingen. Ik merkte dat ik door de zwangerschap me onrustiger voelde daarover. Heb toen aangeboden aan collega's om wat meer kantoortaken op te pakken die ik vanuit huis kan doen. Zo ben je toch aan het werk en draai je je caseload, maar heb je meer het comfort en de rust van thuis. Hopelijk kun jij een oplossing vinden mogelijk in overleg die je meer rust geeft! 🍀 Tot zover mijn betoog 🙌

4 jaar geleden

“Zwanger zijn is geen ziekte.” Als iemand die elke dag overgeeft, niks binnen krijgt, vertigo heeft en extreem vermoeid ben (lees echt in bed kruipen om 19u en s’ middags ook nog slapen) vind ik dit belachelijk. Enkel mensen met een goede zwangerschap zeggen dit! Ik werk zelf als thuisverpleegkundige, in deze tijden. Ik moet s’avonds tot heel laat de baan op en overdag zorg ik full time voor mijn ander kindje van 21 maand. Voor mij was dit niet haalbaar, ik ging mezelf niet laten gaan om mijn werkgever blij te houden. Plus het was heel gevaarlijk met mijn draaierigheid/vermoeidheid de baan in het donker op te gaan. Ik ben naar de arts geweest en die heeft mij onmiddellijk in moederschapsbescherming gezet. Luister naar je lichaam is het enige dat ik je kan vertellen! Enkel jij kent jezelf!

4 jaar geleden

Ohh wat verschrikkelijk zwaar! Ik zou gelijk je verloskundige inlichten en eventueel de bedrijfsarts. Zij gaan je echt helpen, die vermoeidheid is heel zwaar en het is belangrijk gord voor jezelf en je kindje te zorgen. Heel veel sterkte!

4 jaar geleden

Wat erg. Ik ben zelf ook ambulante hulpverlener. Ik ga alleen op huisbezoek als het niet anders kan vanwege lockdown. Maar als je je zo slecht voelt dan ben je ziek. Let goed op jezelf.❤️

4 jaar geleden

Reactie op Gnarly

Aan deze 'tip' heeft ze niet zo veel. Het is al erg genoeg dat haar werkgev ...
Heeft ze niet zoveel? Sorry maar het helpt wel als je savonds om 19u naar bed gaat. Dan trek je de volgende dag iets meer. Tuurlijk heeft de 1 er meer last van dan de ander. Maar als je bij de pakken neer gaat zitten word het alleen maar erger. Het neemt de vermoeidheid niet weg en ook de misselijkheid etc niet. Als je nog werkt dan gaan je dagen sneller dan ben je eerder door die weken heen.

4 jaar geleden

Het is sowieso jammer dat er op dit forum regelmatig “kwetsende” opmerkingen worden gemaakt. Dat houdt me vaak tegen om actief deel te nemen in topics. Zwanger zijn is niet ziek zijn. Degene die dat zeggen, hebben hopelijk een goede zwangerschap zonder al te veel kwaaltjes! Ik gun je het harte! @XSAARR Ga nog een keer in gesprek en geef aan je deels ziek wil melden. Ik ben zelf al 12 weken kotsmisselijk en overgeven. Het beperkt me flink in het dagelijks leven. Na eerst mezelf te lang pushen samen met mijn werkgever besloten om halve dagen te gaan werkend dus van 40 uur naar 20. Nog steeds pittig als je jezelf zo slecht voelt. Het UWV betaalt aan je werkgever de “zieke uren”. Dat is allemaal goed geregeld. Ik was zelf nooit van een ziekte uitkering etc. Maar als het echt niet gaat.. kies voor jezelf en je baby! Je kan door je zwangerschap helaas erg ziek zijn. Ook al zijn de meningen daarover verdeeld.

4 jaar geleden

Reactie op Sjors90

Heeft ze niet zoveel? Sorry maar het helpt wel als je savonds om 19u naar b ...
Tussen de mate van vermoeidheid en misselijkheid kan bij iedereen een groot verschil zitten. Schijnbaar bij jou goed te doen!! En dat is erg fijn🙂. Als iemand nog steeds 4 uurtjes wil werken dan zit ze niet bij de pakken neer 😉. Dan probeert ze het alsnog het uiterste eruit te halen. Door deze “tips” krijgt ze misschien nog meer een rot of stress gevoel. Daar heeft ze helemaal niks aan. Wees lief voor elkaar.

4 jaar geleden

Tussen de mate van vermoeidheid en misselijkheid kan bij iedereen een groot ...
Er staat niks kwetsend. En nee voor mij ook zeker niet goed te doen. Mij is geleerd door te gaan. Ik sta op het werk soms kotsend boven de wc en val soms bijna om vooral smiddags maar als ik die dag weer gehad heb denk ik zo een dag dichterbij de dag dat ik me goed ga voelen. Ik merk dat als iedereen me zielig gaat vinden dat bij mij het gevoel komt dat ik ook zielig ben. Nou ik weet na een miskraam vorig jaar dat ik enorm dankbaar moet zijn dat ik me nu zo voel en zwanger ben.

4 jaar geleden

Reactie op Sjors90

Heeft ze niet zoveel? Sorry maar het helpt wel als je savonds om 19u naar b ...
Het is makkelijk oordelen van achter een scherm hè? Laten we iets milder zijn, zéker als we niet volledig op de hoogte zijn van de situatie. Verandert jou standpunt als ze inderdaad om half 7 's avonds slaapt en alsnog het gevoel heeft dat dit voor haar niet genoeg is? Ik vind het echt jammer dat er zo geoordeeld wordt en terwijl er een oplossing voor een probleem gezocht wordt een reactie komt waarin gesuggereerd wordt dat ze zich aan het aanstellen is. Heel pijnlijk! Voor jouw informatie: ik ga dus gelijk met mijn kinderen (baby en kleuter) naar bed 's avonds, slaap in mijn weekenden bij en ik ben zo'n aansteller die zich gedeeltelijk ziek heeft moeten melden omdat ik gewoon niet meer kon functioneren. Dit voelt voor mij al als falen, snap je dat? Leuk als er dan zo'n oordeel komt. Bedankt voor je medeleven.

4 jaar geleden

Ik ben ook zo ontzettend vermoeid en kan sochtends soms bijna niet op mijn benen staan. Als ik zo n slechte dag heb meld ik mij ziek en doe ik ook echt de hele dag niks anders dan slapen. Daarna kan ik er weer iets beter tegenaan. Mijn lichaam geeft echt aan wanneer ik voor mezelf moet kiezen. En ik probeer daar ook naar te luisteren wanneer dit mogelijk is. Ik zou echt adviseren om goed naar je lichaam te luisteren. Je werkgever heeft er uiteindelijk ook meer aan als je goed en fit je werk kunt doen. Zwanger zijn is geen ziekte, maar kost wel heel veel energie en is zeker niet niks.